Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 37444 ggr
Arkim
76

Halsfluss, måste man äta antibiotikan?

Var hos läkaren idag, konstaerade att jag har halsfluss, han skrev ut antibiotika. Men jag får ALLTID svampinfektioner av antibiotika så jag frågade om den kunde läka av sig själv om man inte tog den, men då sa han bara nej, du måste ta den för att bli frisk och dessutom smittar du så du måste.

Men stämmer det verkligen? Går den inte över av sig själv om jag inte äter medicinen?

Shila
1

Jag har haft massor av halsflussar och frågade läkaren samma sak.
Svaret jag fick var att antibiotikan behöver man därför att bakterierna kan bli aggressiva och gå på inre organ. Jag skulle inte våga att gå med obehandlad halsfluss.

Jag fick också alltid problem med svampinfektioner, men be läkaren att få medel mot svampinfektionen samtidigt som han/hon skriver ut antibiotikan.

Krya på dig!  Glad

magma
0

Tja, du får väl prova? Fast du är som sagt smittsam så länge du går omkring med den, och det är kanske inte så kul att sitta hemma isolerad under flera veckor.

Personligen jag skulle nog ha tagit pillrena, och sedan är svampinfektionen snabbt bortmotad med hjälp av LCHF efteråt- och kanske får du inte så stora problem av den om du äter LCHF under tiden du tar kuren.

Branneli
2

Detta går i trender.

För ett par år sedan skrev inte läkare ut antibiotika, utan det fick självläka…..likaså med öroninflammation….. Obestämd

Jag är absolut inte kunnig i detta ämne !! Har endast denna erfarenhet…

[Pennylane1]
1

beror inte behandling eller ej på om det är en virus- eller bakterieorsakad halsfluss? Är det bakterier skulle jag tro att man alltid behandlar med antibiotika? Tog dom halsprov?

Arkim
0

Ja, dom tog halsprov.

Jag har starkare mediciner mot svampinfektioner men dom brukar  knappt hjälpa längre.

starhawk
1

Har hört att bakteriell halsfluss skall definitivt behandlas med antibiotika, annars kan följderna bli allvarliga, när jag lite försynt frågade om vilka följder så blev svaret att det kan sätta sig på inre organ och ge svåra verkningar, så det är nog bäst att du tar den där antibiotikan, det gjorde jag.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Arkim
0

okej, då är det helt klart. Jag har precis tagit min första tablett. Ngt sånt våfar jag inte riskera.

Tycker bara att läkare ibland har en förmåga att skriva ut medicin mot allt som egentligen int ebehövs.

seas
0

Min dotter blev mer magsjuk av antibiotika än halssjuk av halsflussen, då sa hennes läkare att det inte var farligt att låta kroppen läka själv, inte samma bakteriestammar, gick bara fortare med antibiotika. Jag hade trott som ni att det kunde gå på hjärta mm. tydligen nya rön.

//E

Shila
0

Nej #3 det stämmer INTE!

Jag har haft halsflussar - många - ända sen jag var barn och fram till drygt 30 års ålder och jag fick ALLTID behandling med antibiotika. Det är inget som går i trender. Halsfluss är INTE att leka med, se vad jag skrev #2 och se vad #6 skriver.

Men kolla gärna runt på nätet om du inte tror på detta.

Mervi
1

Jag har slarvat med halsfluss i min ungdom och fick halsbölder, inget kul alls. Det kan även lämna efter sig andra otäcka följdsjuksomar så jag skulle ätit antibiotikan.

Branneli
1

#9  Detta är som skrivet, min erfarenhet.

Vår familj har stor erfarenhet av både halsfluss & öroninflammationer under barnens uppväxt.

Jag har tom fått till svar "Gå ner i vikt lilla gumman" & gick ifrån vårdcentralen utan antibiotika, med halsfluss !!

