Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 2252 ggr
Margareta
0

Odezzas kalla sås med stenbitsrom

• 1 burk creme fraiche (2 dl)

• 2 dl majonnäs (eller efter smak)

• 1 burk (100 g) röd stenbitsrom

• 1 burk (100 g) gul ishavssrom

• 1 liten röd lök (eller en halv om löken är stor)

• svartpeppar 

Det blir ganska mycket sås, den håller sig bra i kylskåpet flera dagar

Numer pensionär i Nynäshamn

[Saiva]
0

Vad gott det lät! Flört

artch
0

Låter som något suveränt till ägghalvorna på julafton! Blir det väldigt krämigt?

odezza
0

nja… det går kanske inte att spritsa på ägghalvorna, den blir lite rinnigare än t ex majonnäs. Men det borde fungera utmärkt att servera såsen i en skål bredvid, så kan var och en ta själv och hälla över äggen…

den är också jättegod till ägg, avocado och räkor, för den som vill äta avocado…:)

"still lost in space and time"

nikita3
0

Jag vet att den säkert innehåller en massa farliga tillsatser som alla andra färdiga preparat men ibland orkar man inte bry sig.

Då menar jag Guormet Service Skagenröra från Coop Forum.

Innehåller 3g kolhydrater och är jättegod, hade den på äggröran i middags tillsammans med bacon och kantareller, mums!

ulrika_m
0

Ett tips om man vill ha lite fastare konsistens är att vispa crème fraichen först med elvisp, innan man blandar den med övriga ingredienser. Först blir den lösare när man vispar, men efter en liten stund (1 minut?) blir den fast och toppig.

Margareta
0

urlika_m: det knepet gillar jag…. låter urläckert…

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Tack, ulrika_m! Ska prova nästa gång!

odezza
0

Puttar upp denna tråd, då Lillianna söker förrättsförslag (i en annan tråd) Glad

Mariabullen
0

Vill bara tillägga att sådana här såser tjänar på att göras ena dagen och ätas först nästa - så den får "gona" till sig Räcka ut tungan

Lillianna
0

Det lät gott! Jag hinner prova att göra dem innan nästa helg, bara för att se hur de blir.

Tror gärsterna kan få en toast och jag kan ta några ägghalvor eller så.

Tack!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

odezza
0

Jag håller absolut med Mariabullen om att såsen tjänar på att få stå sig… men om man skulle ha tidsbrist så är den jättegod även nygjord… Glad

Mervi
0

Jag undrar om mängden creme-faiche. Det finns en liten och en stor burk, vilken anses.???? Har tänkt prova såsen till tonfiskbiffarna.

odezza
0

Den lilla burken, Mervi Glad

(jag har redigerat receptet lite, tack för påpekandet!)

Mervi
0

Tack odezza, jag misstänkte det men frågade för säkerhets skull.