Mera pannacotta!
Jag har även skrivit detta inlägg i tråden Pannacotta..
De skrev lite om lchf i Aftonbladet igår och hade med några recept. Ett var på pannacotta och det lät fantastiskt! Den hette Vit chokladpanacotta med hjortrontopping & whiskeymandelpinnar. Spännande!
25 g smör
5 dl vispgrädde
50 g vit chiklad
3 st gelatinblad
50 g mörk choklad 70%
1 dl mandel
2 tsk whiskey
6 msk hjortron
Smält den mörka chokladen. Hacka mandeln fint och droppa över whiskey. Torrosta i het panna. Låt svalna. Använd hälften av chokladen till att ringla pinnar av i rostad whiskeymandel. Rulla försiktigt så att chokladen får mandel runtom. Kyl. Lägg gelatinblad i kallvatten. Smält smör och häll över grädde. Koka stilla i 5 min. Ta från plattan och tillsätt vit choklad i mindre bitar och rör tills chokladen har smält. Tillsätt de urkramade gelatinbladen och lår smälta en och en under omrörning. Häll c:a 1 dl av pannacottasmeten i annat kärl och blanda med resterande smält mörk choklad. Rör så att vit och mörk choklad blandar sig ordentligt och tillsätt c:a 0,5 dl av den rostade mandeln. Fördela den mörka chokladmandelpannacottan i 6 st glas eller portionsskålar. Häll den vita pannacottan över och låt kyla i minst 2 timmar. Toppa glasen med hjortron och whiskeymandelpinnar inför servering.
Tycker detta låter som en väldigt festlig efterrätt och funderar på att prova iväll när min farbror kommer på besök!