Hojd kroppstemperatur?
Hej!
Annu en i raden av observationer och fragor.
Flera tillfallen har jag kant mig varmare an jag brukar. Ofta i samband med hard traning, eller nar det helt enkelt ar varmt ute.
Som just nu. Precis kommit hem efter ett tva timmars traningspass pa gymet med mycket cardio, och kanner mig helt usel (trots att jag druckit mycket vatska). Sa varm! Trots iskall dusch, alla fonster oppna och ligga still pa min behagligt kalla skinnsoffa i bara kallingarna kanner jag mig som ett varmeelement.
Leder omlaggningen till fettforbranning pa nagot satt till att kroppen alstrar mer varme, eller far svarare att bli av med varme?
Nagon som upplevt samma sak?
// Manne
Ja, jag upplever nästan samma sak.
Har blivit otroligt varm de senaste dagarna! Småsvettas i ansiktet har jag börjat göra också. Även vid liten ansträngning så känner jag hur jag blir varm.
Kanske har något med att göra att kroppen även rensar ut lite i systemet. Jag menar all det här sockret som jag förr åt och drack och nu har slutat med. Visserligen tränar inte jag hårt utan jag cyklar och promenerar nästan varje dag där. Samma sak där. Svettas mera nu, även vid lätt belastning.
Men det har bara ökat i ansiktet tycker jag, svettandet alltså.
Konstigt…

Antagligen en höjd Thermogenesis på grund av att din ämnesomsättning ökat på grund av träningen så kallad NEAT!
"Depending on whether they are initiated through locomotion and intentional movement of the muscles, thermogenic methods can be classified as one of the following:
- Exercise-associated thermogenesis (EAT)
- Non-exercise-associated thermogenesis (NEAT)
- Diet- induced thermogenesis (DIT)
Shivering
One method to raise temperature is through shivering. The heat results from friction between muscle elements (the same as during exertion), but no mechanical work is produced because opposing (antagonistic) muscle pairs are activated at the same time.
Non-shivering thermogenesis
Non-shivering thermogenesis usually occurs in brown adipose tissue (brown fat) that is present in human infants and hibernating mammals. It is a process whereby substances such as free fatty acids (derived from triacylglycerols) remove purine (ADP, GDP and others) inhibition of thermogenin (uncoupling protein-1), which causes an influx of H+ into the matrix of the mitochondria and bypasses the ATP synthase channel. This uncouples oxidative phosphorylation, and the energy from the proton motive force is dissipated as heat rather than producing ATP from ADP.
The low demands of thermogenesis mean that free fatty acids draw, for the most part, on lipolysis as the method of energy production."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ett tecken på att du har en hög ämnesomsättning/fettförbränning.
Traditionell bantning ger ju som bekant motsatt reaktion med frusenhet o tröghet pga nedskruvad ämnesomsättning

Sa ar det en bra sak att ha hog fettforbranning? Just nu kanns det mest jobbigt. Mar battre nu, efter att ha suttit med ispack pa nacken i en timme. Och atit blomkal bakad med ostsas, mums.
Jag har alltid varit varm i kroppen (mycket brunt fett?), men det har ar ju fanigt. ;)
// Manne
Hejsan
Jag tror helt klart att det beror på en höjd ämnesomsättning. Jag känner det samma har också bevis då min ämnesomsättning har gått från låg till normal på bara 7 månader. och jag är mer varm och svettig nu än jag var förut.. Du får trösta dig med att vi bor i Sverige och kylan kommer att kännas mindre jobbigt när det blir vinter
. Trulte

#0 Inte kört LCHF så länge antar jag?
Ketosen ger en hel del överskottsvärme, speciellt i början då ketosproduktionen inte är riktigt rätt kalibrerad.
När man då tränar i början (även efter att kalibreringen börjar bli riktig) så har muskelcellerna säkerligen inget emot att använda ketoner, vilket borde kunna få ketonproduktionen att gå upp på högvarv.
#5 Manne bor i London (om jag minns rätt), men den kalla vintern är ju ett starkt argument för att locka honom tillbaka till Sverige. 

#6 Nej, bara ett litet tag, och pa grund av semestrar och dalig karaktar har jag nog flippat en del fram och tillbaks.
#7 Det ar helt korrekt. Igar kvall skulle jag ge vad som helst for att ligga i en isvak i smallkallaste Kiruna-vinter.
Idag kanns allt bra igen, men kroppen kanns utmattad. Kan ju dock helt enkelt vara det ovanligt harda traningspasset… :)
// Manne
Jag svettades enormt under omställningsperioden men nu när det gått över 3 månader så är jag fortfarande sjukt varm. Jag har alltid frusit förut och trott att jag haft dålig cirkulation men det var nog bara kosten.
Jag längtar till vintern så man ser om det håller i sig och kanske slipper frysa för en gångs skull.

Jag blir ofta väldigt varm ca. en timma efter jag har ätit….min ökande kroppsvärme håller i sig ca. 10-15 min…och lugnar sig sen….inget jag mår direkt dåligt av utan bara en observation jag gjort….jag har fått för mig att ämnesomsättningen kommit igång då….någon som vet???kan det vara så???
Har oxå hört att om man är väldigt varm så ska man ducha varmt och inte kallt…och tvärt om ……då säger man åt kroppen att kyla/värma ner/upp sig…kanske bara en skröna…..
???