Att få hundar (och katter) att äta kött...
Vi människor och djuren har lite olika åsikter om hur maten ska serveras. :-)
En hund (i min bekantskapskrets) som fick fina köttbitar av matte tittade knappt på dem?!
Ändå stod hon ju på vakt, med snålvattnet blänkande, intill skärbrädan så fort matlagningen började.
Efter lite tankearbete och lite inkännande i hur Ur-hunden levde kom matte på det! Hon kastade ut köttbitarna på gräsmattan och vipps slukades köttbitarna. För när man nedlagt sitt byte är det inte filéat och vackert upplagt. Så enkelt!
Kan vara värt ett försök, även för en katt som verkar rata riktig mat. :-)
Husdjur kan precis som människor får väldigt onaturliga matvanor genom att dessa "vänjs in" sedan födseln. Det brukar dock gå att ändra på, när djuret blir tillräckligt hungrigt kommer instikt ta över invanda betéenden.
Rått kött brukar hundar vara mycket intresserade av, mina slåss om maten om jag ställer ner ett fat med rå nötfärs. Men torrfoderkulorna kan de äta ur varandras skålar utan att de blir osams.
Tillagat kött med tillsatser och kryddor regerar de inte lika starkt på, även om de klart vill äta det också. Men jag har inte skämt bort mina hundar så de äter allt som serveras, vilket vanligast är högkvalitetstorrfoder. Fast helst skulle jag vilja ha ett foder gjort på enbart kött, det jag har innehåller mycket kött men är utblandat med ris, men det brukar torrfoder vara vilken sort man än väljer.

Min Saluki som nu är 11 år har alltid varit extremt kräsen med maten. Hon skulle aldrig få för sig att äta rått kött, däremot äter hon gärna kött om det är tillagat och hon är lagom hungrig. Hon äter inte mat varje dag och har aldrig gjort det, inte ens när hon var valp vilket vållade mig lite huvudbry för tillväxt och sånt.
Alla mina andra hundar (hittils 6 stycken till) har ätit i stort sett allt man har gett dem, men inte Salukin.
"You just have to belive…"
Mina små äter nästan bara rått kött nu, har Orijon torrfoder i en skål också, som dom tar av (fast väldigt lite),
kyckling, färs, lever blir det för det mesta.

Så klart att en hund (eller annat djur för den delen) äter när 'den väl blir hungrig', det ser instinkten till. Men man kanske inte behöver göra så mycket mer än att 'skita ner' maten på naturligt vis så kan det lösa sig också.
Tänkte mer, efter att ha läst lite om de som har problem med sina hundar och deras icke köttätande, att det kan vara värt ett försök.
Mina hundar har heller inga problem med att äta allt i köttväg. Den ena är rena 'sopnedkastet'! Henne får man begränsa lite. 

Skrattade lite när jag läste inlägget igen. Fröken Saluki äter heller inte mat som legat på marken, förutom tuggben som hon börjat plocka upp för bara någon vecka sen.
Ger man henne godis och hon inte vill ha så spottar hon ut det och råkar man tappa en godisbit så tar hon inte upp den, även om hon ville ha den till att börja med. Tar man själv upp en tappad godisbit så äter hon den inte heller…
Är glad att jag har en hund som är som hon! 
"You just have to belive…"
jag kan oxå varmt rekommendera Orijen torrfoder
Jag har hört delade meningar om Orijen… att vissa hundar (dvärgraser) mått dåligt på det och fått problem med njurarna. Så jag har inte vågat testa. Jag har tre Chihuahua och en kastrerad Lhasa Apso/Tibetansk Spaniel på 10kg (stor men ej fet).
Mina får Nutro Choice eftersom de var de enda jag hittade som sålde mat till dvärghundar i 15kg-förpackning. Och de hade mer kött i sina produkter än flera konkurenter, samt låg bra i pris. Men nu har jag inte engagerat mig i foderfrågan på fyra års tid utan kört med samma. Men nu har Nutro bytt ägare och slutat med 15kg-förpackningar till småhundar. Så jag är inne på att byta igen. Är inne på att byta igen. Jag drygar ut fodret med lite smör, grädde, äggula och kokt ungnötslever nu på sommaren och jag vill att de ska hålla sig i bra utställningsform. Men vintertid får de bara torra kulor.
På påståendet om att få hundar och katter att äta kött, så är det nog betydligt lättare än att försöka få dem att äta vissa sorters grönsaker.
Kan det vara så att de små hundar som fått problem har ätit dåligt foder tidigare och när de övergick till bättre foder (orijen) med fett så lossnade njurstenarna (därmed problem) precis som kan hända människor som går över till lchf? Jag vet inte men det kanske kan vara förklaringen?
akaron - jag har två vavvar - de äter nu rått kött - kyckling, lever, färs. Idag fick dom högrev. Jag bytte till orijon när jag blev LCHF:are för började tänka på vad de fick för mat… Det gick bra att byta till Orijon, inga problem. De har fortfarande det torrfodret, vid sidan om.

# 0 Funderar på om det har med rangordningen i flocken att göra. Hunden är och ska vara lågrangig i förhållande till sina människor. Det är människorna som bestämmer både över maten och över annat i hundens liv. Så länge människorna håller på med maten, så vågar sig inte vovve riktigt fram, men när människorna har ätit färdigt, då går det bra, eller om man råkar hitta något på marken, som bara är att sluka. Slänger man ut maten på marken får vovve dessutom en rolig aktivitet, en sk sökövning.
Min hund är värsta matmonstret och känner mycket väl igen följande ord; mat, äta, hungrig, kylskåp och korv.
Barfar min hund, även kenneln som hon kommer ifrån ger sina hundar rått kött. Skulle inte kunna tänka mig att ge henne torrfoder, eftersom jag tror att även djur mår bäst av så naturlig föda som möjligt. Marsvin som får pellets som kraftfoder kan drabbas av urinsten, något som i princip inte drabbar marsvin som får t ex havre som kraftfoder.

#12 Ja, det kan alldeles säkert stämma.
Känns ju lite kul att nån i tråden kommenterade trådämnet…