Istället för vetemjöl
Jag hittade följande recept på gräddkaka i Köksalmanack 1988: 3 dl grädde vispas till hårt skum. Rör ner 3 äggulor och 3 dl vetemjöl, sist 3 hårt vispade äggvitor. Obs inget socker. Hälles i smörad suffléform och gräddas genast i 175 grader ca 30 minuter.
Förutom vetemjölet så tycker jag att det låter helt okej ur lchf-synpunkt. Frågan är om man kan byta ut vetemjölet mot något och i så fall vad.

eller nötmjöl eller kokosmjöl.
(too late)
Jättebra förslag. Jag kommer definitivt att prova dem. Gräddkaka är nämligen en favorit i min familj.
Jag har aldrig hört talas om gräddkaka. Är det alltså ingen smaksättning? Annan smaksättning kanske man ska säga. Är det som maräng, eller vad är det för konsistens?
Även fast det är en favorit så var det många år sedan jag gjorde den. Vad jag minns så var det lite som en blandning mellan maräng och sockerkaka, men jag kan minnas fel. Jag hade helt glömt bort receptet tills jag fick lite gamla kokböcker av föräldrarna. Det enda som är i kakan är grädde, ägg och i originalreceptet vetemjöl. När jag växte upp brukade vi äta kakan med antingen sylt eller färska bär.
Låter som ett gott sätt att få i sig äääännu mera ägg 

Möjligtvis går det också med fiberhusk eller bakepro istället av mjöl.
Vänliga hälsningar Stephan
Någon som provat nu och kan medela resultatet?

Hur använder man bakepro? Kan man byta ut hela mängden mjöl med det?
/Anna-fundersam och vetgirig

Förlåt, men jag har ingen aning. En tjej i ett annat forum använder bakepro för bakning av bröd och andra grejer. Jag kan fråga henne hur hon gör - om du vill.

Har själv aldrig använt Bakepro, men om jag minns rätt är väl tanken att det ska kunna ersätta 1/3 av mjölet vid bakning. Man kan dock tänka sig att det går att använda på annat vis (som med Fiberhusk, t.ex.).
Även jag är alltså nyfiken på hur Bakepro funkar. Vet att det finns att beställa från Gymgrossisten, men jag skulle vilja veta mer innan jag ev köper… 

Jag frågade henne och jag hoppas att jag får svar inom kort.

Jag också! 

Storost: Jag vill!
Vore tacksam om du frågade.
/Anna-tacksam å gladsam

#4 Åh hur gör man gräddkaka??
läs första inlägget 

Hehe så typiskt mig att vara ouppmärksam 

Problemet med att byta ut vetemjöl är dels klistrigheten dels volymen.
Något i mjölet, troligen gluten, gör att det binder övriga ingredienser på ett effektivt sätt som jag inte hittat någon helt fungerande ersättning för.
De ersättningar som funkar hygglo ger bakeffekt på mindre volym, dvs du kan inte ta 3dl fiberhusk när det står 3dl vetemjöl. Kombinerat med den mindre klistrigheten gör det att proportionerna mot vätskan mycket lätt blir fel.
Personligen skulle jag hoppa över hela projektet, alternativt göra kakan som ett medvetet avsteg och njuta av den som den är. I mina öron låter det i princip som osötad sockerkaka.
Fabricati diem, pvnc!
jag tycker att man ofta kan ta en liten mängd kanske 3 msk husk istället för ett par tre dl vetemjöl. Skulle testa med det. Eller bara göra en tredjedels sats eller så med nån dryg matsked husk, så fördärvar man inte så mycket om det inte skulle funka!

#14 och #15
Hon skrev att man kan inte byta ut 1:1. När man bakar med Bakepro behövs också nånting som bindar en del av vätskan (som greensis också skrev). Hon använder Fiberhusk eller johanniskärnmjöl för det. Ni ska prova fram er till ni har hittat rätt proportion med de ingredienser.

Jag använder Bakepro i mina pannkakor. Men att använda enbart Bakepro (eller Whey 80 neutral som jag också använder) tror jag inte skulle gå. Jag brukar ta 50% vardera av nötmjöl och Bakepro.
Dock blir pannkakan väldigt smulig och man får plocka upp den ur pannan i lite större bitar. Jag brukar även ha i lite Philadelphiaost.
Fiberhusk har jag inte provat än men att ha i lite sådant borde funka bättre när det gäller att hålla ihop den färdiga "kakan".
ja eller husk som jag skrev. Tycker det blir himla bra faktiskt. Helt utan mjöl, i pannkakor t.ex. alltså bara ägg, grädde, vatten och husk.