Grönsaker
Hej, jag är ny här och har precis börjat med LHCF.
jo min fråga är.. vilka grönsaker får man äta??
jag har läst någonstans att man får äta alla ovanjordgrönsaker, stämmer det??
hur är det med alla grönsaker som växer under jord, som tex morötter, lök och purjolök??
Mvh Sessan
Hej Sessan!
Det funkar fint, och det handlar mest om riktlinjer eftersom grönsaker under jord i regel är rotknölar/rotfrukter, som potatis, som just är väldigt stärkelserika. Morot innehåller en del sockerarter, men inte så många. Basera inte ditt energiintag så är det lugnt. Omvänt gäller att en del ovanjordsgrönsaker, som tomat (okej, ett bär, men…) också är relativt sockerrika. Återigen, så länge du inte äter flera kilon..
Sedan handlar det också om vilken mängd kolhydrater du "tolererar" (hälsa, vikt, etc.); en del kan inte äta särskilt mycket alls, en del kan äta betydligt mer liberalt.
Lycka till!

Tack för ditt svar mikaelj
nä jag har inte tänkt å äta flera kilo av grönsaker.
jag tänkte mer som typ mellanmål, tex en sallad som är blandad med körsbärstomater, sallads och rivna morötter.
så som dom har på mc donalds. går dom bra?
vad mer kan man annars äta om nu man skall äta ut??
Jadå, det går fint. Men en sallad på vattengrönsaker som mellanmål?
Jag hade hellre ätit en bit ost, ett ägg, eller om du ändå är på McDonalds, köttbiten av en hamburgare.

mikaelj jag ahr pm:at dig..
De grönsaker som växer ovan jord som är " otillåtna" (man väljer ju själv vad man tillåter sig
) är väl i såfall tomat, ärter och majs är ju ännu mer förbjudet.
Ifall du vill kolla mer vad varje grönsak eller för all del vilken mat som helst innehåller kan du kika här
man behöver inte regga sig utan du klickar bara på dagens intag och letar upp ditt livsmedel och skriver en vikt och vips ser du hur mycket av både protein, fett och kolhydrater den innehåller.
Glöm inte att alla måste inte äta super strikt, gör man det kan man tröttna på kosten. Var glad att du hittat ett sätt att äta hälosamt som gör att du kan äta liberal lchf kost hela ditt liv, med en utsvävning då och då…
Lycka till!
ps glöm bara inte att ersätta bortfallet av kolhydrater med fett. Det är meningen man ska vara driven av fett inte vara driven av kolhydrater