Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 6788 ggr
Fjallraven
0

Hemmagjorda Chicken nuggets

Testade ett nytt recept idag då jag hittar två kycklingfiléer i frysen och en påse fläsksvålar i skåpet! =)

För 2 pers el. 1 hungrig ;)

2 kycklingfiléer, strimlade i jämna bitar

malda fläsksvålar

salt o pepper

krydda efter smak(grillkrydda, curry etc.)

1 uppvispat ägg

Blanda ihop malda fläsksvålarna med kryddorna. Vänd kycklingen i ägget och panera bitarna.

Hetta upp olja och lite smör i en stadig stekpanna. Ska vara mycket fett, så det blir friterat.

Stek tills bitarna fått fin färg på båda sidorna. Låt torka av på papper för att hålla krispigheten.

Blanda till en dipsås efter tycke och smak. Njut! :)

Caena
0

åhhh!!!.. gjorde liknande med fisk.. och det gick ju rätt ok.. se här måste ju bara vara ääännnnu godare!!!

Fjallraven
0

Ja, dom blev faktiskt jättegoda och krispiga! =) Gick väldigt fort också!

Matmamma
0

En annan variant av hemgjorda chicken nuggets är att låta bitar av färsk kycklingfile' dra ca 30 minuter i yoghurt blandad med pressad färsk vitlök. Panera därefter kycklingbitarna i valfri panering med salt och peppar. Lägg på en plåt. Häll lite fett på varje bit. Stek i ugn 175C, 10 minuter. Vänd bitarna.  Lägg ev på mer fett. Stek i ugn 10 minuter till. Det blir oändligt mycket godare än fabrikstillverkade chicken nuggets.

Fjallraven
0

Ooooo lät inte dumt det heller!

Caena
0

oh my!!! Matmamma…. du förtjänar ditt "namn"..

det där lät helt utmärkt!!. tur att jag har kycklling hemma!!.. ska nog göra imorgon! 
tack för starten på tråden fjallraven..

Diran
0

Alltså, malda fläsksvålar… Det funkar inte med typ svålar som säljs som snacks, om man krossar dem?

Magica1970
0

#6 Det är precis det som menas; köp fläsksvålar som finns i affären och mal dem hemma Glad

Diran
0

#7  men.. Jag har sådana där "torra" fläsksvålar hemma som finns i chips avdelningen i affärer, enligt min mamma ska man ha typ stekt fläsk som man maler… Jag är fortfarande förvirrad med tanke på att hon sa att man inte kan mala de där snacksen…

Magica1970
0

Fläsksvålar är typ stekt fläsk. Jag körde dem i mixern (inte stavmixer eftersom jag får fläsksvålar över hela köket då) och det fungerar alldeles utmärkt.

Fjallraven
0

Jag körde mina i mixern också, och det blev jättebra :-)

[Pennylane1]
0

det funkar nog INTE så bra med stekt fläsk, vitsen med krossade /malda fläsksvålar (alltså snackset) till panering är ju att de liknar det skorpmjöl eller annat " torrt" jox som normalt används

Skrutt
0

Borde man inte kunna göra frityr smet genom att blanda kokoflingor med ägg och kryddor? Skall prova i kväll och se om jag lyckas Glad

MariaTherese
0

Vilka härliga tips…*bokmärker*

Anninni
0

#12 Mycket nyfiken på hur det går. håll oss uppdaterade.

Skrutt
0

# 14 Anninni det gick superbra :) jag blandade ägg, kokosflingor, vitlök, lite persilja, salt, cayannepeppar, paprikakrydda med stavmixer till en massa som jag geggade in kycklingbitarna i och sen friterade i stekpannan med rapsolja. Tänk på att inte ta så stora kyckling bitar så dom hinner bli färdiga i mitten. Kryddorna kan man ju variera efter sin egen smak.

Anninni
0

#15 Härligt, det ska jag prova

Cissit
0

Skrutt - Malde du kokosflingorna eller körde du dem som de var? Kan vi inte få recept? :) Låter jättespännande!

Andina
0

Har färdiggrillad kyckling i kylen - kan jag använda den tror ni till att göra dessa läckra nuggets? (Till sambon….)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

då får du nog fritera väldigt snabbt så de inte blir torra? Eller jag vet inte… men du får väl testa!

Hercusblomman
0

ingen som kan lägga in en bild på fläsksvålar friterade?

jag har letat men jag hittar dom inte

Lottalis
0

intressant tråd

Cissit
0

#20 Här kan du se friterade fläsksvålar. Ingen superbra bild kanske, hittade den på nätet, men ungefär så!

http://2.bp.blogspot.com/_oIRTxb7wQH4/RwQV87KEebI/AAAAAAAAAwA/9ihPFM9-cv4/s320/20070927166.jpg

Kopur
0

Man kan även panera kycklingbitarna med sesamfrön. Det blir jättegott!

