Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5162 ggr
flikkan77
0

Flikkans Tråd Nr 6

Dags för en ny tråd igen. 

Jag är 31 år, 175 cm lång och väger just nu 86.6 kilo. Började äta enligt lchf i september 2008 och gick ner sex kilo till julafton. Sen gick jag upp tre kilon under januari som bet sig fast attans så hårt tills ungefär nu då jag tappat 3.5 kilo på fyra veckor.

I en massa år så var jag anorektiker och i ännu fler år var jag vegetarian. Jag har fortfarande svårt för mat i bland, särskilt kött. Mitt stora problem är att jag väldigt lätt bli äcklad av mat och sen inte klarar av att äta det. Har nu börjat våga testa lite kött igen och det går rätt bra, bättre än jag trodde det skulle gå faktiskt.

Just nu går det dock inte så bra alls, äter alldeles för lite. Är väl tveksam till att de där 3.5 tappade kilona kommer att förbli tappade när jag börjar äta normalt sen igen. Men det märker jag väl… Glad

Min förra tråd Flikkans Tråd Nr 5 och min problemtråd Personliga ätproblem.

"You just have to belive…"

flikkan77
0

Beställde proteinpulver igår och det bör komma på måndag tror jag. Om de hittar hit vill säga. Billigast var nämligen att få det hemkört men lägger man in oss på gps så hamnar man någon annanstans. Glad 

Får se hur det går med vikten när jag börjar med pulvret bara. Nu har jag väg 86.6 i tre dagar och är lite stressad över att det inte händer nått. Vilket är hel korkat!

Men så är det ingen som har påstått att jag är smart heller… eller så är det som min psykolog sa idag: "Din kropp kanske känner av att den behöver gå ner i vikt och det är därför du inte är hungrig och inte vill äta."

Min psykolog är inte rätt person att prata mat med. Skrikandes

kaisakavat
0

Hej i nya tråden.. Virrig som jag är så skrev jag lite i den gamla tråden av bara farten och sen kom jag på mig, raderade det och skrev nåt nånsens.. Jo jag vet - puckat!!

Du e visst smart - det är kanske så att du t o m är dubbelsmart och då blir det liksom baklänges ibland.. (just hopsnickrad teori..). Obestämd

flikkan77
0

Kaisakavat: Ja, men det var ju snällt av dig att försöka låsa den gamla tråden åt mig, fast det gick inte så bra. Får se om någon annan kan göra det ordentligt sen. Glad

Dubbelsmartteorin tycker jag låter bra. Flört Kanske till och med kan få min psykolog att köpa den. Förvånad

Ska vara så pass smart att jag faktiskt går och äter nåtter vettigt innan jag ska sova med.

Åt 40 gram c.f. med kokosflingor till frukost i morse och sen har jag mest småätit. Tog kanske fyra tuggor på en glass som maken köpte när vi handlade i förmiddags. Åt en halv smörgås med massor med ost på hos grannen för att vara social och inte krångla till lunch. Har nog fått i mig kanske 20 mandlar med idag. Men mer än så är det inte… och jag tror det är för lite.

Tror jag ska gå och göra mina stuvade grönsaker. De är goda de! Glad

flikkan77
0

Ska på studiebesök alldeles strax till en biodling och förhoppningsvis en kaninuppfödning med, inklusive slakteri.

Grannbonden ringde alldeles nyss och sa att han fixat kläder till oss. Vilket efter en förklaring betydde att han har "riktiga" bi-kläder så vi kan åka med han svärfar ut när han tar hand om sina bin.

Vi hade nämnt i förbifarten att vi kunde tänka oss att skaffa oss en bikupa någon gång och det har visst får grannbonde kommit ihåg. Dessutom så har svärfar kaninuppfödning med eget slakteri om jag förstår det rätt.

Ska bli så kul om vi hinner med allt idag!

(Vill att mina kaniner ska få sina ungar med, just nu har fel hona boat. Är rätt säker på att hon inte är dräktig men tja… hon är ju trots allt en kanin. Oskyldig)

nenna31
0

flikkan77…..hoppas din dag blir trevlig…..håller med kaisakavat….dubbelsmart är du säkert…..

ska bli intressant att höra hur det fungerar med proteinpulvret för dig…..

Lycka till……peppkramar från nenna31

flikkan77
0

De som kör ut proteinpulvret ringde idag och jag får det på måndag eller tisdag, fast de kör det till ett utlämningsställe. Ska bli lite spännade att se hur det går. Är lite rädd för att börja gå upp det jag trots allt gått ner.

Vågen idag stod på 86.3 kilo.

Hade en superkul förmiddag med grannens svärfar. Har hjälpt till att sätta in fler vaxkakeramar (eller vad katten de nu egentligen hette) som samhällena ska ha att bygga på. Vissa samhällen var jättelugna medan andra förde ett hemskans liv. Var glad över att få låna sån där jacka med inbygd hatt med nät för ansiktet.

Maken min fick två bistick medans jag klarade mig utan. Glad

Tittade på hans kaningård med och han hade riktigt fina kaniner och jag fick svar på lite frågor. Det är lite skillnad på att fråga sådana som bara har kaninen som pyssel och hobby och en sådan som föder upp dem till slakt. Känner att jag är på rätt väg. Jag vill att mina kaniner ska ha det bra utan att det blir för "putte-nuttigt".

Har jag tur så minns han sen att jag gärna vill vara med nästa gång de ska slakta. Det skulle vara riktigt kul att lära sig! Vill inte att mina eventuella matkaniner ska gå till spillo sen.

flikkan77
0

Idag har jag en bra dag!

