Jag behöver ett råd!
Hej!
Vill ni vara så snälla att hjälpa mej att reda ut vissa saker?
Jag har inte varit noga med hur mycket av kolhydrater, fett och protein jag satt i mej under en dag. Det enda jag tänkt på är att produkterna jag ätit inte innehåller mer än 5 % kolhydrater, och att jag ätit så fett som möjligt. Mitt problem är att jag gått ner för mycket i vikt. och att jag inte verkar kunna öka igen… Lyxproblem kanske, men det är inte snyggt… Tror inte det är bra heller. Jag har frågat om just det tidigare, och fått flera råd som jag har provat, men det har inte hjälpt.
Jag var nu inne på Calcounter för att se vad jag egentligen åt under en dag. Fettet låg på runt 70, kolhydraterna på runt 10 och proteinet på 20%. Men när jag kollade på kalorierna var de inte mer än runt 900, om det kan stämma… Jag vet att kalorierna inte är så viktiga när man äter fler än man "borde", bara det mesta kommer från rätt fett. Men om jag nu äter så lite… Hur funkar det då? Enligt programmet borde jag få i mej mellan 1500-2000 kcal. Är det därför jag gått ner så? Annars äter jag ju mycket mat, tycker jag: Frukost omelett på två ägg och en hel del grädde, skinka och ordentligt med ost. Sedan har jag tagit en frukt till mellanmål. Middag har blivit kött eller fisk med div grönsaker + mycket smör eller fet sås. Som mellanmål en frukt till senare på kvällen. Är ordentligt mätt mellan målen. Vad tror ni ? Vore glad för några förslag!
Jag tror absolut att du äter för lite, du skulle helst dublera intaget.
Jag har inget annat svar att ge dig, men det finns många här med kunskaper så det kommer säkert fler svar.
Mer mat alltså!
Jag förstår dig, jag skulle inte heller vilja var för smal.
När jag ögnat igenom detta så förtår jag inte hur det kan bli så lite kalorier som 900, äter du väldigt små porttioner? Det du skriver ser ut ungefär som min mathållning men jag ligger över 900. I ditt läge som inte vill minska mer föreslår jag att du försöker lägga till lite fler grönsaker och minska på fettet lite. Kanske så du äter 55-60% fett (jag tror jag ligger där ungefär nu) Grönsakerna ska naturligt vis introduseras försigtigt. Jag äter till och med lite rotfrukter ibland i form av morot och rödbeta och det kanske du också kan lägga till. Du är ju inte längre i viktminskningsfasen (om man nu uttrycker sig så) och låg kolhydratskost kallas det ända upp till 70 gram kolhydrater/dag. Läs i Maria t:s bok om fas 2 där finns kanske endel för dig att ta till dig.
Jag blev också förvånad när jag såg att kalorimängden var så låg, men jag tror inte att jag gjorde fel i programmet. Vad jag åt till frukost har jag ju redan skrivit, till middag blir det ungefär: 100g fisk eller kött, 200g grönsaker och 10-15g smör (eller en rejäl klick med fet sås) Vad tror ni, lever jag på svältkost?…..
JA!
Min köttranson är minst dubbelt så stor och smör mängden också + 200 g. grönsaker.
Dessutom äter jag ett mål till/ dag kanske inte lika stort och inte alltid lagat men som i allafall innehåller hälften av middags mängden.
Frukt äter ju jag också men jag tar det extra inte istället för andra mål, det är för mig en god bonus.

Hunger/mättnadskänslorna förändras ju ofta mycket med LCHF-kost
Många som tidigare kämpat med hungerkänslor vid bantningsförsök märker att kroppen reagerar på ett annat sätt när den inte får svältkost utan tillräckligt med fett och protein
Det gäller att lära sig tolka dom nya och sundare signaler man får från kroppen
Märker man att man börjar förlora i muskelmassa har man definitivt gjort nåt fel.
Behöver man öka i vikt får man släppa på med lite extra kolhydrater
(Jag sköter min reglering genom att öka och minska andelen frukt i min kost)
Då ökar ju insulinmängden och inlagring av glykogen i både muskler och fettväv ökar samtidigt som hungern stimuleras
Det hela är en balansgång och var och en måste hitta sina nivåer
Det verkar som om du inte äter lunch. Jag tror att du ska äta tre måltider om dagen. Om du inte orkar det kanske du ska dra ner lite på fettet, så blir du nog hungrigare. Du kan också prova att äta frukterna tillsammans med något fett, t ex en bit ost. Du kan också prova att ta frukten som dessert direkt efter måltiden. Men 900 kalorier är alldeles för lite. Försök äta tre mål om dagen.
Smalis