"Naturligt smaksatt"??
Ibland står det i innehållsförteckningen "naturlig smaksatt" Vad betyder egentligen det?
Hittat det på bla smaksatt Ramlösa och Absolut vodka… tyvärr har inte dessa produkter någon näringsdeklaration, så frågan är då om de innehåller kolhydrtater? Man blir ju misstänksam då smaken är så tydlig… för hur kan "ingenting" smaka så mycket?
Att det inte är juice känns ganska självklart då dryckerna är klara och företagen nog inte skulle missa att skryta om en sådan ingrediens…
Ramlösa innehåller inga kolhydrater…
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!
jag tror att råvaran kan vara ganska koncentrerad. Om man tänker på de där små flaskorna med naturliga smakämnen till sodastreamer, det behövs ju bara ett par droppar för att smaksätta. Inte märks det på vattnet sen heller.
Det står om det här med smakämnen i boken "Den hemlige kocken". Kommer tyvärr inte exakt ihåg vad det stog. Hoppas nån annan har boken och kan berätta för dig.

Naturliga smakämnen brukar innebära att smaken inte är kemiskt konstgjord utan extraherad från den riktiga varan (hur stor del av den varierar dock, och man ska inte få för sig att "naturligt smaksatt" innebär att all smaksättning är naturlig, det kan mycket väl betyda 0.1% naturliga smakämnen, 99.9% artificiella), artificiella smaktillsatser är inte nödvändigtvis farliga (och de förvandlar inte normalt sätt kolhydratsfria produkter till sockerbomber) men är man intresserad av att bara äta äkta vara kan det vara en idé att skippa smaksatta mineralvatten och liknande som inte har en exakt innehållsdeklaration. Och du skulle bli förvånad om du visste hur lite som krävs av såväl äkta vara som artificiell (särskilt i koncentrerad form) som krävs för att smaksätta, så kolhydratsinnehållet är inget man behöver oroa sig för i varken smaksatt vodka eller smaksatt mineralvatten.
Så här står det om aromämnen i boken:
Enligt ett EU-direktiv från 1991 är det inte obligatoriskt att ange om en arom är "naturlig" eller "artificiell". Detta innebär att tillverkarna upplyser om när aromen är "naturlig" eftersom det ser positivt ut inför konsumenten. Är den däremot "artificiell" avslöjar man inget alls om smakämnets ursprung utan skriver bara "aromämne"
Traditionellt skiljer man på följande typer av aromämnen:
kemiskt identiska med något ämne som förekommer i naturen
naturidentiska som också tillverkas kemiskt, men som är kemiskt identiska med något ämne i naturen
naturliga som framställs genom fysikaliska, enzymatiska eller mikrobiologiska metoder från material av vegetabiliskt eller animaliskt ursprung
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
jag vill minnas att Hemlige kocken sa på en föreläsning jag var på att står det 100 % naturliga smakämnen så var det ok.

åh, massa bra info.. tackar mjukast! Tänkte ju inte hälla i mig mängder av varken ramlösa eller vodka, men bra att veta vad det är i.
Ska nog köpa "hemlige kocken", oroa mig bara för att jag ska få ångest över allt jag äter, men det är klart, den "ångestfyllda" maten ska jag ju välja bort… man kan ju ta ett kapitel i taget..
för visst vill jag välja rätt, det är väl mer att jag skulle ha svårt att hantera när man (jag) av olika orsaker inte kan göra ett bra val… jaja, jag svamlar som vanligt.. hehe

Jag tycker helt klart att du ska köpa hemlige kocken, du behöver inte bli en fanatiker och bojkotta precis varje e-nummer som finns, åtminstone inte ur hälsoperspektiv, många tillsatser är helt harmlösa ur det perspektivet, men boken är bra för att göra en uppmärksam på hur utbrett fusket är och vilka tillsatser man speciellt ska se upp med. Att man använder spenat för att ge en del pistaschglass den gröna färgen gör den ju inte farligare för hälsan än en glass som inte haft den ingrediensen, men det är ju rätt intressant att läsa om varför man väljer andra lösningar än just pistasch för att ge den den gröna färgen osv =)
grejen är väl att pistagenötter inte är så lätt att färga själva glassen med? Undrar om det ens går?

Nej, pistagenötter är inte så värst gröna, men av någon anledning förväntar sig folk att glassen ska vara ljusgrön ändå, kanske för att pistageglass "alltid" varit det…

Äter man LCHF är det ganska lätt att undvika sådant som den hemlighetsfulle kocken tillagat, för sk normalätare är det betydligt värre.

Ja, såvida man noterat den delen där man ska äta så naturlig mat som möjligt och inte "endast" kolla kolhydratsinnehållet på matvarorna, någon sade (i annan tråd) att även Atkins på många ställen poängterat att naturlig mat är bättre men de flesta lågkolhydratsätarna i USA jag snackat med har aldrig hört något annat än att man ska undvika kolhydrater, de visste inte att man bör föredra de animaliska eller vegetabiliska mättade fetterna utan trodde att tillsatsproppat margain och fleromättade omega 6-oljor var att föredra framför smör och kokos.