Vitkalssallad ar ju grymt gott!
http://manne.typepad.com/tummyrumble/2009/07/cabbage-salad-tasty-and-healthy.html
Provade det har med kottfarsen ikvall, och blev riktigt betagen i hur gott vitkal kan vara!
// Manne
fast du hoppade muscovadot antar jag? Ja vitkål är himla bra, går att använda till så mycket!

Nej, jag korde i muscovadon ocksa. Det gor sa liten skillnad i de sma mangderna utspritt over sa mycket sallad (mesta dressingen landar ju i botten pa skalen i alla fall) och det blir sa mycket godare.
// Manne

Det står häll i oljan men inte vilken sort eller hur mycket..?

Doh! Tack Xanzippa, sa gar det nar man har bratt. Fixat.
// Manne
Tack för bra recept! Har också upptäckt hur gott vitkål kan vara (ingen favorit förr…) om man "tillagar" den på rätt sätt. Dessutom nyttig, billig och hållbar.
Vitkål har blivit standardtillbehöret till steken, fisken etc. För det mesta finhackar jag vitkålen och blandar den med creme fraiche (antingen naturell eller blandad med t ex vitlök eller senap samt kryddor). Har gärna i andra grönsaker också, t ex broccoli, tomat eller gurka.
Ibland steker jag den finhackad i smör och låter den sedan puttra långsamt i creme fraiche under lock. Är det fisk på menyn lägger jag den ovanpå och låter den ångkoka under lock.
Nästa vitkålsexperiment blir att fermentera den (saur kraut) då mycket extra näringsämnen och enzymer bildas. Och Mannes recept förstås!

Smörstekt vitkål som får bli lte brynt är sånt som jag kan äta rakt upp och ner, det var förstår praktiskt med när plånboken inte höll för utsvävningar.