Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2539 ggr
finataender
0

Synpunkter på mitt energiintag!

Hej, jag är helt ny i LCHF världen och är lite osäker på om jag äter rätt.
Skulle någon mer lite kunnig lägga en kommentar ang. mitt energiintag och fördelning utav fett, protein & kolhydrater så skulle jag vara mycket tacksam!
Och vad tror ni om totala mängden energi? (kalorier) Är den för hög? Mitt mål med kosten är att främst gå ner 4 kg men också att få ett bättre välbefinnande och bättre hälsa i övrigt.

Jag är en 17 årig tjej på 166 cm och 62 kg.

Här är intaget av mat de två senaste dagarna:

Dag 1

Energi kcal:

1183,85

Energi kJ:

1122,83

Proteiner:

48,24

Fiber:

0,51

Kolhydrater:

8,54

Vatten:

194,18

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

104,62

**Livsmedel
**124 Gram Ägg rått
50.5 Gram Bregott smör
0.5Gram Kakaopulver 20-22% fett
73 Gram Ost Gouda 27%
100Gram Broccolliblomkål findus
27Gram creme fresh
35Gram Tonfisk i olja
24 Gram Grädde Willys
1 Gram Kakaopulver 20-22% fett
1.5Gram Linfrön Gogreen
100Gram Kaffe bryggt
100Gram Turkisk yoghurt

Dag 2

Energi kcal:

1303,89

Energi kJ:

866,97

Proteiner:

56,31

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

9,67

Vatten:

176,97

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

114,37

Livsmedel
29Gram Bregott smör
11Gram Ägg kokt
1.5Gram Linfrön Gogreen
100Gram Turkisk yoghurt linddahls
30Gram Grädde Willys
75Gram Kaffe bryggt
40Gram Ost Gouda 27%
73Gram creme fresh
90Gram Tonfisk i olja
45Gram Räkor Ica
43Gram creme fresh
50Gram Kaffe bryggt
58Gram Ägg rått

Tack på förhand Glad

Wtn3
0

Jag skulle rekommendera att du sätter 20 kcal per kilo kroppsvikt som minimum, i ditt fall blir det 1240. Det gör inget alls om du äter upp mot 16-1700 heller, men det finns å andra sidan inte heller någon anledning till att äta sig mer än mätt. Fördelningen fett-kh-protein är bra, men det skulle inte göra något alls om du lade till omkring 10 gram protein, man bör inte äta mindre än ett gram per kilo normalvikt dagligen, helst ska man ligga något över (kanske närmare ett och ett halvt) för att vara på den säkra sidan, går man under ett gram under en längre tid finns det risk att kroppen börjar äta av sina muskler.

En sak till bara, tonfisk i olja är inte rekommenderat att köpa ur LCHF-perspektiv, oljan är nästan alltid fleromättad omega 6-olja typ solrosolja, och omega 6 ska man passa sig för att äta för mycket av. Det är bättre att köpa tonfisk i vatten och sen hälla på lite egen olja, helst kokos men oliv går också bra.

Wildrat
1

Du äter alldeles för lite! Du behöver äta minst 1500kcal för att må bra, helst mycket mer. Du är ung och växer och utvecklas faktiskt fortfarande, då behöver kroppen mycket energi. Sen skulle jag föreslå att du äter mer mat. Du har ju bara mellanmål i dina listor.

Lägg till åtminstone ett mål varm mat till det du äter nu, gärna med kött och fet sås så börjar det bli ok.

finataender
0

#1 Tack så mycket för informationen!
Det blir mer protein alltså i fortsättningen!
det där med tonfisken i olja hade jag inte tänkt på alls men nu när du säger det så står det ganska självklart för mig att den rimligen är fullproppad med dåliga fetter.

Jag kämpar på så gott det går med mängd mat och har redan hittills gjort framsteg! Och det är jag mycket stolt över (Har varit ätstörd, gått på svältdiet med 500-800 kcal/dag en mycket lång periodRynkar på näsan) LCHF är min hjälp till att bli frisk igen! Det är så god mat att man gärna äter lite extra Flört

Tyvärr så äter jag inte kött, men fet fisk kanske fungerar lika bra? lax, sill & makrill? Det äter jag gärna!

Zepp
0

Fisk och skaldjur går lika bra som kött.. försök att lägga focus på hälsan istället för vikten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
0

Att det finns en minimigräns i exakt antal kalorier som gäller för alla för vad som behövs för att må bra tror jag inte en sekund på, allt är relaterat till hur stor man är, en liten människa som är relativt stillasittande kan utan problem bli mätt och glad på omkring 1000 kcal dagligen. Skaldemans minimigräns på 20 kcal per kilo kroppsvikt tror jag är ett bra mått.

Är man helt ny och dessutom svältbantat tidigare kan det dock vara en god idé att äta extra mycket (fett och protein, inte kh) från början som #2 föreslår (dock behöver det absolut inte vara varm mat som kött och beasås, fler "mellanmål" som makrill/tonfisk och CF går precis lika bra), det hjälper kroppen att reparera tidigare skador, men sen när reparationsarbetet är klart och aptitsystemet normalt ska du se till att äta dig lagom mätt, varken mer eller mindre, oavsett om det innebär 1200 eller 1800 kcal om dagen.