Du behöver inte alls övertyga mej Flört…..med vänliga hälsningar / Anneli

starhawk
2

Enligt wikipedia: det har visat sig att penicillin bara förkortar halsfluss med något dygn.[1] Det skall dock tilläggas att obehandlad halsfluss kan ge komplikationer på njurar (glomerulonefrit) och läkare bör kontakas för utskrivning av antibiotika.

Arkim
1

Jag har läst på flera olika sidor om halsfluss nu och det står att en obehandlad bakterill infektion kan leda till mkt allvarliga följdsjukdomar. MEN att det är väldigt ovanligt.

starhawk
0

#13: Då är väl snarast frågan är du beredd att spela hasard med din hälsa?

Arkim
1

Som jag skrev i #7 så har jag tagit min första tablett redan. Jag bara läste att det var ovanligt. Men jag är för rädd om mig själv för att chansa.

Shila
0

Vad bra att du har börjat med tabletterna Glad

Det var ett klokt beslut.

[Pennylane1]
0

kanske skulle vara intressant att posta frågan i docs frågelåda, han borde väl vara uppdaterad på vad som gäller!

JigokuShoujo
0

Läkare är inte lika villiga att skriva ut antibiotika nu för tiden med tanke på alla resistenta bakterier som ökat. Se bara i de länder där antibiotikan inte är receptbelagd och deras ökat antal med personer med MRSA, skrämmande… Än så länge har vi lyckats hålla det antalet nere.

Så skriver en läkare ut antibiotika så är det på goda grunder nu för tiden.

Lottalis
0

Jag har haft många influensa perioder. När den varit bakteriell ger de alltid antibiotika en följdsjukdom är reuma om man går obehandlad lång tid.

Jag har undvikit läkare så mycket det bara gått nu har jag reuma och en del annat som kan vara orsaken.

ung mormor

Doc
15

Dumheter från läkaren, eller ett missförstånd.

Visst blir man frisk från en vanlig halsfluss utan medicin. Tar runt en dag längre tid i genomsnitt bara.

Farliga biverkningar som njur- och hjärtpåverkan förekom ibland för 50 år sedan men är EXTREMT sällsynta idag. Då är risken ungefär lika stor att få riktigt farliga biverkningar av penicillinet (kraftig allergisk chock eller dyl.)

Enda komplikationen man vid riktig otur kan drabbas av är en varansamling, halsböld. Då får man behandla den.

Självklart kan man vänta och se om man inte vill äta penicillin.

mazen
3

Har läst lite om kollodialt silver och har planer att prova i annat samanhang. Om nu halsfluss är en bakteriesjuka så kan det kanske vara en väg att prova

Wildrat
0

Propolis kan också vara en sak att testa…

Shila
0

Det finns nog en del olika åsikter om det där, även bland läkare.

Malusen
0

Min förra man fick diabetes efter en obehandlad halsfluss Rynkar på näsan

lc-solkatt
0

lchf motverkar svampinfektioner så om du äter antibiotikan samtidigt som du äter kh-snålt bör det inte vara någon jättefara

Wildrat
2

LCHF kanske motverkar candida litegrann men har du problem så behöver du troligtvis medicin trots allt. För mig gör kosten varken till eller från, äter jag antibiotika så får jag svamp som jag måste ta starka tabletter mot.

sepersl
1

jag har precis avslutat min pencillinkur för halsfluss. Har oxå funderingar ang. candida fast främst från den obefintliga bakteriefloran i tarmen. Därför tar jag pro-biotika nu för att hjälpa magen/tarmen att få upp den goda bakteriehalten. Vi får se vad som händer…

Arkim
0

Jag har slutat ta tabletterna efter doc's inlägg. Jag kände redan på kvällen att det började klia o kännas så nu hoppas jag på att den läker av sig själv.. känner mig iaf mkt bättre redan.

Ewerhof
2

Du kan ju hjälpa kroppen lite genom att dricka örttéer. Fick själv ett bra te-recept, visserligen för vanlig förkylning men…,

Koka upp vatten.

Pressa ner vitlöks klyftor.