Skrutt
0

# 17

Kokosflingorna vart nog malda när jag mixade allt till en massa.

Jag har inget recept men lite längre upp skrev jag vad jag hade i. Smaka av med dom ingredienserna Glad

Mojjan73
0

Jag panerade i malda fläsksvålar men "friterade" dom i kokosfett.. JÖSSES AMALIA VAD GOTT DET VAR!! Dottern smaskade i sig resten av mina och i hennes fall brukar bara Mc Donalds chicken nuggets gälla. ;)

aussiemia
0

Jag brukar köpa ett par kilo kycklingbröst och använda till nuggets. Jag vispar upp ett par, tre stycken ägg, kör fläsksvålarna i mixern så det blir mjöl. Tidigare har jag bankat sönder dom med kaveln, men hujjdenamej så det skvätter över hela köket :D Dessutom går påsen dom ligger i sönder. Nä, ned i mixern i några sekunder och Voila! som fint brödmjöl!

Jag kryddar fläsket med diverse kryddor, doppar kycklinbitar i munsstora bitar i ägget och sen i fläskkrosset. Sen friterar jag i vår nyinvesterade fritös tills gyllenbruna. Här i Au äter man sånt med sour creme, dvs creme fraiche och sweet chili sås, så det får sonen, själv doppar jag i majonäs. Gudagott!

Det som blir över fryser jag in och steker upp i ganska mycket olja i stekpannan. Det smakar minst lika gott som när dom är nygjorda.

aswedishsmorgasbord.com

Omstart
0

Jag läser både här och där om dessa underbara fläsksvålar, men jag har aldrig lyckats hitta några i vår butik! Var ska jag leta någonstans? Någon butik som ni på rak arm kan säga direkt har sånt? Vore ju så sjuuukt gott att göra lite sånt här till fredagsmyset.

Sedan undrar jag, kan man fritera på nått sätt om man inte har en sån där fancy fritös? Jag är lite novis i köket och skulle vara glad för alla tips jag kan få. Tack. Glad

Anne-
0

Jag köpte mina fläsksvålar på Willys. Märket hetter Mr Chipp´s. Fanns vid annat snacks.

Jag tyckte inte de var goda att äta som snacksGråter, men ska nu prova och panera istället. Tungan ute

Omstart
0

Åhå! Tack Anne! Ska åka till Willys när jag kommer hem och prova. Verkar ju så himla mumsigt med egna nuggets. ;)

Matmamma
0

#27. Både ICA och Coop har fläsksvålar från Lyka Snacks (Danmark) i sitt sortiment, det kan löna sej att be affären ta hem om de inte har fläsksvålar inne på hyllorna.

aussiemia
0

innan jag köpte fritösen friterade jag i stekpannan. Det går minst lika bra, men ännu bättre om du har en tjockbottnad kastrull, typ en gjutjärnsgryta. Men jag har friterat i vår teflonpanna… Men se bara till att ha ett lock i närheten, Om, jag säger OM, oljan skulle börja brinna så måste den ju kvävas med lock INTE få vatten på sig, då sprider det ju sig.

Räkna med att det blir ordenligt flottigt i köket, tom när jag använder fritösen tar jag bort mattan och efteråt så blir det storrengöring av.  Men det är värt det!

aswedishsmorgasbord.com

Omstart
0

Tack för tipset Aussiemia. Synd bara att locket till vår stekpanna gick i tusen bitar för ett tag sedan då. Men kanske borde gå bra i en vanlig kastrull eller nått… *funderar*

Får väl prova mig fram för att se vad jag hittar för smart sätt att göra det på! ;P

DesK
0

Vi friterar (i fritös) alltid ute på altanen  Glad Kanske är ett tips till er som har balkong eller altan.

#32 Det går nog bra med vilken kastrull som helst som har ett bra lock, detta är ju bara till för säkerheten.

#26 Bara jag hittar fläsksvålarna ska jag också testa detta trevliga recept  Glad

#15 kokosflingorsmet måste vara smamskens det också  Tungan ute

/Désirée

Omstart
0

HERRE J**LAR!!!!!

Nu har jag gjort dessa till mig och min sambo. SHIIIIT va gott det var!!!! Och så enkelt! Förvånad Garanterat någonting vi kommer att göra igen.

Kan varmt rekommendera, samt att Willy's fläsksvålar funkade superbra som panering. MUMS säger jag bara!!!