Förättsförslag önskas
Jag fyller ju år nu och hade tänkt bjuda in några familjer på en flott middag nästa helg. Det visade sig bli 8 vuxna och 10 barn. Bara jag äter LC. Skulle gärna vilja ha några förslag på vad jag kan göra för förrätt till de vuxna. Gärna nåt som jag själv kan äta utan att behöva modda om det alltför mycket. Räkor?
Till varmrätt ska de få köttfondue med några olika såser och potatisklyftor. Jag tar lite extra sallad + mera fett till mina köttbitar. Fonduen gör jag av rött vin och det brukar bli kanon gott.
Efterrätt tror jag att jag ska göra enkelt för mig den här gången och köpa en färdig tårta på Maxi. Barnen ska få en stor plåt med hemmagjord pizza med tjock Pepsibotten.
Har ni några förslag? Det vore ju jättebra om det fanns något som man kunde göra nästan klart i förväg….
/Lillianna 35 idag!
~ Lillianna ~
Rökt lax på ett salladsblad med någon kall dijonsenapsås med dill brukar vara gott. Som en toast utan bröd.
Eller anitpasti… parmaskinka, mozzarella, tomat och oliver och olivolja…
Numer pensionär i Nynäshamn

Gratulerar till födelsedagen, Lillianna! Just nu har jag inga bra förslag, men du har ju fått två stycken redan… återkommer om jag kommer på något, ibland kan det ju hjälpa att sova på saken… 
"still lost in space and time"
Jag älskar ju avocado, så då kör jag gärna avocadohalvor med något fettigt "klägg" på som förrätt! Ser också lite lyxigt ut, och t.o.m. mina barn gillar avocado.

Lillianna, jag kom att tänka på min kalla romsås, som passar till det mesta, ägg, avocado mm. Jag puttar upp den tråden…
"still lost in space and time"

GRATTIS

Grattis, kanske detta kommer lite sent från mig, men ändå. Kanske någon annan vill pröva på.
I ett litet häfte från Di Luca hittade jag en läcker italiens förrätt
Uova farcite (Äggcreme med sparris och breasola) 4 portioner
4 hårdkokta ägg, 3-4 msk Olivolja, salt och nymalen svartpeppar. Skala och dela de hårdkokta äggen. Ta ur äggulorna och rör ihop dessa med olikoljan till en jämn creme. Smaka av med salt och peppar. Fyll fyra av ägghalvorna med äggcremen (kasta de andraägghalvorna) och servera med nykokt sparris, breasola och parmesanchips. Ringla olivolja över sparrisen och breasolan vid sidan av äggen.
Nuvolette di Parmigiano (Parmesanchips) ca 20 chips
100 g nyriven Parmesanost, ex Grana Padano, ev några timjankvistar, bakplåtspapper. Lägg små högar av den rivna osten på bakplåtspapper. Lägg på lite färsk timjan (kan uteslutas) och gratinera i ugn 200 grader i 4-5 min. Osten ska bubbla utan att brännas. Ta ut och låt stelna. Kupade chips kan göras genom att låta dem stelna på ett runt föremål, t ex en brödkavel. Gott och snyggt som tillbehör till de flesta maträtter, till soppor, i sallader eller som tilltugg som de är
Ser väldigt festligt ut och passar oss perfekt. Och ingen anar min "baktanke"
//Karin