Tillsätt Salvia, ganska rikligt, torkad eller färsk.

Låt dra ca 10 min. Drick det så varmt du klarar.

Smakar hyfsat, Salvian dränker den mesta Vitlökssmaken.

Värt ett försök? Glad

kricko1
3

#28 Det där var verkligen ingen höjdare mtp. resistensutvecklingen hos olika bakteriestammar.

Nästa gång du bestämmer dig för att uppsöka en läkare för dina besvär så bör du diskutera igenom den ordination du får, där och då, med den läkare som skriver ut medicinen. Då kan du dessutom spara pengar på att inte lösa ut ett recept som du bara äter en bråkdel av. Det är verkligen inte bra att hatta fram och tillbaka hur som helst med antibiotikakurer. Varken för dig själv och resistensen hos de bakteristammar som du härbärgerar i din egen kropp eller för den allmänna resistensutvecklingen i stort. När du väl hade börjat borde du ätit ut kuren, under förutsättning att du inte drabbats av en allergisk reaktion på den ordinerade antibiotikan. Till allergiska reaktioner räknas emellertid inte svampbesvär från underlivet eller lös mage.

Arkim
0

Nej, men om jag kan välja att ha ont i halsen en vecka längre men slippa både svamp o att min mage krånglar och gör fruktansvärt ont så skippar jag tabletterna om jag kan. Inatt har jag inte sovit ngt pga min mage. Så då borde jag ligga sömnlös i 8 nätter till + de dagar de tar för magen att återhämta sig när jag från första början inte behövde medicinen? Jag har fått medicin innan för halsfluss men aldrig ifrågasatt den, men efter att jag börjat läsa mkt så gjorde jag det. Men fick noll respons av läkaren.

Jag försökte prata med läkaren jag var hos men hon var superstressad och sa bara det jag skrev i inlägget. Och jag har ifrågasatt utskrivandet av läkemedel tidigare (inte från denna läkaren dock och inte samma medicin), men bara fått samma förklaring, jag måste äta det annars kan det bli värre. Om läkaren inte har tid eller vilja eller vad det nu är att inte svara på de frågor jag ställer, vad ska jag då göra? Jag vill ju kunna lita på läkaren jag går till och tro att han gör och säger det som är bäst för mig.

Jag gjorde som var bäst för mig, jag hade aldrig börjat med tabletterna om min läkare svarat ordentligt på mina frågor.

Arkim
1

ska testa det, kan aldrig vara fel med vitlökste.. =)

kricko1
1

"Jag gjorde som var bäst för mig, jag hade aldrig börjat med tabletterna om min läkare svarat ordentligt på mina frågor."

Ja, du gör det som du tror är bäst för dig i stunden. Men det som nu hänt efter ett par dagars AB-behandling (och som gör att du nu känner dig betydligt bättre) är att du slagit ut de klenaste och mest känsliga bakterieexemplaren ur den stam som du härbärgerar (streptokocker förmodligen) … de andra, mer sega och livskraftiga exemplaren, finns kvar i din hals och har bara fått sig en mindre törn av antibiotikan. De kommer att vara ännu mindre känsliga för antibiotika nästa gång det/du behöver behandlas.

Nåväl, hoppas att du blir frisk nu, det är inte roligt med halsfluss mitt i sommaren Glad

Men tänk på det här till nästa gång. För allas skull (och inte minst för din egen faktiskt) så bör vi alla som enskilda individer känna vårt ansvar för att sköta den AB-kur som påbörjats på rätt sätt.

VH!/K.

Arkim
0

Eftersom att jag nu vet att jag inte behöver äta medicin mot halsfluss igen så kommer jag inte göra det heller.

Och jag vet också att det är bara en bråkdel av bakterierna som dött och dessutom hade jag ätit 3 tabletter, dvs 1,5 dagar enbart så jag hade inte kommit så långt i min kur.

Men, jag tror och tycker fortfarande att jag gjorde rätt.

dufva
7

Läker man ut en infektion av egen kraft har man blivit starkare än man var innan.

