Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 2098 ggr
rottizz
0

Livsmedelsvägning

Hur går man tillväga om man ska fylla i bakverk osv? Ska man väga alla ingredienser för sig, eller väga tex brödbiten när den är klar?

Är det möjligtvis någon som vet vad en Oopsie väger???? Svårt när man inte har våg och ska fylla i min mat =/

nyborjare08
0

Du behöver inte fylla i min mat om du inte absolut vill Glad Du är ny (väl?) och jag tycker då att det viktigaste är att du äter dig mätt på tillåten mat. Det kan kanske vara intressant så att fördelningen blir någorlunda rätt. Men om du väljer livsmedel som innehåller max 5 % (5 g/100 g) kolhydrater så brukar det ordna sig av sig själv så länge som du inte snålar på fettet.

De få gånger jag har använt minmat så har jag lagt in de ingredienser som ingår i en hel sats och sen delat den med antalet "bröd" eller vad det nu är. Det försvinner säkert en del vatten i bakningen men i stort sett borde det bli ok.

flikkan77
0

När jag gör Oopsie så brukar jag väga ingredienserna för sig och sen delar jag det med det antal Oopsies det blev. Det är ju olika hur stora man gör dem så det är svårt att säga vad någon annans Oopsies väger.

"You just have to belive…"

rottizz
0

japp är helt ny- sen imorse =) Tänkte att det var bra att se om man åt ordentligt.

Hittade det här- men vet inte om det är totalvikt eller per st- någon som kan hjälpa mig?

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159

nyborjare08
0

Blir du mätt så äter du ordentligt Flört

Det är totalvikt för hela satsen.

rottizz
0

ja, jag vet- är dock ovan att äta mig mätt på mat, brukar alltid äta lite sen äta mig mätt på godis Gråter lite dumt…

nyborjare08
0

Å vad jag känner igen mig! Jag brukade också göra det! Skäms Men det gör jag inte längre, nu äter jag mig mätt på riktig mat! Glad Det kommer att ordna sig för dig med! Skrattande

Agyr07
0

En oopsie som är ditklickad med sked väger hos mig mellan 20 och 30 g. Jag brukar använda 25 g när jag registrerar dem i minmat.

När jag lägger upp nya rätter i minmat så väger jag varje ingrediens för sig och lägger ihop, väger sedan resulatet och räknar sedan ut hur mycket näringsvärdet är pr 100 g. Då kan jag enkelt se hur mycket jag får i mig. För att veta hur mycket 100 g väger: Säg att hela kakan innehåller 20 g kolhydrater och väger 500 g. Då delar jag i 20 med 500 och gångar sedan med 100. 20/500*100 = 4 g kolhydrater i 100 g

eller det är 32,5 g kolhydrater i en sats som väger 1,230 kg 32,5/1230*100 = 2,65 g kolhydrater per 100 g.

rottizz
0

måste införskaffa en våg känner jag =)