Mitt första bröd!
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
0,5 dl hela linfrön
0,5 dl mald mandel
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
3 äggvitor
1 msk olja
1 dl vatten
0,5 tsk salt
kryddor
Jag mixade sesam- och solrosfrön för att få en mjöligare känsla innan jag blandade med övriga ingredienser. Det blev en kladdig deg som jag försökte smeta ut jämnt över plåten. Den gräddades i ca 12-15 minuter i 200 grader och jag skar upp brödet i bitar. Om jag velat ha kex hade jag nog kunnat låta bitarna torka i eftervärmen ett tag men nu är de ganska lagom som de är, tror jag.

Nu undrar jag om nån kan hjälpa mej räkna ut hur mycket kolhydrater detta ger! (Min våg kan bara höfta till på ett halvkilo när.)

Ingen som vet vad fröerna väger?

1 dl sesamfrön väger ca 55 gram
1 dl solrosfrön väger ca 55 gram
0,5 dl hela linfrön väger ca 35 gram
0,5 dl mald mandel väger ca ? (hade inga mandlar hemma)
2 msk fiberhusk väger ca 20 gram
2 tsk bakpulver väger ca 10 gram
3 äggvitor väger ca ?
1 msk olja väger ca 15 gram
1 dl vatten väger ca 95 gram
0,5 tsk salt väger ca 4 gram
kryddor
Kan inte hjälpa dig med allt men jag hoppas att någon annan kan hjälpa dig med resten 

Enligt mina beräkningar blir det ungefär
949 kcal
16.7 gram kh
79.6 gram fett
39.3 gram protein
Vänliga hälsningar Stephan

Tack för hjälpen alla!
Men kan det verkligen bli så mycket som nästan 80 gram fett?
verkar konstigt, för mandlar och fröer har runt 50 % fett. (förutom linfrön som bara har 20%) Och sen är det ju inte så mycket olja och övriga grejer (äggvitor etc) har ju inte fett alls.
fast det verkar stämma i minmat, eller rättare sagt så fick jag ännu mer, runt 100 gram fett.. kom på varför jag tänkte fel, jag tänkte i % det är lurigt det där!
Men det är ju bara bra! Fördelningen är nära nog perfekt!

Ah. va bra! Nu blev jag på bra humör! 

Kan tillägga att det blev ett mjukt bröd som smakade bra!
Tänkte tipsa om mitt första bröd, eller det första lchf-brödet.
Det blev kanongott. Saftigt och smakrikt. Och mättande. Jag åt tre bitar nu på eftermiddagen när det var nygräddat och jag behövde ingen mer middag.
Jag skrev inte upp mängderna men jag ska gissa lite nu.
5 dl valnötskärnor
1 dl fibrex
1 dl krossade linfrön
10 små ägg kanske 7 vanliga
100 gr rumsvarmt bregott/smör
0,5 dl vispgrädde
1 msk brödkryddor
1 tsk salt
Kör alla torra ingredienser i tex. en matberedare, jag använde min Magic Bullet och körde i omgångar. Men det går nog lättare med riktig matberedare. Blanda sedan i resten. Blanda väl till en jämn smet.
Låt den stå och svälla en kvart, rör då och då. Fibrex suger upp en del vätska. Om den verkar bli för fast så ta i ett ägg till. Om den blir för lös så ta lite mer fibrex. Men mal det först. Det ska vara en ganska lös deg, knappt så den går att bre ut på plåt.
Bre sedan ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Det ska vara ca 1,5 cm tjockt. Grädda i 200 grader i … minuter tills det ser bra ut. Kanske 15? Skär i 16 rutor med en pizzaslicer eller försiktigt med vanlig kniv. Det är ganska poröst när det är nygräddat.
Det blev jättegott med massa bregott och en ostskiva på.
Skulle någon vilja och orka räkna ut näringsvärdet i detta bröd?
#0 och #11 Med risk för att bli tjatig (ställer samma fråga i alla brödtrådar
) MEN, det blir väl inte omelett-känsla? Har liiite svårt för den konsistensen.
Är så sjukt sugen på bröd. Har fortfarande kvar några glutenfria tekakor i frysen. dessa har jag blängt på sedan april när jag började med detta, tror att det är läge att kasta dom nu. Dom har fått ligga där OM jag skulle få ett sammanbrott när det gäller LCHF. Men visst har jag varit duktig och haft KARAKTÄR 
Gjorde nötbrödet ett par gånger men av nån konstig anledning som jag inte förstår själv fick jag sånna kväljningar av det, sen så blev jag lite rädd för det…
omelettkänsla för att det är ägg? Tycker du att tex sockerkaka har omelettkänsla? Där är det ägg också…
#13 Ehhh, näe! Men det är väl mjöl och socker i en sockerkaka eller? 
Testade att göra oopsie och fick "omelettkänsla", fast jag kanske misslyckade… Ska testa igen.
ja fast det är ju mjöl i de flesta bröden även om det inte är mjöl av spannmål!
Dock inte i oopsies så där kan jag hålla med om en viss omelettkänsla
Mycket gått bröd! Lagade 2 st runda platta bröd och skar dem i tu och delade ännu på långsidan. Satt på smör och philadelfia och på den andra smör och stark ädelost. Förstod jag rätt att hela smeten har 16,7 kolh.? 1/4 åt jag till kvällen kl.21. Åt före det kl.15.00 Lax med gräddfil och sallad