Blir ruinerad
Min ekonomi börjar så sakta gå under med den här dieten. Jag är student och äter sedan jag gick över till LCHF alltid hemlagat, trots detta blir notan ganska dyr. Möjligt att det är en framtida invistering o s v eftersom jag mår bättre men det är ganska stor skillnad i pengar. Jag styrketränar så jag äter 5-6 ggr per dag. Nu blir det en hel del ägg som mellanmål. Förut kunde jag trycka i mig mängder av bönor och linser till en minimal kostnad. Några bra tips på billigare maträtter och matvaror?
P.S Jag är galet sugen på en pizza, oboy & mackor och öl på krogen istället för rödvin och jäger…

Njaeä.. det beror nog mest på vad man åt förut isåfall.. för mig har det nog blivit billigare då jag äter mindre.. eller iallafall lika dyrt för det går nog åt lite mer ägg o kött!
Som fattig student kommer jag ihåg att jag åt rätt mycket fläsk ägg o vita bönor!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag tycker också det blir billigare. Det mesta avstår man ju från att köpa nu. Som bröd och chips och läsk och sånt som förr gjorde rätt stora hål i min plånbok i alla fall. Jag tycker inte jag behöver lika mycket mat längre men det kanske kan vara individuellt det där.

Om du är "galet sugen" kanske du får i dig för lite fett. Du skriver inget om vad du äter så det är svårt att råda om billigare alternativ men har du provat ister? Fett billigt.
Håller med dig Spadermad! Varken sambon eller jag "äter lika stora mängder av mat" till frukostlåda, lunchlåda eller till middag, (fick mig en känga som hette duga nu ikväll *asg* "du Fia,,jag ÄTER inte DUBBELT så mycket som du" :)
Nänä,,,men fixar jag matlådan så fixar jag efter gamla referensramar eller hur?
tar väl ett tag för mig att lära mig att minska på innehållet i lådan.

Du måste handla katastrofalt fel om det blir dyrare med att äta LCHF. LCHF är inte likhetstecken med fina köttbitar och stora ostar, visst som lyx eller fin helgmat möjligen men knappast som vardagsmat.
Jag tror dig om du levt på nudlar att det är dyrare nu men med ägg, smör, kokosfett, fläskfärs, bacon på flerpack/extrapris osv som bas så klarar man sig rätt långt till vardags.
Pizza O´boy och mackor är ju inte speciellt billigt.. Att du är sugen tyder som andra skriver att du troligen äter fel, för lite fett i första hand.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Man får kalibrera om ögonmåttet!! 

Vårt matkonto har nog ökat något, men jag är helt medveten om att det är för att vi lyxar till det med goda ostar, ölkorvar och fint kött mycket mer nu. Plus att matpriserna gått upp rätt mkt på sistone (eller har jag helt fel?!) Men det är marginelt, vissa gånger blir det billigare, en del gånger samma och ibland dyrare än förut när vi handlade och åt på annat sätt. Men å andra sidan levde vi rätt gott, med ganska mycket lyx, innan lchf också, så jämfört med att äta typisk studentmat kan det säkert bli lite dyrare, men då får man tänka till lite!
Idag köpte jag tex en bit högrev på willys för 49 kr kilot, den såg jättefin ut så nu ska jag klura ut något att hitta på med den :)
Jag äter ca 5 ggr per dag, ett paket bacon(120g) och 3 ägg vid frukost (kl 8-9), säg lunch med kött eller kanske färsbiffar, grädde, görnsaker (kl 12) kl halv 4 kör jag kanske mellanmål med 4-5 ägg. Styrketräning följer vid 5-tiden med proteindryck. Efter detta tar jag kanske lax i ugn med creme fraiche, grädde och grönsaker (kl 7-8). Kl 10-11 är jag hungrig igen pga träningen och äter ägg eller liknande. Kanske en portion mat igen. Skulle kunna äta mycket mindre om jag inte tränade och bara ville gå ner i vikt eller bara äta vanligt. Men jag vill ha i mig mycket naturliga proteiner med jämna mellanrum eftersom jag styrketränar.
#5/ Fläskfärs är något jag upptäckt är billigt, fler tips?
Förut käkade jag mängder med linser, bönor och rotfrukter som i princip kostar noll och ingenting.
#5/ hehe va mest skämt det där om pizzan och ölen men visst är man lite sugen ibland..:)

