Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5914 ggr
Jembe
1

minskad insulinkänslighet?

Har på flera håll stött på att man kan få minskad insulinkänslighet med mkt fet mat och att det är en risk med ketogena dieter.

Låter inte särskilt bra, hur hänger det då ihop om det ens stämmer?

lc-solkatt
0

Inget farligt med ketoner

mikaelj
0

Du får en akut minskad insulinkänslighet på en lågkolhydratkost -- det glukos som produceras eller äts skall till hjärnan, och inte musklerna.

Det är ingen bestående effekt som t.ex. typ 2-diabetes, utan blir "som vanligt" om/när du äter kolhydrater igen.

Jembe
0

Så om man då börjar äta "som vanligt" igen får man då tillbaka lika bra(/eller dålig) insulinkänslighet som man hade innan?

Hög insulinkänslighet är ju något man alltid tänkt som eftersträvansvärt och ngt som ökar med styrke o konditionsträning mm.

Min typ 1 man har fort tappat 6 kg och har superstabilt blodsocker men så har vi det här med insulinkänsligheten. Lät lite från vissa håll som om han kommer behöva mer insulin för mindre kh än innan. T.ex. att sockret sticker iväg för lite nötter när det inte skulle ha gjort det på samma sätt tidigare.

För min man går det bra för övrigt förrutom att jag stör mig på hans dåliga andedräkt, trodde det var ett övergångsbesvär som skulle försvinna men det har gått 2½ månad nuRynkar på näsan
Själv går det trögt, kanske för att jag är kvinna, pga sömnbrist och min hypo men det är lite surt när det går så lätt för maken.

Sheena
0

#3 Kan intyga att det stämmer, känsligheten ökar märkbart!! Men det ser inte jag som något negativt utan bara som en bra "påminnare" att inte fuska så ofta..

mikaelj
0

Insulinkänsligheten ökar när du tömmer muskelglykogenlagrena, sant, och högfettkost sänker insulinkänsligheten. Men det är just för att spara glukos åt hjärnan, och precis som det skall vara.

Se till att äta kolhydrater efter träning, så funkar det fint.

Mala09
0

Din mann möjligens får bättre andedräkt om han har lite mer kolhydrater och lite mindre protein.Fungerar for meg mycket bra med blodsockret(också 1a).Inte vet jag hur mycket han kör på,men vanlig lchf brukar iallafall vara mycket strikt med kh och inte med protein.Som typ 1a hjälper det att justera proteinet.

LenaKa
0

Jag har märkt av detta med insulinkänsligheten också. Fick de första två-tre månaderna sänka insulinet med nästan 40%. Låg kvar på den nivån (22IE/dygn) till ungefär månad fyra då jag märkte att jag fick öka insulindosen stegvis tills jag nästan var tillbaka på gamla dosen.

Sedan från andra halvan av juni och nu under semestern har jag "fuskat". Jag har ätit potatis och mera bröd, mer bär och blivit bjuden på saker jag inte borde äta. Det märkliga är att nu när jag återigen dragit ner lite mer på "fusket" så är jag nere på den låga insulinnivån igen.

Kanske ska man "fuska" några veckor var femte månad. :-)

texarcana
0

Mycket fett SÄNKER insulinkänsligheten?!? Nu fattar jag bannemej ingenting…

Som jag förstått det leder högkolhydratkost (sockerätande) till försämrad insulinkänslighet (och därefter till insulinresistens och metabolt sydrom)…och nu påstår ni att det är tvärtom!?? Eller?

Snälla, förklara vad det är jag har fattat fel… Rynkar på näsan

mikaelj
0

Se min kommentar i #2.  Kronisk insulinresistens är typ 2-diabetes. Den blir du inte av med.

Akut insulinresistens, är precis som det skall vara, för att spara glukos till hjärnan. Blir som vanligt efter en dags kolhydratätande, och är ingenting att vara orolig för.

Jembe
0

Fast om man är typ 1:a och det blir som för #7 och man är tillbaka på lika mkt insulin, har man ju inte vunnit lika mkt som man först trodde. Just nu t.ex. behöver min man oftast inte ta ngt insulin till måltiderna eller 1-2 enheter snabbinsulin och går bara på det långsamma och på det sättet ligger han stabilt och bra. Men om det efter ett par månader med lchf blir sämre blir det ju inte alls samma vinst om man måste bli striktare och striktare för att det ska funka.

#8 Javisst blir man förvirrad!

Får man slänga in en till fråga mitt i tråden?
Vad är det som gör den plågsamma huvudvärken om man en dag fuskat rejält? Ngt "kemiskt" i hjärnan av för mkt kolhydrater?

Zepp
0

Jag tycker det är väldigt intressant med er ettor och era erfarenheter.. det säger ju en del om hur det fungerar för oss andra oxå.. fast ni måste spruta in ert insulin själva!

