Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1759 ggr
rottizz
0

Ang LCHF bröd

är det ok att äta detta dagligen eller är det bara till för enstaka tillfällen? Har hittat en del recept på sånna bröd nämligen, vore bra att ha till frukost

fellfrosch
0

Det beror helt på hur strikt du väljer att äta :)

rottizz
0

jag vill ju äta max 5% eller var det 5 gram kolhydrater som var "tillåtet"? Det kanske inte funkar om man äter det brödet då =(

magma
0

Det är oftast 5% som det handlar om, sedan beror det förstås på mängden mat- äter du väldigt mycket så kan ju även 5% bli "för mycket" kolhydrater. En vanlig gräns brukar vara max 20 gram/dag och/eller 5% om dagen.

Sedan är det så olika mellan olika slags lchf-bröd, en del är nästan helt fria från kolhydrater medan andra har mer.

rottizz
0

jag har ju hittat recepten bland lchf recept- men hur ska jag veta om det är ok bröd då? Går det att räkna ut på nåt sätt?

rottizz
0

http://www.lchfrecept.com/category.aspx?ID=13

de här bröden har jag hittat

magma
0

#5:Nu har jag inte tittat igenom dem, men jag kan bara säga att det bara är du som kan veta (eller ta reda på) hur känslig du är. Jag personligen kan inte äta bröd på mandlar, det är jag för insulinresistent för- däremot fungerar bröd gjort på bl.a fiberhusk, ägg, linfrö osv. Men vem vet, det kanske fungerar utmärkt för dig!

Om du t.ex vill hålla dig till livsmedel som innehåller max 5% kolhydrater, då fungerar det inte så bra att äta bröd bakat på sötmandlar, solroskärnor etc.

Men å andra sidan- du kan också räkna på helheten. Du kanske äter så lite kolhydrater resten av dagen, att en eller två skivor nötbröd går att få in utan att du överstiger din gräns- vilken det nu är? Om jag minns rätt ligger mandlar på ca 12-13% kolhydrater. Kika på denna sida om du vill veta vad olika livsmedel innehåller.

rottizz
0

tack för svaren

magma
0

Hoppas det var till någon hjälp:)