Vänjer man sin kropp vid att det alltid kommer antibiotika vid infektioner får man aldrig ett väl fungerande försvar.

Risken är stor att cirkusen upprepas gång på gång

Läker man ut ett halsfluss själv är chansen stor att man aldrig mer drabbas

Dessutom blir man resistent mot antibiotika om man tvingas upprepa behandlingar så starkare sorter krävs efterhand.

Hellre låter jsg kroppen jobba själv nån dag extra och sparar antibiotikan till tillfällen då jag verkligen behöver nåt som hjälper.

Man har bättre odds när man inte är resistent mot nästan all antibiotikaObestämd

Det  är den mycket cyniska och penninghungriga pillerindustrin som vill få oss att tro att vi inte klarar att läka ut banala åkommor själva.

dufva
5

Kom just ihåg en episod som en god vän berättade för mig om hur hon genomgick massor med antibiotikakurer mot urinvägsinfektion i sin ungdom.

Tom intravenös behandling i såna doser att hon nästan miste sin verklighetsuppfattning sattes in.

Allt utan resultat, tills hennes mormor berättade att man ofta kan bota denna åkomma bara genom att dricka mycket när man känner de första symptomen

Gammal kunskap som ofta går förlorad i vår moderna pillerorienterade sjukvård.

Jodå, det hjälpte förstås och hon äter aldrig antibiotika för denna sjukdom idag Glad

Internettan
0

Jag har förstått att halsfluss ger ganska olika symtom hos olika människor. Min syster får inte ens ont i halsen utan blir mer allmänt dålig. Själv får jag så fruktansvärt ont i halsen att jag nästan inte kan svälja, efter bara ett par dagar. Det känns inte som om jag KAN vänta och se om det läker av sig själv. När jag fått antibiotika har det blivit bättre på bara några timmar.

Går det att vänta och se trots att man har så "svåra" symtom som jag?

Och hur är det med familjer där sjukdomen går runt och hela tiden kommer tillbaka bara för att vissa familjemedlemmar inte har några symtom men ändå smittar? Det låter inte som om det går över av sig självt. Eller beror det kanske på att antibiotika är inblandat för vissa i familjen - som sedan är väldigt mottagliga för en ny infektion?

Jag måste säga att jag inte fått någon halsfluss på flera år nu, trots att barnen haft ett par gånger. Det är lite konstigt för jag hade aldrig haft halsfluss i hela mitt liv innan jag fyllde 35. Sedan - när barnen var små - fick jag det flera gånger. Och nu, som sagt, har jag det inte längre. Konstigt!

"Every point of view is a view from a point."

Aniara4
1

Om man ska ta antibiotika eller inte kan ju diskuteras (och man bör ju försäkra sig om att det är bakterier först eftersom antibiotikan är helt meningslös om det är en virusinfektion), men en sak tror jag alla är överens om, och det är att man antingen tar en hel kur eller låter bli. Det är småduttande med antibiotika som gör bakterierna resistenta - "what doesn't kill you makes you stronger" gäller även för bakterier!

Med mitt dåliga immunförsvar bryr jag mig rätt så mycket om sånt här. Det som är en trivial förkylning för någon annan kan sänka mig i en månad. Får jag dessutom resistenta bakterier och måste ta extrastark antibiotika blir min mage totalsabbad som bonus, utöver vad själva infektionen ställer till med.

Alla måste hjälpas åt och minska den slarviga antibiotikaanvändningen - och STANNA HEMMA när du är sjuk, tack! (Eller ta bilen och sitt inte och nys på mig på tunnelbanan.) (Nej, jag kan inte ta bilen själv eftersom jag inte har något körkort.)