Man kan göra myket gott av grytbitar, både nöt o fläsk, som är något billigare än helt kött!
Oftast strimlar jag det och fräser på i pannan som strimlad biff eller liknande, med olika såser!
Fort går det oxå.. en hel midag på 5-10 minuter!
Föresten så har kommit på att sparris är mycket godare stekt ihop med strimlad biff o vitlök.. man lägger i sparrisbitarna samtidigt som köttet.. tar ungefär lika lång tid!
Föresten.. om man vill äta nyttigt men ändå inte för dyrt så är långkokskött ett alternativ.. man köper typ högrev och gör typ kalops, ragu elelr liknande som man lägger i lagom portionsförpackningar i frysen.. går snabbt som sjutton sen att fixa en måltid.. bara att värma upp, eller stoppa i matlåda!
Jag lägger nog lite mer pengar på mat i affärerna än jag gjorde tidigare, eftersom jag har lärt mig mycket mer om skillnader på kvaliten i mat och därför ofta väljer bort dom sämsta produkterna även om dom är billigare. Men så stor skillnad är det inte, ett par hundralappar kanske.
Och samtidigt har andelen skräpmat minskas. Förr köpte jag ofta hamburgare, pizza, osv. i snabbmatsresturanger, vilket jag inte gör längre, och det blir flera hundra extra i månaden. Jag köpte även en hel del läsk tidigare, som jag sparar in nu.
Det finns massa billiga middagar om man är villig att lägga ner lite jobb själv. T.ex. köpte jag en hel kyckling på för någon dag sen som jag körde i ugnen med ugnens grillfunktion. Den kostade 45 spänn, och på det får man utan problem ut 3 middagar med stora portioner, eller 4 middagar med normala portioner. Dvs. 12-15 kronor per middag, plus eventuellt andra tillbehör då. Men lite smält smör räcker som sås om man vill snåla, och smör är inte så dyrt om man räknar kronor per kalori (vilket är det enda vettiga sättet att räkna).
#10/ Tack! Ska testa det. Älskar kött så det passar.
På Hemköp sålde dom förresten ut 4x125g laxfileér för 20 kr styck för några veckor sen, köpte på mig ett fetinglager men det dröjer nog innan det händer att dom har sådana erbjudanden igen. Får börja cykla till Willys istället, brukar finnas mycket erbjudanden där.

Åh, jag ser fram emot att bli student till hösten så jag har råd med mina 4000kcal om dagen.
#11/ Tror du har helt rätt i vad du säger. I och med att man skippar utematen, alltid lagar själv och inte kör snacks och läsk så blir det kanske inte så mycket värre än innan bara att man handlar oftare i just affären.
Mitt egna tips är köttfärsburgare med äggula, lök, vitlök, salt och peppar och grädde. Ger dom stekyta och lägger på ost innan ugnen. En salsa till det med mycket chili och cayennepeppar är magiskt.. Brukar komplettera med en del grönsaker också.

Kära nån. Fem gånger om dan låter mycket tycker jag men du tränar och måste väl. Kan inget om sånt tyvärr. Men fläskfärs kör jag mycket också och vitkål med majonnäs (tror det heter coleslawe) och sen billig fisk som hajmal och strömming och pollock. Fast då lägger jag på mer fett och smör.
Jag brukar köpa billigt smör på LIDL. Det heter VOI och kostar 40 kr kilot. Man kan steka i ister också som är ännu billigare.
Lycka till i alla fall. 

