Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2872 ggr
julia61
0

Sockerfritt, bra eller dåligt?

Läste här någonstans att sötningsmedel inte var bra. Gäller det alla sötningsmedel, Sukrin med?

Det var något om att om man äter sötningsmedel i någon rätt så väntar kroppen på riktigt socker. Sedan hände något med kroppen, vet inte riktigt vad…..Men det blir nog fel på nått sätt.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att reda upp det hela!

Sötsugen

Mala09
0

Inte bra! sök efter tråden cola light så hittar du en diskusjon om temaet.Du har rätt ang leveren etc…

[Pennylane1]
0

sockerfritt, hur kan det vara inte bra? Sockerfritt är väl det enda rätta…

Jag använder Stevia och Sukrin, fungerar bra för mig och min man också. Dvs jag går inte ner men jag tror inte det beror på sukrinet, för det äter jag inte jämt, jag behöver nog köra UFO för att gå ner men sukrinet tror jag inte skulle ställa till det för mig. Maken går ner trots sukrinintag och mycket generösare kolisintag (än jag) han äter nog uppemot 40-50 gram per dag.

julia61
0

Ja, min make går också ned utan minskninga av kolhydrater. Mer fusk än vad jag gör!! Fuskigt va!

Men jag tror jag håller mig till Sukrin då, när man behöver lite guldkantFlört

Tack för svaren!

Wtn3
0

Jag tror inte att alla sötningsmedel är skadliga, för vissa är de till och med en räddning, om de inte klarar att avstå sött helt, men som ändå inte triggar "vanligt" sockersug. Jag använder dem inte, för mig är det helt nödvändigt att bryta med (o)vanan att äta sötsaker över huvud taget, det gäller även LCHF-godkända imitationer av sötsaker, både de med sötningsmedel och de med riktigt socker, steget från att äta någon av dem till att åka fast på heltid igen är inte långt.

Jennix
0

Det finns olika åsikter och teorier om det, så det går inte riktigt att säga. Det verkar också så att olika människor reagerar olika på det.

Jag personligen är skeptisk till att tillsätta sött överhuvudtaget, till och med Stevia egentligen. Tror inte att man ska behöva det, det ska räcka med det naturliga söta…

För min del reagerar min kropp negativt på aspartam, xylitol och sukralos. Stevia har jag inte testat tillräckligt för att kunna se hur det känns för mig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lc-solkatt
0

Det gäller inte alla sötningsmedel. Jag tror inte sukrin är någon större fara dock ska man inte överdosera så klart. Det finns fortfarande väldigt lite forskning på området men socker vs sötningsmedel så vinner faktiskt sötningsmedel för min del. Socker vet vi t.ex. att tumörer får näring av vilket inte aspartam ger. Men Sukrin är bättre än aspartam. Själv kör jag med steviaextrakt i och med att det är naturligt och har används under en lång tid.