[Pennylane1]
1

Herregud nu ska man inte få ta antibiotika när man är sjuk heller bara för att präktiga människor ska tala om att man minsann ska läka ut infektionerna utan… vara stark och präktig… jaja lätt att säga, svårt att göra

[Pennylane1]
0

Vill tillfoga att jag kanske ätit antibiotika fem gånger i mitt över halvsekellånga liv och blir jag såpass sjuk att läkaren anser att jag ska ha penicillin kommer jag definitivt att ta emot. Oftast skrivs det inte ut  är min erfarenhet.

kricko1
3

Det är inte så konstigt som det låter Flört Mycket beror på vilka miljöer och sammanhang man vistas i.

Att du fick halsbesvär när barnen var små är ju inget direkt konstigt. Det beror ju bla på att de vistades i miljöer och var barn, med barns naturliga beteende och därför såklart smittade varandra i en konstant rundgång på tex. dagis. Du, i din tur pussade och var väldigt mycket närmare dina barn än du var med andra utomstående innan de kom (annat än möjligen din man Flört).

Att det sedan blir rundgång ibland kan vara beroende på tex. olika former av "slarv" vid behandling. Att man inte är konsekvent och behandlar alla familjemedlemmar (gör man vanligen inte på en förstagångsinf. om det inte finns spec. skäl), att man inte fått det optimala medlet för att man inte inväntat odling eller inte ätit färdigt om man varit tvungen att byta sort för att man känt sig så "frisk" efter halva tiden, eller att vissa inte äter ens första kuren ut och det blir bakterier kvar som succesivt växer till igen. Man kan tom. vara tvungen att behandla tex. hundar i familjen för även de kan vara värdar för samma stammar osv.

Men man ska också minnas att vissa människor har enormt lätt för att bli mer eller mindre konstanta smittbärare i näsan och halsen och att dessa individer inte alls alltid är sjuka själva.

Det viktigast av allt (tom. viktigare än frågan om någon måste äta AB eller inte, i just det enskilda fallet, för sådana frågor går inte ens att besvara med säkerhet på ett nätforum. Det enda som går att säga är att man inte måste äta AB rent generellt för halsfluss) är att kontrollera med odling/snabbsvar vilken typ av bakterie det gäller innan man slentrianmässigt ordinerar så att man får rättt sorts AB. Sedan att alla individer tar sitt personliga ansvar och slutför den påbörjade antibiotikakuren i alla lägen. Utom vid en klar allergisk reaktion för då ska kuren avbrytas omgående. Men som tidigare sagts, till allergiska reaktioner räknas inte diarré eller svampbesvär från u-livet. Det är att beteckna som följdriktiga konsekvenser av AB-behandlingen och ingen allergisk reaktion.

EDIT:PS

"När jag fått antibiotika har det blivit bättre på bara några timmar."

Det är ett mycket tydligt tecken på att du har haft en bakteriell halsinfektion och att du har fått en antibiotikasort som fungerar på den typ av bakterier du hade i halsen. Min personliga upplevelse är att det är mycket stor skillnad i sjukdomsupplevelsen på en bakteriell "tonsillit" (halsmandlarna är som röda plommon med vita prickar, hög feber , frossa och en sjukdomskänsla som är att beskriva som en akut nära-döden-upplevelse) och en virusbetingad halsinfektion. Har man upplevt bägge varianterna ett antal gånger (ffa. den bakteriella) så särskiljer man dem vanligen ganska lätt åt tycker jag iaf.

TjockaBerta
0

Vad är halsfluss? Är det streptokocker som menas eller är det ett samlingsbegrepp för flera slags halsåkommor och infektioner?

>>>Malum domesticum<<<

skogs-tolva
0

Halsfluss är en streptokockinfektion - inget att leka med!

Det kan gå vidare ner i inre organ, själv fick jag en mycket aggressiv lunginflammation pga att jag struntade i läkarens antibiotikarecept… Då var jag ung o dum, nu är jag bara O …..

[Pennylane1]
0

fast har du läst doc:s inlägg # 20?

Det får vara måtta åt båda hållen…

skogs-tolva
0

Jo, fast som jag sa, detta var min erfarenhet. Om läkaren säger att det är en streptokockinfektion vågar jag inget annat nu för tiden.