# 8 Haja till lite när du sa att du ville få i dig naturliga proteiner , hur naturlig kan proteindryck vara ?
Vilken lax äter du , det finns viltfångad fryst hel som borde bli mycket billigare än odlade filebitar , och du verkar nog inte som du skulle kunna käka upp en sån innan den blir dålig . oxå är den nyttigare ,lättare att tillaga och mycket godare .
Min favoriträtt kostar inte många kronor men det förutsätter att du tycker om lever .
1 pkt fryst kycklinglever , fryst broccolimix , 1 grädde , 1 burk champinjoner . Det kostar inte över 50 spänn tillsammans och blir ca 1 kg käk
Hoppas du får fler bra tips . Lycka till med träningen/ uffe
#15/ ok har ingen LIDL i närheten och dessutom är min kär far, fackpampen emot LIDL då dom tydligen inte har kollektivavtal:) Vet inte hur det är med den saken längre, men vad är ister egentligen och hittar man det i en vanlig butik?
#16/ tack! bra tips, ska jag definitivt prova.
Ang. proteindrycken är den så bekväm och jag har dragit ner på just proteindryck eftersom man får i sig så mycket protein ändå genom kosten. Men antar att jag unnar mig lite bekvämlighet efter träningen. Kunde ibland ta 3 st om dagen förut så det va värre förut.
#17, Ister är rent grisfett. Som alterantiv kan man köpa rent talg som är fett från nötdjur. Fråga i charken på en större butik, dom har nog antingen den ena eller den andra billigt, kilopriset bör inte vara mer än ca 15-20 kronor för talg i alla fall, billigare om du har tur.
Men jag vill ha i mig mycket naturliga proteiner med jämna mellanrum eftersom jag styrketränar.
Något offtopic, men när det gäller muskeltillväxt så tror jag personligen att överätning (kaloriöverskott) är viktigare än protein. Överätning föregås av (periodisk) underätning för att kroppen ska utnyttja kaloriöverskottet på ett bättre sätt (än att bygga fettceller).
Principen med att föregå ett överskott med ett underskott verkar dyka upp lite här och var i olika tappningar och utnyttjas i tex traditionell kolhydratsladdning, Torbjörn Åkerfeldts ABCDE-diet, och "intermittent fasting".
Har inte haft tid att träna på länge (småbarnsfar), men när jag tränade försökte jag under en kort period följa ABCDE-dieten, men den var tyvärr alldeles för svår att hålla någon längre tid (vilket nog är den största anledningen till att den inte har blivit mer populär). Under överätningsfasen kände jag mig dock signifikant anabol, vilket gjorde att jag åtminstone fastnade för konceptet på ett teoretiskt plan.
Tja, slutsatsen gällande din fråga är nog att du kan äta mera fett. Silverpaketen med kokosfett är inte så dyra. Biofood har ekologiskt kokosfett om man vill lyxa till det lite. Smör borde funka också.
#17 äntligen en till som inte handlar på LIDL,jag gör inte heller det av samma orsak…
jag har inte märkt någon skillnad i matkostnader,man köper mindre frukt och skräpmat men lägger mer pengar på kött så det jämnar väl ut sig…
http://www.winthers-skafferi.se/

#19 Nu verkar ju kaloriunderskott borga för att bygga mer på fettlager än mukler då väl kalorimängden går upp igen. Denna effekt sitter i en tid efter kaloriunderskottperioden pga den hormonella påverkan den har…så det är troligen inte en bra metod för att få kroppen att nyttja kaloriöverskottet på ett bra sätt (så länge man inte satsar på att bli sumobrottare
då de just nyttjar denna princip varje dag).

kewell - Så här får man väl inte säga på det här forumet, men kanske du som tränar så enormt mycket kan komma undan med att stoppa i dig lite mer kolhydrater än oss andra, kanske i form av billiga linser och bönor? Fast det där har du väl säkert koll på själv, hur mkt kolhydrater du klarar av och så menar jag :)
Fläskfärs är bra mkt billigare än nötfärs, och dessutom fetare, så det är ett bra tips om man vill komma lite billigare undan. Om man gillar fläskkött förstås, jag är själv inte så superförtjust i det. Kotletter går väl an och filé. Är iofs ganska petig med kött öht, äter nästan bara nötfärs eller typ ryggbiff, eller kycklingfilé…inte undra på att vårt matkonto är högt :P (förr åt jag på tok för lite protein (och fett) och fyllde magen med pasta, potatis och grönsaker istället…och blev tjock som en smock på köpet)
Hela kycklingar är ju ett superbra tips, det körde jag mycket med förut när jag själv var fattig student (och fattig arbetare, för jag hade faktiskt mindre pengar över när jag jobbade i början). Gjorde mycket grytor och sånt också, men då kunde man förstås äta sig mätt på billiga rotsaker, vid säsong, och så…det gör man ju inte idag.
Om man köper hel kyckling eller höns så kan man koka den med lite kryddor, lök och kanske någon morotsbit och så som man sedan fiskar upp (om man inte kan tillåta sig lite kolhydrater) och ta tillvara på buljongen som blir. Supermumsigt :)
Sen kan man ju alltid passa på att handla när det är extrapris..och köpa produkter med kort datum (de har ju inte gått ut och håller dessutom ofta rätt lång tid efter bäst-före-datumet)
Omeletter tycker jag är bra, relativt billig och mättande mat…och snabb dessutom! Går att fylla med allt möjligt mumsigt. Testa tex en röra på tonfisk (kostar inte många kronor per burk) lite purjolök och creme fraiche. Smaka av med lite citron, peppar och salt..kanske lite majonäs om man gillar det, det är fett o bra :) Man blir mätt på bara en liten klick.
(Bonustips! Gör bottnar på omeletter och lägg tonfiskröran emellan, stapla på höjden till en tårta, täck med creme fraiche och dekorera med lite sallad, räkor, ägg och caviar, voila! Smörgåstårta till festen!)
#21 Kan du utveckala? Vad menar du tex med "den hormonella påverkan"?

