Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2913 ggr
Pasi
0

Sär skrivningar

länk Hittad på ADs blogg.

Ex - "Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos? *asg*Skrattande

Effie
0

Avigsidan är inte dum heller www.avigsidan.com

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anterrabae
0

Särskrivningar och syftningsfel är verkligen bland det roligaste som finns.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DaMum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och farligaste!

Tänk t ex vilka felaktigheter som smyger sig in i offentliga dokument, journaler, PM o s v. Jag ser bara hur mina handläggare inom kommunala förvaltningar skriver helt uppåt väggarna ibland. När jag påpekar detta, får jag till svar att "Ja, men vi förstår ju ändå vad som menas!".

Nu ja! Men om någon ska läsa det skrivna om 10 år då?

T o m lärarna i min dotters skola bedriver särskrivning och syftningsfel. Och så lider de av den där smittsamma sjukdomen som gör att alla "att " försvunnit. "Nästa vecka kommer vi ha idrottsdag" t ex.

Förfärligt!

shintaida
0

"Den döde kom cyklande från vänster"

// Shintaida

PaulaW
0

Kul var det, Pasi, länge sedan jag skrattade så. Tack.

catlin
0

Pasi, skitkul, jag stal genast denna till min blogg!

Varför envisas folk med att särskriva? Det finns inte ett enda ord i svenska språket som ska särskrivas.

DaMum: jag är helt med dig!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

DaMum
0

#&

Detta beror väl - soim så mycket annat - på den sk anglofieringen.

Ärligt talat tror jag ungar och ungdomar är mer slängda i engelska än i svenska språket numer. Om de ändå vågar sig på att inte särskriva, kan man ge sit sjuttom på att de har ett bindestreck i stället.

[linda-pinda]
0

Som Effie sade ovan så är Avigsidan helt underbar för oss som älskar att skratta åt särskrivningar och andra språkliga krumbukter. Där finns även en mängd hysteriskt roliga manualer som översatts på hiskeliga vis!

emu_
0

avigsidan hade hittat en fin variant här:

"En utvecklad version av särskrivningen SKUM TOMTE hittade jag vid påsk i en kiosk vid Avenyn i Göteborg. I en burk låg skumkycklingar för en krona styck, men på skylten stod det

"SKUMMA HÖNOR".

Så rätt. Så fel.

"

Sara40
0

Jag fick mig ett gott skratt gällande särskrivningarna - vet dessutom med mig att jag själv kan göra sådana av misstag. Flört

Jag tror den stora boven i dramat är Microsoft! Word och likande ordbehandlingsprogram med inbyggda rättstavningsprogram vill oftast särskriva orden. Detta då det är en försvenskning av en engelsk version i botten har jag fått det förklarat för mig för MÅNGA år sedan - men det ser fortfarande likadant ut…

maxiq
0

För er som har funderingar om ett ord ska skrivas ihop eller inte så vill jag tipsa om följande knep: Säg ordet högt, om du säger det som ett ord, skriv det som ett ord. Det har jag lärt mig i särskolan!

*näjagärintefrånGöteborg*

mammaru
0

Min dotter har alltid haft lätt för att läsa och skriva, fast ibland går även hon i särskrivnings-fällan. Jag påpekar det ibland:

-Nej, här har du gjort särskrivning.

Det tog ett par år, sen kröp det fram att hon aldrig begrep vad jag menade utan tog "sär" som "dum". Hon blev alltså sur för att jag ständig påpekade att hon gjort en "dumskrivning"… suck…

Och för egen del har jag aldrig vetat att ungdomar använder "sär" som beteckning för "dum".

Andina
0

Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

parsley
0

#11 Gammal tråd det här. Maxiq, ävenomduinteärfrånGöteborg så upp för du dig som en göteborgare.

Effie
0

Jag har för mig att jag någonstans har läst att särskrivning är äldre än anglofieringen och äldre än MS Word.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
0

#12 - Jo, men det är ju viss skillnad mellan en särskrivning och en sär skrivning.

JigokuShoujo
0

#12 tror nog hon kopplade ihop din särskrivning med särskola, som är vad skolor kallas nu för tiden där personer med olika förståndshandikapp går. kan inte vara lätt alla gånger…

maxiq
0

Jo det gäller att hålla i sär begreppen…

Obestämd