Och jag har ingen lust att bli så sjuk en gång till.

En vanlig halsinfektion, orsakad av virus bryr jag mig inte om. Den läker av sig själv.

kricko1
0

"Halsfluss" är nog numera, enligt min erfarenhet iaf. mest att betrakta som lite av en "slasktrattsbenämning" i halsbranschen. Man kan inte vara säker på att alla menar samma sak när de använder det ordet.

Traditionellt så symboliserar ordet "halsfluss" en bakteriell tonsillit. Vanligast orsakad av olika stammar av streptokocker. Men idag så upplever jag nog att den termen används mer slentrianmässigt om/på det mesta som upplevs/känns som lite "värre" i hals-ont-väg.

VH!/K.

Shila
0

Instämmer helt!

Internettan
0

kricko1: Jo, du har nog rätt i det du skriver om att man lättare blir smittad med små barn i närheten.

Jag har haft halsfluss med både bakterier och virus (inte samtidigt förstås). Den med virus går inte att jämföra - precis som du beskriver. Men om man har den där ilskna jätte-onda, febriga bakterie-varianten är det kanske bäst att ta antibiotika, trots allt. För man blir jättesjuk.

kricko1
1

Internettan - Det är nog så att de flesta med en rejäl bakteriell tonsillit/halsfluss är rätt "lättövertygade" när det gäller att ta den ordinerade antibiotikan Flört Dilemmat ligger i precis det även du tydligt beskriver, nämligen att man känner sig så dramatiskt mycket bättre redan efter bara ett par tabletter.

Tänker man inte längre än näsan räcker i det läget så kan det ligga nära till hands att i det läget avbryta kuren och tro sig ha tillfrisknat sas. närmast "av sig själv". Det kan förvisso hända så att någon råkade ha en virusbetingad halsinfektion, men då har denne isf. fått AB på felaktiga grunder o/e pga en otillräcklig undersökning innan behandling. Har man en gång fått konstaterat en bakteriell halsfluss och har påbörjat AB-kuren så ska man äta den tid som är ordinerad… i synnerhet om man känner sig bättre och kanske rent av närmast frisk efter några tabletter. Allt annat är ignorant ur mer än en personlig aspekt.

Mtp. diskussionen i tråden om "Influensavaccin" så kan man ju konstatera att oavsett hur farligt man tror att det kommande influensaviruset blir, så kommer ingen influensaepidemi någonsin att bli som Spanska Sjukan… dvs. så länge vi har tillgång till fungerande AB. På den tiden fanns inget antibiotika som kunde kurera de sekundära lunginflammationer som härjade i Spanskans spår och människor dog fullkomligen som flugor…

Vi ska vara mycket tacksamma för den antibiotika som finns och som fungerar bra idag. Just för att det ska få förbli på det viset så måste vi alla ta ansvar för att inte slafsa och slarva med de AB-kurer som vi ordineras. Så att vi genom eget slarv och nonchalans bidrar till ännu kraftigare ökningstakt på resistensutvecklingen hos våra vanligast förekommande sjukdomsframkallande bakterier. Med de katastrofala konsekvenser som isf. kommer att bli följden. Det vore ju lindrigt sagt ironiskt om våra barn och barnbarn om ett antal decennier skulle riskera att dö av exv. "simpla" övre luftvägsinfektioner för att vi idag tar de medicinska förmåner vi har för givna och beter oss allmänt nonchalant och ignorant.

VH!/K.

Internettan
0

#49: Jag vet inte om det lät som om jag brukade avbryta mina antibiotikakurer i förtid när jag skrev att jag blev bättre på så kort tid. Jag har alltid fullföljt mina kurer, är helt medveten om vikten av det. Jag skrev det mer i syfte att berätta att det är svårt att låta bli att gå till läkare när man mår så himla dåligt och när hjälpen är så effektiv. (Men du menade kanske inte mig utan bara allmänt. Och jag håller verkligen med dig.)