#23 Undernäring påverkar bla IGF-1, testosteron och annat en tid efter svält. Egentligen lite dåligt utrett hur alla mekanismerna fungerar (finns studier främst på anorektiker)….men svält resulterar i att kroppen prioriterar fettlagring före muskelbygge (evolutionärt fördelaktigt).
#24 När jag läste om detta för ett antal år sedan så fick jag intrycket att de studier som Torbjörn Åkerfeldt hade gjort visade motsatsen (får väl leta upp dem igen och se vad som sas). Självklart borde underätning sänka olika anabola hormoner, men frågan är vad som sedan händer vid överätning.
Det är viktigt att sklija på "brutto-effekter" och "netto-effekter" (eller vad man nu ska kalla dem). Ett trivialt exempel (men som kanske inte många reflekterar närmare över så ofta) är att vi vet att träning bryter ned muskler, men det betyder inte att man får bäst muskeltillväxt genom att ligga på sofflocket. Tvärtom, kombinerat med tillräcklig vila uppnås en nettotillväxt (sk superkompensation).

#25 Vid överätning så ökar de anabola hormonen….men det är alltid det med högst prioritet som blir mest tongivande i en organism, vilket normalt innebär att överleva svält (vilket gynnas av lite muskler och mycket fett). Visar man svält för kroppen så försöker den kompensera för det precis som den gör med träning (man visar "belastning" och den kompenserar genom muskeltillväxt).
Jag har skrivit det i en annan tråd, men jag håller med. Det har definitivt blivit dyrare…

Dyrare eller inte är nog individuellt och beror till stor del på hur man levt innan.
För min del har det inte blivit dyrare utan snarare billigare faktiskt.
Numera äter jag bara två mål om dagen (ja jag är mätt
) mot att jag åt frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat samt ibland även något senare på kvällen.
Det gick massor av mjölk, bröd, flingor, pålägg, dubbla portioner av middan alltid etc etc …..
Var dessutom ofta sugen på något sött så det gick mycket godis och choklad, saft också.

För oss - två vuxna, tre småbarn - går det i princip jämt upp mot tidigare. Och då köper vi fortfarande lite bröd & frukt till barnen samt havredryck till lilltrollet som är allergisk mot vanlig välling.
Vitkål, billiga frysgrönsaker, "dåliga/ovanliga" styckdelar" och min specialitet: kött med kort datum.
Efter jul sålde de rimmad tunga för 19kr/kg - jag hade halva frysen full ett tag…
Fabricati diem, pvnc!

ja här har allt maten blivit billigare till hela fam..mkt billigare till och med och då köper jag så mycket kravmärkt jag kan pga tillgång och väljer grönsaker efter säsong. men jag köper ju aldrig korv eller kött i butiken utan gör och jagar själv. så jag inser väl att det inte går att jämföra med er andra tyvärr. men vårat mat konto är ändå mindre.

