Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1773 ggr
finataender
0

Har det någon betydelse..

om man äter 3 stora mål om dagen och alltså äter när man börjar känna sig hungrig eller delar upp dem i mindre måltider och äter ca var tredje timme?

Blir ofta sugen att stoppa någonting i munnen emellan målen även fast jag inte är hungrig och tycker det passar mig bättre att äta lite men ofta.

I viktminskningssynpunkt tycker jag inte det bör spela någon större roll hur ofta man äter utan snarare vad och hur mycket.

Är jag ute och cyklar helt nu?

lizaohman
0

Studier har visat på viktminskning när man fördelat maten över dygnet, men här på forum har diskussionerna gått som så, att det snarare då handlar om att man lyckats motarbeta alltför stora blodsockersvängningar. Då vi LCHF:are inte får dessa svängningar, så kan du fördela födointaget precis som du känner för. Mikaelj äter i princip en gång per dag :D  (han som skrivit Vanliga frågor och svar).

Så gör som du vill - med tiden kommer småsnaskandet att bli ett minne blott (du har väl inte hållit på så länge, vill jag minnas).

nyborjare08
0

Jag tror att det är individuellt. För vissa funkar det bättre att äta oftare, vissa äter mer sällan. Det är nog bara att testa sig fram till vad man trivs med och mår bra av. Personligen äter jag vanligtvis två - tre större mål mat per dag. Om jag äter oftare och mindre triggas hunger och sötsug. Hos mig alltså. Andra passar det säkert bra.

finataender
0

Åh, låter underbart! :D
Då kan jag noma gottimat ofta!

haneit
0

Men försök att äta så att du blir mätt under de riktiga målen.

Jag misstänker att snart (om du är som jag och många med mig) så kommer du inte att behöva några mellanmål annat än någon enstaka gång…

subcalva
0

I början kunde jag bli psykologiskt hungrig när jag gått och lagt mig och då är det ju omöjligt att somna för jag bara låg och tänkte på att jag var hungrig även om jag ätit sent på kvällen. Jag körde då en period med att ta 1-2 ostskivor med smör på precis innan sängdags och det sov jag gott på. Numera händer det ibland men då känner jag mig hungrig innan jag gått och lagt mig. Den psykologiska hungern är borta.