Det är jordgubbstider!
Jag (vi) har ett litet jordgubbsland med ca 40 plantor. Nu mognar jordgubbarna med fart. Kolhydrater 8,4 g/100g. Det ryms bara ca 8 jordgubbar på 100 g. Jag har nog ätit åtm 200 g jordgubbar per dag nu flera dagar. De är ju så söta och goda. Idag hamnade hela skörden i frysen för annars går det på tok. Det blev 6 påsar med ca 200 g i varje. För vintrigt bruk . Till vispgrädde eller turkyoghurt. Ännu finns massor av gubbar som måste skördas. I frysen med dem efterhand! Men eftersom gubbarna smakar bäst som nyplockade så fortsätter jag att äta lite (?) varje gång jag plockat! Så nu får jag lov att hålla noga reda på kolhydraterna för övrigt om jag ska hålla mej kring 15 g/dag. Det ryms ju inte just nåt annat än kött, fisk eller ost. Och så finns det tomater dessutom, jättegoda nu. Men kolhydrater, ack! Sommaren är ett problem, minsann!

Tur att jordgubbssäsongen är kort! Jag äter just nu jordgubbar flera gånger i veckan.
Men för min del funkar det, jag går inte upp i vikt och får inget sötsug.

Jag äter jgubbarna o struntar i vikten just nu. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄlskar jgubbar o grädde.

vad avis man blir, önskar att jag hade egna gubbar oxå, säsongen e ju så kort så jag skulle passapå att njuta
*mätt och belåten med säkert 200 gram jordgubbar och en massa vispgrädde i maggen*

Eftersom en del av min ätfilosofi går ut på att äta naturligt och i samklang med naturens växlingar blir det mer kolhydrater iform av frukt och bär under sommaren.
Det rör sig trots allt om några korta veckor varje år.
Den viktuppgång som naturligtvis ändå blir följden försvinner under förutsättning att kolhydratkranen skruvas åt igen framåt hösten.
Att frysa in godsakerna är förstås lockande men det gäller att se till att det inte blir "sommar hela tiden" för kroppen