Man kanske rent utav kan spekulera om hurvida det är glukoshalten eller insulinhalten som är det viktiga att fokusera på!

För mig personligen verkar det vara att hitta den kolhydratnivå som ger lägsta insulinnivå som vore det mest eftersträvandsvärda!??

Fettsyreinducerad insulinresistens fungerar som så att (om jag nu fattat rätt) när cellen får mycket energi som fett, så binds en av aktivatorerna för GLUT4 varför denna inte skickas ut till cellmembranet och kan släppa in glukos!

Celler reglerar själv mängden energi den kan härbärgera och är där redan fullt med fett så vill den inte ta upp så mycket glukos.. det är ett självreglerande system.. när mängden fett minskar i cellen och insulinet är aktivt i blodet så återgår cellen till att ta upp glukos.. då det inte finns så mycket fett som kan binda aktivatorn!

Hos typ 2 fungerar det lite annorlunda.. där är som regel cellen redan proppfull med glukos och om det släpps in mer hotas cellen att sprängas varför mindre GLUT4 aktiveras.. den blir insulinresistent!

Om tillståndet fortgår under långa perioder uppstår ett kroniskt tillstånd!

Vad jag förstår blir alldrig fettceller insulinresistenta och där hamnar så småningom överskottet av blodsocker och lagras som fett via en process som heter Di novo lipogenes!

Fysisk aktivitet ökar insulinkänsligheten dels på grund av att musklerna växer (om de nu gör det) så att glykogenlagret blir större, och även för att du tömmer laget med jämna mellanrum och dels genom att du förbrukar energin i cellen varför den aktiverar fler GLUT4 för att släppa in mer glukos.. tränar du regelbundet får du fler GLUT4 i varje cell som kan reagera när glukosen skall in.. det blir ingen flaskhals!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mala09
0

Samtidigt som alla kan lära av typ 1or tror jag det är bra att komma ihåg att vissa saker är mycket annorlunda.Det med kommunikationen imellan lever och bukspyttkjertel (pancreas) fex.I Dr Bernsteins bok, stod det att när mat går gjenom ,tynntarmen möjligens,en del av matsmältningssystemet iallafall, uppfattar kroppen att insulin måste frigöras.Automatisk kopplas leverens frigöring av glukos av,då kroppen tar det som signal om att nu får vi mat,och insulin, och stänger.Men, eftersom en etta inte produserer insulin-det kommer inn "bakvegen" (en typ 2 gör jo det,men kan inte använda den ordentlig-och har derfor inte en så aktiv lever glukos-derfor måste 1or vara obs på protein och inte 2or tror jag)

..får inte leveren signalet om att sluta ge glukos.Hormonet somm signaliserer det finns jo inte då inget insulin produseras.Det är argumentet for att långtidinsulin måste vara aktiv i blodet hela tiden hos 1or,så leveren inte är "på".Om man äter mycket,even sallad, blir det mer blodsocker höjning pgav leverens paralelle respons.(kolla boken om ni vill ha en ordentlig forklaring..)Det som då kan vara viktig slutsats är at små portioner mat är bra for en etta,med högt energivärde.En person sa alzheimers kan kopplas til insulinresistens i hjärnan, det vill si att cellerna inte får energi, men-ketogen kost hjälper, fordi som du berettar Zepp, fettcellene ÄR mottkelig for ennergi och så kan fungera.Man lärer mycket här på KIFGlad

Jembe
0

När det är så mkt klokt folk här får man kanske fortsätta med några frågor till i samma spår?Skrattande (även om jag måste erkänna att det är lite svårt att hänga med helt i resonemanget)

Om man inte gick på ketogen diet utan bara har ett högt fettintag och lite lägre kh intag fast över 60g/dag så innebär inte fettintaget risk för mindre insulin känslighet? Men däremot kan ju kh göra det, speciellt för mkt av sådana?

Funderar på om jag själv skulle passa för att äta lite mer kh, speciellt i kombination med träning men vill för den skull inte äta fettsnålt och funderar på vad en sådan variant skulle göra för insulin känsligheten. Men jag fortsätter på hyffsat halv strikt lchf ett tag till.

Mala09
0

Du kan jo prova, det har vel med att balansera hormoner och om kolhydraterna leder til övervikt blir det jo iallafall redusert insulinkännslighet,och det kan jo vara risken med mycket fett och kolhydrater i kombination.Insulin frigörs i respons til glukos från kolhydraterna,och fettet lagras istället for att bli till energi mer direkt.(Eller?)

Om du tycker om att vara fysisk aktiv tömmer du jo lagret från leveren regelbunda och vill jag tro,kan tåla mer inntag av kolhydrater och protein.

nikkebe
0

Hade upp en liknande fråga i en tråd för länge sen här.

Lite knepiga samband att förstå sig på.

Inget jag bekymmrat mig vidare över iaf utan har minskat mitt intag av kolhydrater sen dess.