Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4252 ggr
SirfalasEmy
0

OT? Binjurarna - kortison

En närstående till mig bad mig kolla upp lite om binjurarna.

Hon har hypertyreos och har gått på kortison det senaste 1½ året då hon annars skulle kunna bli blind pga av inflammationer vid synnerven. De kan inte operera bort sköldisen förän kortisonnivån är acceptabel. För ett tag sen trappade de ner på kortisonet, men nu såg de att ögon är så illa däran att de måste ge henne kortison intravensöst en gång i veckan i tolv veckor, just för att försöka rädda ögonen utan operation.

Och så till slutklämmen då… Flört

Idag sa hennes läkare att de nog slagit ut hennes egen förmåga att producera kortison (kortisol??) i binjurarna, just med tanke på hur mycket kortison de fått ge henne under denna period. De mådde inte så bra helt enkelt.

Nu bad hon mig slå upp lite på nätet om detta och jag tänkte att jag skriver det här för här finns så många som brukar ge bra svar. Har även sökt på binjurar, men det säger mig inte så mycket.

Kan tillägga att hon bara har en njure, den andra är stor som en fyraårings och har inte fungerat sen hon var liten. Man kan ju undra om binjuren på den sidan fungerar då? Hon har själv ingen aning.

Och sen måste jag tillägga att jag är frustrerad för jag gissar att hon skulle må bättre (?) på LCHF, men jag kan inget gära mer än ge henne infon vilket jag har gjort.

Är så orolig för henne för hon är så uppsvälld nu och magen är större än någonsin. Hon ser ut att vara i 20 månaden. En helt "rund" kula har hon.

Några spontana tankar? Vet egentligen inte om jag har skrivit någon direkt fråga, men postar inlägget som det är. Tungan ute

Wildrat
0

LCHf är ofta lite svårare att följa när man har problem med sköldkörteln och binjurarna. Man är mer sötsugen och omställningen är svårare och tar längre tid. För mig som "bara" har problem med sköldkörteln tog hela omställningen ungefär 10 månader. Har också haft svårt att vara riktigt strikt. Men LCHF vill jag fortsätta med iaf, den fixar min dåliga mage…

Höga kortisondoser gör att man sväller upp men jag tror att mycket av det är vätska.

Att binjurarna inte fungerar är i sig inget större problem. Hon får fortsätta medicinera med kortison (och aldosteron?), i låg dos blir de ju som att binjurarna fungerade.

mazen
0

Har andra problem men testar gurkmeja som innehåller curcummin (det gula i gurkmeja ) Läste någonstans att det funkar lika som cortison men med mindre biverkningar. Jag har köpt på Citygross i kiloförpackning, minns inte priset men det var billigt. Nedan en tråd om gurkmeja här på forumet, om man googlar på gurkmeja så hittar man massor med info

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=cecf2178-2e4b-4243-a144-8e5a93f972d3

Wildrat
0

Kom just på att sjukdomen Addison är just att binjurarna inte fungerar så googla på "Addisons sjukdom" så får du upp en hel del info…

SirfalasEmy
0

Tack för era svar. Har skrivit upp tipsen och ska kolla upp mer. Sökte på Addisons sjukdom och läste upp lite för henne.