Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1352 ggr
cream1
0

Motion eller UFO?

Har något enstaka kg att gå ner. Eller rättare sagt har jag en kvarstående fettmassa på magen. Vikten är väl inte så viktig, som alla säger. Men bort ska fläsket!

Ni andra som bara haft något enstaka kg  (/kvar) att ta bort, hur har ni gått tillväga?

Funderar på att testa UFO eller mera motion. Skulle något av det hjälpa tro?

Körde UFO första delen av gårdagen, men sen åkte jag dit på hjärtklappning så jag tog och drack ett glas mjölk för att kunna sova..

eva-
0

kombinera:)

börja med morgonpromenader innan frukost, 30-90 min, varje morgon. o ge inte upp efter en vecka utan håll i.

o inget luktande på blommor under tiden, utan rejäl powerwalk, ska flåsa o svettas.

Mala09
0

Magnesium….som du säkert har läst,hjälper med sömn.Kan jo kompromissa på 10g kolhydrater och lite vardags-motion?Stress är bra att få ned om du har det(,adrealin-blodsockrer-insulin-fettlagring).Ett glas mjölk var jo en extrem sak att välja om du inte vill ha kolhydraterFoten i munnen som att dricka juice.Hoppast det var 3%fett iallafall

cream1
0

#1 Är det ok att cykla på motionscykel i måttlig takt 30-90 minuter istället?

#2 Ja mjölk var väl ingen höjdare. Men glaset var inte så stort iallafall.

Äter magnesium, men är det farligt att överskrida rekomenderad dagsdos?

eva-
0

javisst är cykel utmärkt, men du går miste om den friska luften.

vet inte vad du menar med måttlig takt, men om du flåsar o svettas så är det en bra takt. lägg gärna in lite ruscher, typ intervaller - mkt bra.

ser många på gymet som sitter o slötrampar på cyklarna, som om de tror att det är favoritfåtöljen där hemma;) ger inte mkt;)

cream1
0

Ja men däremot glömmer man bort att man cyklar när man kollar på tv samtidigt Flört.

Svettas mkt mera av att cykla här inne än av att gå, så det är nog lagom snabbt. Men några rucher orkar jag inte nu då jag försöker trappa ner kolhydraterna.

Spelar det någon roll hur många kalorier man bränner? Brände ca 600 i morse på cykeln. Är det oviktigt? :S

eva-
0

om du räknar kalorier så är det viktigt att veta hur många du bränner;) annars har jag aldrig litat på de siffror som maskinen visar, om man halverar kommer man nog närmare sanningen.

om du märker att magen krymper om några veckor så är du ju på rätt väg.

men du kan kolla mitt inlägg i "vågen" tråden, för där skrev du plötsligt att du vägde för lite o då blev mitt svar annorlunda;)

cream1
0

Ja jag jag väger inte för mycket, men däremot har jag massa fett på magen, hehe.

Zepp
0

Då är det nog styrketräning och/eller sådana där gympass som stärker och formar korsetten du skall syssla med, och sluta stressa för höga kortisolnivåer har visst en tendens att samla fett i buken!

Vill man återfå en del av sin ungdoms kropp får man nog se till att bygga upp de muskler man då hade.. det handlar inte bara om den totala vikten då!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cream1
0

"Återfå sin ungdomskropp"… Är 18 för tillfället Oskyldig

Men ja styrketräning blir nog aktuellt, trots att jag inte har råd med något gymkort. Hemma-träning får det bli!

Jennix
0

Motion tycker jag du ska göra för att du NJUTER av det, för att det är kul. Jag tycker det är viktigare att verkligen gilla det man gör istället för att tvinga sig till nåt som andra tycker är nyttigt för dig. Flört

Sen när det gäller maten så ska du äta sånt som du mår bra av, ta bort de kolhydraterna som skadar din kropp. Du behöver inte räkna om du inte ska gå ner i vikt utan fokusera då på att äta så rent som möjligt, ta bort spannmål och tillagt socker.

Är mina råd iallafall, sen gör du det som funkar för dig. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

cream1
0

Ja motion är härligt så länge den inte är för jobbig ^^.

Jo det låter smart det :)

Mala09
0

dans och pingpong är jo aktivt…och rolig

Maia
0

En bra sak som stärker muskelkorsetten runt bålen, både fram och bak, alltså är den s.k. plankan. Den tar förhållandevis kort tid.

Du kan göra det till en rutin att köra plankan medan du väntar på att deodoranten ska torka på morgonen t.ex. Har aldrig gjort så själv, men har en kompis som gör situps till deon torkat och jag slutar aldrig fascineras över hur strukturerad hon är!

Plankan verkar dock bättre alternativ som torktidsträning eftersom det inte stimulerar svettning på samma sätt…

Flört

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[Pennylane1]
0

räcker det alltså med 20 sekunder? ängre tid tar det väl itne för deon att torka Obestämd Jag har vajsing på ljudet så jag hörde inte vad dom sa tyvärr!

PatrikHagglund
0

Jag har börjat räkna kalorier. Detta verkar vara det smidigaste och säkraste sättet jag provat hittills. Äter ca 2/3 av mitt dagsbehov (varvat med någon ätardag per vecka). När man begränsar kalorierna så märker man ännu tydligare hur man blir sötsugen av kolhydrater så jag försöker dessutom hålla mig runt eller under 5 g kolhydrater per dag.

[Pennylane1]
0

vanlig gammal tråkig bantning alltså… usch det har jag fått nog av

PatrikHagglund
0

#16 Tja, det känns betydligt enklare än när jag provade för några år sedan på högkolhydratskost och hade ett schema där jag skulle äta något litet typ fem-sex gånger per dag. Som jag minns det så gick jag och tittade på klockan hela tiden för att se om det inte var dags att äta snart, och att jag blev "låg" (slö och frusen) efter några dagar.

Nu äter jag tre gånger per dag och den enda skillnaderna är att jag är hungrigare och att det är lite pyssel att räkna på vad man stoppar i munnen (men jag gissar att jag kommer räkna mindre noggrant med tiden).

Mojjan73
0

#17 Jag har ju börjat köra metoden 80/80/20 och det funkar för mig med.. jag gick bara upp utan att bergränsa kalorierna, troligtvis bara för att jag har så få kg kvar till målet. Detta har funkat för mig nu och det är bara att inse att vi alla är olika, endel kan bara köra på och endel måste nog begränsa intaget och det är ju också något som Annika Dalqvist själv berättar om.

Själv gör jag så att jag skriver in i minmat vad jag tänkt äta under dagen och kollar så jag får i mig rätt mängd och sen är det bara att äta efter det. Funkar för mig just nu, detta är ju bara en begränsad period iaf. Glad

Malusen
0

Äter man för lite så får man akta sig så att man inte äter upp sina muskler Rynkar på näsan

lizaohman
0

Om du äter 2/3 av vad kroppen behöver så lär du absolut tära på musklerna.

PatrikHagglund
0

#20 Hur vet du det? Jag gissar att för att musklerna ska bevaras så gäller det bara att tillgodose dem med just deras behov. I första hand proteinbehov och "hormonellt behov", som tex tillväxthormon, testosteron mm.

Att jag valde 2/3 beror på att jag läste om jordnötssmörsdieten, där upplägget verkar ge ungefär det kaloriintaget. Längst ned hittar man ett före-efter-exempel med citatet "Han ökade i styrka under dieten vilket är en indikator på att han inte förlorade någon muskelmassa." (Visserligen med en hel del styrketräning, men det visar ändå att det finns motexempel mot påståendet att det skulle tära på musklerna.)