Färskvaror har en stor fördel. De håller inte så länge. Många butiker säljer kött med kort datum till halva priset. Passa på vid niotiden på morgonen när de städat och märkt om. Laga sedan till köttet samma dag så kan du förvara den tillagade rätten i kyl eller frys en tid.
Köp inga charkuterier alls så sparar du mycket pengar och får bättre hälsa!
Själv äter jag ca 2 kg fisk, kött, ägg, mejeri och ovanjordsgrönskaer om dagen. Inget grisfett! Då gäller det att hitta billiga inköpsställen.
Mitt tips på billig och praktisk mat är kålpudding. Det är snabbt och lätt att göra, blanda ägg, färs och strimlad kål och sätt in i ugnen. Kålpudding går att äta kall och är praktiskt att ha med sig.
Det finns frysta sillfileer i en del butiker t.ex. Citygross och Coop. Det är bättre val än strömming.
Nötlever och kycklinglever är inte dyrt! Gör egen leverpastej, lever, smör och grädde.
Gör hjärtegott av kycklinghjärtan i ugnen med vitlök eller curry och smör.
Oxhjärta eller kalvhjärta är också billigt och kan tillagas på många olika sätt.
Koka billiga färska kycklingdelar till buljong.
Tack för alla tips, går en billigare framtid till mötes..

#22 och #31 är inne på livsmedel som har kort datum . Då kan det kanske vara bra att veta hur datum märkningen funkar . Enligt lag ska ett livsmedel gå att äta efter bäst före datum . Hur lång tid bestäms av produktionstid - bästföretid x 30 % .
Alltså en vara som har från produktion till bästföre på 10 dagar , får inte vara dålig förens om 13 dagar.
På färskvaror kräver detta att hanteringen har skötts som den ska , och tyvärr så brister det i många butiker . Så luktsinnet är fortfarande det bästa för att avgöra om en produkt är dålig eller bra

Om du gillar ben så brukar det alltid finnas billiga sådana. Grillben, fläskben eller nåt som kallas "lamm att koka". Jag stoppar in det i ugnen en timme, och sen gnager jag, mums. Lite sallad brevid.
Men jag och min mamma har alltså hund-gener nånstans ifrån.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ofta rear butikerna ut kött på sista bäst-före-dag. Söndag em/kväll är ett bra tillfälle.
Sedan får man förstås använda sitt sunda förnuft och sitt luktsinne, det säger sig självt.
Fabricati diem, pvnc!

Idag köpte jag med kort datum 5,5 kg svensk nötfärs 10% för 32,50 kr/kg, 1.5 kg ungnötslever för 12,89 kr/kg och 2 l vispgrädde 40% för 15,34 kr/l och 0,475 kg prästost för 54,75 kr/kg. Dessutom köpte jag till ordinarie pris 1,4 kg ägg för 25,50 kr/kg, samt äpplen och apelsiner för 9.90 kr/kg.
Har man begränsad budget lönar det sig också att vara russinplockare, dvs. att handla i olika affärer varje gång och bara köpa det som respektive affär säljer billigt.
kewell: Har du provat att äta mindre grönsaker? Att äta det till bara en måltid istället för två, menar jag. Grönsaker är dyra, fyller mest ut i magen och tillför inte mycket av värde. Med LCHF får du i dej det du behöver ändå. Undantaget c-vitamin, förstås, men det finns i lever, som ju är billigt ibland. Gillar du inte lever räcker det med t ex en liten bit paprika eller en portion vitkål.
Jag har inte den blekaste hur just din kropp fungerar. Min tanke med att dra ner på grönsakerna är att du får plats med mer mat och då borde hålla dej mätt längre. Är jag ute och cyklar, eller? Sen består grönsaker till stor del av kolhydrater och det i sej bidrar till hungerkänslor. Mer fett och mindre grönt funkar bra för mej. Kanske kan vara värt att testa för dej med?
Min matkostnad har i stort sett halverats. Grundtanken för mig är strategi. Jag handlar mycket av de mer udda styckningsdetaljerna ffa framdelskött. Det är billigare och har mer fett. Sen gör jag storkok och fryser in så har jag bra o billig mat i lagom portioner.
Jag äter UFO så det går i stort sett inte åt annat än kryddgrönt (åsså min chili naturligtvis!!).
Kroppen är inte gjord för att äta så ofta med en massa mellanmål. Ät mer fett så håller du dig mätt bättre. Leptinet behöver 5-6 timmar mellan måltiderna för att nollställas. Det finns rättså många studier som idag visar att du definitivt inte har en metabol fördel av att äta en massa mellanmål, snarare tvärt om.
Mellanmål tillhör en del av våra matmyter precis som frukt är nyttigt, måste dricka proteindrink före o efter träning, ät små mål ofta, ät fettsnålt, etc, etc.

