Blomkålshuvud
Läser i Dr Dahlkvist kostprogram om blomkålshuvud:
"Ett blomkålshuvud i buketter, kokt med 2 dl grädde och mixad med salt och peppar är godare än potatismos".
Ni som testat göra det här,kan man frysa in resterna av blomkålsmoset? Om det gick bra att frysa, hur tina upp på bästa sätt?
När är den klar, ska den bara vara lite mosig?
Jag är inte bekant med blomkål måste jag få tillägga men köpte ett fint "huvud" idag. Tänkte måste ge det en chans.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med just den frågan, men jag kan ge dig ett tips vad du kan göra för något kul med blomkål som går på 8 minuter :D
Fejk-ris, strimla blomkålen(jag använder matberedare och använder rivjärnet med störst hål) och häll ner det i kokande vatten i 3-4 minuter, häll av vattnet och njut.

Jag har aldrig testat att frysa in…men konsistensen bestämmer du själv via mängden grädde (och ev smör/vätska)…själv gör jag oftast sås-/stuvningskonsistens genom att koka blomkålen i mycket smör och sedan hälla på rejält med grädde vid mixningen.
Gör även likadant med andra grönsaker/svamp/blandningar för att få en sås med mycket smak och trevlig konsistens. Kanongott (alla smaker blommar ut fint vid mixning)!
Vilket bra tips Pasi.
#2 jag väljer också sås konsistens… 
#1 ska testa detta " ris". 
Jag gör blomkålsmos och fryser i matlådor ibland. Inga som helst problem! Samma med broccolimos. Jag brukar låta den frysta matlådan stå framme på förmiddagen och kör sen hela härligheten i micron till lunchen (på tallrik förstås). Har aldrig tinat blomkålsmoset på något särskilt sätt.
Gör blomkålsris ibland också, fast då steker jag det i smör utan att koka före. Mums!
Fejk ris! LoL ,skall provas redan idag.
Jag kokar helst blomkålen väldigt lätt någon kort minut och sedan fräser jag den i stekpannan med lite kryddor. Så gott! Så det blir inte kvar något att frysa…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Åh vilka bra tips och ideér ni kommer med!! Vad roligt.