Det låter så konstigt i mina öron att man bara skulle förkorta halsflussen med en enda dag när man tar penicillin. För i mina fall har jag hela tiden blivit sämre tills jag kommer till en punkt där jag inte står ut mer - och då får jag penicillin, och vips blir jag bra igen. Det känns inte alls troligt att sjukdomsförloppet skulle ha vänt om jag väntat ytterligare en dag. Kanske inte gäller dem som blir så dåliga som jag blivit?

Läkarna har förresten aldrig skrivit ut penicillin utan att ta halsprov innan så jag har bara fått mot bakterieinfektioner. Det låter konstigt att man kan få antibiotika mot virus när det ändå inte hjälper. Är läkare så klantiga?

lizaohman
2

Det där med en dag mer eller mindre måste nog betecknas som ett ungefärligt mått - eller statistiskt om man så föredrar.

Puhlo
0

Jag har problem med hudinfektioner och behöver ta ganska kraftiga doser antibiotika för det.

Jag har också diabetes och extra problem med svampinfektioner, och ibs som gör att min mage säger hej kom och hjälp mig, när jag äter penicillin/AB.. Jag frågade läkaren vad jag skulle göra, för det är verkligen hemskt. Hon sade i princip, yoghurt, dricka mycket, och om det blir riktigt överjävligt med svampen skulle jag testa en salva som heter daktacort, som man förvarar i kylen. Den är mot svamp och specifikt med irriterande klåda..

Annars äter jag liiite mer kolisar nu när jag kör behandling, för det sätter lite stopp för min mage, och jag försöker dricka mkt vatten..

Hoppas att du blir bättre snart!

Xanzippa
0

#18 då har du nog haft tur med dina läkare, för mig har de skrivit ut antibiotika till i tid och otid för de mest idiotiska småsaker (även när jag bad dem att inte ge det till mig).

Jag har tagit antibiotika vid 4 tillfällen i mitt liv, öroninflammationer, halsfluss, bihåleinflammation etc har jag aldrig behandlat, de går alltid över av sig själv och jag får dem så extremt sällan nu för tiden.

#40 För min del handlar det inte om att "härda ut", det handlar mer om att det känns dumt att ta mediciner i onödan. Om du är allergisk mot penicillin kan du få annat antibiotika, själv mår jag sämre av penicilinet än sjukdomen, så nu får jag doxyferm istället och mår kanon de få gångerna det behövts.

kricko1
0

Internettan - Nej, det lät inte alls som att du brukade avsluta dina AB-kurer i förtid, tvärtom! Men vi diskuterar ju just nu i en tråd där så just har skett. Vilket naturligtvis inte är varken första eller sista gången som det varken har, eller kommer att inträffa(t).

Om "läkare är så klantiga?"… tjaaa, det finns naturligtvis "klantskallar" även inom den yrkeskategorin. Precis som bland alla andra yrkeskategorier i hela det övriga samhället. Men kanske kan tex. tidsbrist, press och underbemanning - dålig arbetsorganisation, mänskliga faktorn osv. vara ytterligare exempel på tänkbara delförklaringar till att mindre perfekta beslut ibland ändå tas. Dvs. att sjukvården och dess anställda fungerar på ungefär likvärdigt sätt som inom alla övriga branscher där det finns människor som tjänstgör.

"Det låter så konstigt i mina öron att man bara skulle förkorta halsflussen med en enda dag när man tar penicillin. // Det känns inte alls troligt att sjukdomsförloppet skulle ha vänt om jag väntat ytterligare en dag."

Det där förstnämnda påståeendet är nog ett skolexempel på en sk. "sanning med modifikation". Inget fall är väl iof. det andra exakt likt, så Liza har förmodligen rätt i sin teori om den "statistiska sannolikheten" Flört

Den upplevelse som du beskriver i andra stycket är jag den första att skriva under på, för min egen personliga del alltså.

VH!/K.