Det är ju också billigar hos oss.
Kewell
Gör en "Pam´s LCHF Pizza", om du är sugen på det. Hittat här http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=cab2e011-7b09-41ba-b11d-a0cd8794931a
Det är jätte goda och håller bra.
Vi köper fram för allt fläskcarré, sidfläsk, fransyska i bit, grädde, ägg, cf, fet ost. Det finns massor av goda recepter på den här sidan.
Vänliga hälsningar Stephan
Jag tror också att om du tränar mycket kan du äta en del rotfrukter. Kolhydratinnehållet är ofta marginellt över 5%. Jag är lite tveksam till bönor och linser, men om du blötlägger ordentligt och det funkar för dig, så kör på.
Annars är väl ägg och smör det mest ekonomiska, och det äter du ju ganska mycket. Jag gör som många andra, köper mycket när det är billigt, eller köper sånt nedsatt för dåligt datum.
Strömming brukar gå att hitta billigt.
Oj, hade jag ätit så mycket som du gör hade jag sprängts
å jag är ingen lättviktare (175, 86kg) du äter nog för lite fett eftersom du kan proppa i dig sådana mängder.
Satsa på att handla när det är billigt!

Jag har diskuterat det här till förbannelse i en annan tråd, eftersom jag som student utan studiemedel före LCHF hade en matbudget på kanske 500-800:-/månad (och i den räknade jag in schampo, bindor, städgrejer och allt annat man också köper i mataffären). Det var genomförbart med billigaste pastan, potatis, vita bönor osv, men vidare nyttigt var det förstås inte. SÅ billigt går det INTE att leva på LCHF, vad ni andra än säger! Alltså har jag viss förståelse för ditt dilemma.
Har du nyligen gått över till LCHF? Många upplever att de är väldigt hungriga och äter stora mängder precis i början, och sedan minskar det gradvis av sig självt när omställningen är klar, om man bara ser till att äta tillräckligt mycket fett. Sen blir du förstås extra hungrig av träningen, och jag antar att det inte är något populärt tips att spara pengar genom att träna mindre och inte bli så hungrig, även om det skulle vara ekonomiskt gynnsamt!
(Nej, klart att hälsan och välbefinnandet kommer först, annars kunde man ju lika gärna fortsätta leva på nudlar.)
Du har fått många bra tips redan på hur man hittar billig och bra LCHF-mat. Min metod är att jaga extrapriser. Varje måndag sätter jag mig vid datorn och går igenom veckans erbjudanden från affärerna i närheten - de allra flesta har sina reklamblad som pdf på hemsidan, så man behöver inte utsätta sig för brevlådereklam bara för att få extrapriserna. Det brukar alltid vara någon som har extrapris på fläskkarré i bit, eller hela kycklingar, eller brassekött om man vill lyxa till det lite. (Och om du kokar hel kyckling eller ugnssteker den i stekpåse, så ta till vara på vätskan och använd som buljong eller soppbas.) Förra veckan hade min lokala affär nån drive på ekologiska produkter och reade ut både ägg och grädde och kött, så då passade jag på att bunkra! En stor frys är bra att ha. Har du någon billig stormarknad i närheten är det förstås praktiskt, har du inte det kan du ju göra det till ett extra träningspass att cykla dit och storhandla, eller jogga hem med matkassarna!
Jag skulle nog snåla in på proteinpulvret (och byta ut mot ett kokt ägg eller en kall fläskkotlett) och en del av grönsakerna. Visserligen kan det stämma som några har sagt att du som tränar mycket nog kan äta lite mer kolhydrater och t.ex. billiga rotfrukter, men å andra sidan tenderar kolhydrater att öka hungern, så av den anledningen kan det vara bra att ligga lågt. Fett mättar bättre (=längre), men fall inte för billigt margarin. Spana efter extrapriser på smör och/eller köp storpaket, stek i ister, använd kokosfettet i silverpaketet istället för att kosta på dig finfett från hälsokosten om du vill ha extra fett.
Jag skulle inte klaga om de svenska marpriserna. I sverige är det billigt jämfört med finland som har +30% dyrare mat mm. och har varken så stora/ofta extrapris som i sverige. Danmark och Irland är dyrare än Finland. inte roligt……suck.