Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5396 ggr
[Columba]
0

kolsyrat mineralvatten

Jagt dricker smaksatt  kolsyrat mineralvatten ofta. 0 kolisar förstås.

Min väninna påstår att kolsyran är hälsovådlig. Jag har inte förstått varför i så fall. Är det nån som vet hur det egentligen är med den saken?

fru-kryss
0

Bra att du frågar, jag undrar oxå över det. Har för mig att jag läst att kolsyrad dryck hämmar viktnedgång.

Är det någon som vet detta!

Wildrat
0

Kolsyran öppnar magmunnen snabbare är vad jag har hört, man ska alltså bli hungrig snabbare efter man ätit. Men äter man protein och fett håller man sig mätt ändå.

Kolsyra i sig är inte hälsovådlig, det är koldioxid upplöst i vatten. Däremot är det ju lite surt så det kanske fräter lite på tänderna…

Ramlösa är inte så bra att dricka för mycket av heller. Den innehåller en hög halt fluor som kan skada sköldkörteln och tänderna.

Halvdansken
0

Har det tillsatt flour till Ramlösa?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Columba]
0

Tack för svaret Wildrat. Jag fortsätter med gott samvete då att dricka mitt mineralvatten som inte innehåller fluor.

[Pennylane1]
0

#3det är inte tillsatt som jag förstått utan det finns mycket fluor naturligt i Ramlösa källa.

fru-kryss
0

Jag fortsätter oxåGlad Jag gör eget bubbelvatten.

[slamslams]
0

Nu blir jag verkligen förvirrad.

Efter att ha läst boker DEN HEMLIGA KOCKEN har endast RAMLÖSA utan smaktillsatser dugt för mej.

Vad jag fattade var det endast Ramlösa som var källvatten, alla andra vatten på flaska är kolsyrat kranvatten.

Smaksatt vatten dricker jag aldrig det är bara kemiska tillsatser, men jag vill naturligtvis att det skall vara ett bra vatten.

Vanligt KRANVATTEN duger bra förstås.

Nu skall jag läsa om DEN HEMLIGA KOCKEN och försöka förstå hur det ligger till.

[Pennylane1]
0

fluorhalten finns ju naturligt.. det är bara barn under 6 år (har jag för mig) som det kan vara skadligt för vid dagligt intag

Wildrat
0

#8 Fluor är inte nyttigt för någon, inte ens vuxna. Att det definitivt är farligt för barn borde väl vara ett tecken på att något inte stämmer…

[Pennylane1]
0

det är väl inte konstigt om barn tål lägre dos av ett ämne, det gäller ju medicin och alkohol också, de flesta vuxna skulle väl inte drömma om att ge barn alkoholhaltiga drycker men bangar iinte för att dricka själva …

stämmer och stämmer det är ju naturen som fixat dit fluoret.

Wildrat
0

#10 Arsenik och uran är också naturligt men knappast nyttigt.

spkn1
0

#11 för att inte tala om socker. Flört

[Pennylane1]
0

#10 jag avsåg att du skrev att det var något som inte stämde… det tolkade jag som att du tror att det är en manipulation på något sätt.

Wildrat
0

#13 Ja, en manipulation från de som säger att fluor är nyttigt. Fluor är allt annat än nyttigt och att barn inte ska dricka Ramlösa tycker jag är ett tecken på att eg ingen bör dricka det. Synd att Ramlösa är de som har alla goda smaker…

DesK
0

Jag har en kolsyremaskin sedan många år och med den kolsyrar jag ofta det kranvatten från vår egna brunn som jag dricker. Ibland smaksätter jag vattnet med lite lime eller citron och nu i vinbärstid kan det hända att jag lägger några vinbär i glaset.  Glad

Det här med fluor har jag haft många duster med folktandvården om, då de rekommenderade rätt stora doser till min yngsta dotter redan när hon var sex år gammal p g a hål i tänderna.

/Désirée

AnnaLundgren
0

Tack för detta inlägg, jag dricker gärna eget kolsyrat vatten. Prova att smaksätta med några tunt skivade gurkbitar - vattnat smakar melon utan kolisarna

JAUS
0

Loka innehåller inget fluor vad jag vet och deras smaker är helt ok. Några av smakerna har t.o.m. naturliga aromer.