Lchf-semester på Mallorca!
Jag kom igår (vårt plan fick som tur var lyfta!) hem efter två veckors semester på Mallorca. Det var tionde året i rad, men det första längre besöket som lchf:are. Skillnaden är markant!
Tidigare år har jag redan första dagen svullnat upp, har sugit åt mig vatten i kroppen som en svamp. I morse ställde jag mig på vågen för att kolla plusläget. Gissa om jag blev glad när det visade sig att jag GÅTT NER lite grann!
Det beror då rakt inte på någon ökad fysisk aktivitet - med värme upp till 40 grader gör jag inte många knop. En stund i poolen, en kaffe på altanen, lite solning har fyllt mina dagar.
Med mig hemifrån hade jag cocosa och Bregott. Hittade dock ett gott smör (President Mantequilla), så i framtiden skippar jag det djupfrysta smörpaketet i packningen!
Till frukost åt jag bacon och ägg som hemma. Gulorna var mycket mörkare än här hemma. Några dagar åt jag ett par supertunna skivor av mitt eget hembakta bröd. De försvann nästan under berget av smör, jättegod ost och serranoskinka!
Lunch blev oftast ett par kokta ägg med smör. Ibland åt jag även en liten grekisk yoghurt. Middagen (som åts tidigast kl nio!) blev oftast lax eller en grillad köttbit. Till det nån god röra eller vitlökssmör och en halv avocado samt tomat. Det sistnämnda äter jag aldrig i Sverige, men på Mallorca är plommontomaterna mörkröda och jättesöta!
Frukt äter jag aldrig annars, men en nektarin eller persika slank ner nästan varje dag. Detta var väl den enda skillnaden från hur jag äter hemma.
En annan tydlig skillnad från tidigare semestrar är att jag inte bränt mig! Jag har spenderat timmar i poolen på en luftmadrass. Benen slutade jag smörja in öht sista veckan. Tycker också att jag fixade värmen mycket bättre den här gången.
Att äta på restaurang är lätt som lchf:are (om man bortser från bildmenyhaken på de turisttätaste ställena). På en underbar restaurang i Orient åt vi lägg av dilamm. Detta serverades med en grillad grön paprika, en äppelhalva samt tre klyftor potatis. Av dessa åt jag bara paprikan. Och det är inga problem att be om lite ensalada istf pommes frites.
Ja, det slank väl ner ett och annat glas rosado också…
:-D
Jag bor i Spanien under vinterhalvåret, sedan 8 år tillbaka,på solkusten. . Tycker inte heller att det är något problem på restaurang. Till köttet och fisken ber jag att få grönsaker eller sallad.Säger nej till brödet som alltid serveras. I det egna hushållet lagar jag LCHF-mat . Mercadona har allt man kan önska. Lidl har riktigt smör och vispgrädde. Vi har dessutom en affär som säljer svenska och danska varor. Problemet är bara att man dricker mer vin där, än man gör hemma. Man umgås och träffas över ett glas vin, här hemma vanligtvis över en kopp kaffe istället. Spelar boule 2 ggr. i veckan och efteråt går hela gänget till en bar och dricker öl eller vin. Själv har jag slutat med öl, det är för många kolhydrater, tyvär, det är alldeles för gott egentligen en varm solig dag.
Mercadona har jag aldrig varit på. Har inte sett nån Lidl heller? Vi brukar handla på Alcampo - det är ju rena himmelriket!
Dock blir jag lite skrämd att de stora skeppen som är fyllda av söt yoghurt i alla upptänkliga smaker. Och med förpackningar som gör att de nästan ser ut som leksaker!