Min egen variant - NCNF
"Firar" i höst ett år med LCHF. Fast efterhand har jag upptäckt att jag äter NCNF = No Carb Normal Fat.
Jag tål nämligen inga kolhydrater alls, i stort sett. Väldigt få grönsaker, och INGEN stärkelse i någon form. Maltodextrin, modifierad majsstärkelse, hydrolyserat protein av majs och raps, alla sådana gömda kolhydrater kan jag glömma. Potatismjöl i korv och hamburgare är inte heller nåt att äta.
Jag får akne och akneliknande hudreaktioner m.m. när jag inte tänker exakt på vad jag stoppar i mig. Reaktionerna stannar kvar i ansiktet i upp till 2 veckor. Äter lite gurka och lite sallad, men törs inte äta mycket mer grönsaker än så.
Konstigt nog går socker i små mängder ganska bra. Jag kan få någon plita av det, men de sitter inte kvar i en vecka eller två som reaktionerna av stärkelse gör.
Så min diet är ganska tråkig. Kött och gurka, kyckling och gurka, fisk och gurka. Lite creme fraiche. Grädde i kaffet. Kakao, grädde och lite socker när jag ska lyxa till det. När jag åker bort brukar jag ta med mig tysk korv (utan stärkelse!) från Lidl i väskan. Glömmer jag det finns oftast inget att äta för mig.
Äter jag för mycket fett blir jag dessutom illamående, så kryddsmör är liksom ingen hit.
När follk frågar vad jag äter kan jag dock med fog säga att jag är allergisk mot kolhydrater! Så det är No Carb som gäller för mig. Och Normal Fat.
Skriver inte detta för att ni ska tycka synd om mig, utan för att upplysa om andra varianter. Det ska tilläggas att jag i övrigt mår bättre än nånsin! Huden i ansiktet har aldrig tidigare sett så normal ut! Så NCNF är ändå värt besväret!
/Mamski - som egentligen inte alls har tid att hänga här. Skriver för fullt på min hundbok m.m.
Jag kanske ska prova den varianten ett tag med…. nästan,,, tror det isåfall blir NCHF
för mitt ansikte är inge kul alls iaf inte för mig
bra kämpat och bra att du kom på det..
Kram o lycka till i fortsättningen
Bra att du har hittat något som passar dig. Förstår dock att det kan kännas lite enformigt ibland. Men riktigt "no-carbs" blir det ju inte eftersom det är kolhydrater i creme fraiche och grädde. FC kanske? Few Carbs? 
Margareta, sajtvärden, har testat elimineringskost. Det var visst rätt tufft men av vad jag har förstått så har det gjort att honnu mår bra och vet bättre vad hon kan och inte kan äta.
I princip så äter du alltså likadant som vi som äter UFO (UnderFemgramkOlhydraterperdag). Det ryms inte särskilt mycket annat än kött, fisk, fågel, ägg. Äter man mjölkprodukter så plockar det snabbt på med kolhydrater, äter man inte det så ryms några grönsaksblad.
Jag brukar säga att den bästa formen av LCHF är att ta bort all raffinerad och processad mat direkt och äta så REN mat som möjligt.
Det är ju kanske så att du tål vissa grönsaker bättre än just kolhydraterna i korv?
Det låter som att du äter lite som jag, faktiskt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Härligt att du har hittat rätt balans för dig!
Blir lite nyfiken bara, hur tror du att balansen mellan fett/protein ser ut för dig på ett ungefär?
Jag tror att NCNF (non carb normal fat) eller LCNF (low carb normal fat) praktiseras på lika många sätt som det finns praktiserare (haha) eftersom det finns väldiga meningsskiljaktigheter när det gäller var som är "normalt" fettintag och inte.
Personligen tycker jag inte längre att det jag i början såg som högfett i LCHF är så särskilt högfett längre, utan fullständigt normalt (i för sig är jag inte en av dom som typ dricker smör och skär bort köttranden från det goda fettet på steken), utan jag koncentrerar mig mer på lowcarbdelen, eftersom fettintaget känns tillräckligt och helt naturligt.
Faktum är att jag knappt ens tänker på lowcarb nu för tiden - jag tänker inte på att äta rätt, jag vet att jag äter rätt.

Jag funderar inte längre över balansen. Jag äter det jag kan.
Äter jag andra grönsaker än sallad och gurka så brukar det märkas. Gröna grönsaker går ofta bättre än färgade, men jag får verkligen tänka mig för. Ofta lär jag mig "the hard way" vad som fungerar eller inte. Bär går inte alls.
Äter jag mer än kanske fyra msk smör på en dag så mår jag illa. Dricker max en deciliter grädde per dag. Äter ibland några msk creme fraiche eller sås gjort på mejeriprodukter. Det är den mängd kolhydrater jag får i mig per dag. Och det känns som normalmycket fett. Så ok, Few Carbs Normal Fat, FCNF. 
Tycker själv att det är lite konstigt att socker och kakao går bra. Kokosfett får jag däremot eksem av. I alla fall i doser av ngn tsk per dag.
Den jobbigaste delen i detta är att leka detektiv när det poppar upp någon "knöl" i ansiktet. "Vad har jag nu ätit?" "Vad åt jag igår? I förrgår?" Och så är det bara till att använda uteslutningsmetoden. Långsamt har jag lärt mig vad jag tål och inte. Men att t.ex maltodextrin och hydrolyserat protein skulle kunna ge utslag hade jag inte trott. Men återigen lärde jag mig den hårda vägen…
Tror att jag så småningom, om något år eller så, kommer att kunna få en lite mer varierad matsedel. Tills dess gnager jag på mina tyska korvar i handväskan
!
/Mamski - som snart ska prova att äta surströmming (Mmm…!) med lite blomkål!
Precis, vad menar man egentligen med "mycket fett" och "normalt med fett"?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#6 ja, förhoppningsvis kommer du stegvis att kunna äta mer och mer :)
undrar om det kan vara nåt annat i smöret som du inte tål, men eftersom CF verkar gå bra så lär det ju inte vara mjölkproteinet direkt…. tänkte först föreslå ghee (skirat smörfett) men det hjälper nog inte….
vet precis hur det känns med detektiv-lekandet, så hade jag det för drygt ett år sen när jag led av IBS! skillnaden för mig var att en enkel övergång till LCHF löste allt över en natt….
#7 en anledning till att man valde namnet LCHF är nog för att mängden fett verkar superhög för alla fettskrämda, och dessutom om man jämför med dagens kostråd.
Men det finns ju många kolhydratsätare som aldrig har varit rädda för naturligt fett, ta min mamma t.ex: hon har alltid älskat smör och grädde. Jag brukade skälla på henne att hon måste dra ner på fettet eftersom hon är diabtiker typ 1a, men nu har vi insett att det är tack vare fettet hon har behållt en sån god hälsa hela sitt liv trots sjukdomen ;)