Gick en 3.5 km promenad med vovvarna vid 9 på morgonen. Hittade ett fint promenadstråk starx utanför byn längs med ån. Fick gå längs med golfbanan men det var inte så många ute då. Lugnt och skönt!

Hade inte vovvarna haft fästingmedel på sig hade Lillskruttan fått bada lite.

Vi har nästan grävt klart för häcken nu. Kanske 6 meter kvar av de 40 som vi började med. Så underbart skönt!

I morse släppte jag ut Skuttan som vanligt och tog in henne vid 12-tiden. Vid 14.30 kollade jag till henne och då hade hon boat och fött 4-5 ungar! Ska ut och kolla på dem lite senare, så att alla mår bra och ta bort dem vi inte ska behålla. Var lite osäker på att hon verkligen var dräktig men det var hon visst.

Svärfar har varit här och fixat igång vedklyven igen med så nu blir vi inte sysslolösa bara för att häcken blir klar nästa vecka. Oskyldig

I morse vägde ajg fortfarande 86.3 kilo också och det är skönt!

En bra dag med andra ord!

Jennix
0

Din psykolog verkar bara helt knäpp, om jag får säga det. Rynkar på näsan

Har du provat nåt som avslappning, EFT, meditation eller så? För att motverka stress och ångest osv.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

#8 Är helkass på avslappning och meditation på egen hand. Slutar bara med att jag stressar upp mig. Har ofta svårt att bara sitta still överhuvudtaget, det är alltid någon kroppsdel som rör på sig eller så sitter jag och gunger fram och tillbaka eller vickar på tårna eller så.

När jag har svårt att somna så brukar jag räkna baklänges från 100 och rita siffrorna med ögonen när jag blundar. Tror dock aldrig jag kommit längre än till 93 innan jag tappar bort mig i tanken och får börja om.

EFT har jag inte hört talas om… är det "Emotional Freedom Techniques"? Googlade på det så jag ska läsa lite om det sen.

Börjar lita mindre och mindre på min psykolog, tyvärr. Det jag behöver ha hjälp med här och nu vill hon hitta lösning på någonstans långt bak i min barndom. Ibland känns det som hon försöker hitta händelser som inte har hänt…

flikkan77
0

Måste komma på nått att äta… börjar tröttna på c.f. och ost och fläsksvålar.

Hoppas proteinet kommer på måndag så jag kan äta det sen… och att det är gott.

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

612,22

Energi kJ:

2561,46

Proteiner:

27,25

Fiber:

0,94

Kolhydrater:

5,19

Vatten:

103,10

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

54,12

Kolesterol:

126,44

E-mättade:

10,57

Mättade:

31,44

F-mättade:

0,75

Vitaminer:

A:

372,40

B1:

0,00

B2:

0,25

B3:

0,10

B6:

0,05

B9:

25,96

B12:

0,90

C:

0,00

D:

0,30

E:

1,07

Mineraler:

Fosfor:

317,20

Järn:

0,34

Kalcium:

438,14

Kalium:

215,80

Magnesium:

28,40

Natrium:

229,48

Selen:

6,23

Zink:

1,91

50Gram Crème fraiche 34% fett
4Gram Kokosflingor torkade
40Gram Crème fraiche 34% fett
40Gram Gräddfil 12% fett
40Gram Ost hårdost 23% fett
20Gram Fläsksvålar

Jennix
0

#9  Ja, är inte det ett tecken på att du behöver det? Flört

Meditation är nåt man måste träna på, inget man får direkt. Och precis som du är jag oerhört stressad i min kropp, rastlös hela tiden. Får inte lugn i kroppen eller själen.

Och just därför tror jag det är nyttigt, för det är nåt som jag behöver lära mig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Branneli
0

Qi gong har jag provat, för att bli lugnare och för att kroppen ska få läka. Fungerade !! Jag tyckte i början att avslappningen (nåra minuter i början )var evighetslååååång. Men i slutet av terminen funkade det utan besvär !!! Även när jag fortsatte hemma !!

Nu pockar andra på uppmärksamhet…see you Flört

flikkan77
0

#11 Jo, visst skulle jag behöva det. Fast jag klarar inte av det på egen hand utan skulle behöva göra det i grupp. Har testat att lyssna på avslappningsskiva någon gång men det fungerar inte heller… bara fladdrar iväg i tankarna.

Ska jag lyckas slappna av så behöver det hända mycket omkring mig. Då kan jag sitta ner och bara sitta, men helt själv fungerar liksom inte.

#12 Qi gong hade varit lite roligt! Undra om det finns nått sånt här i närheten och vad det kostar. Nått att kolla upp!

Branneli
0

Jag gick på Qi gong via Korpen. Subventionerat pris från personalklubben. Vi fick en liten pocketbok, samt en cd-skiva med 2 spår. Det ena spåret var med tal ( så vad kommer ihåg vad man ska göra) och det andra  då utan tal.

kaisakavat
0

Jag skulle vilja prova yoga, inte den versionen där man måste vara akrobat, utan den mer typ meditativa utan akrobatik.

Fast jag vet inte om det blir av.. mycket jag vill… Flört

Branneli
0

Vad jag förstår finns det en uppsjö av yoga….

bullmagen
0

Flikkan, kan du äta ostkaka, turkisk yoghurt med hallon eller olika typer av sallader? Ibland är det svårt att äta varm mat tycker jag och då tar jag till dessa rätter.

Om du inte har testat linfröhuskkexen råder jag dig att göra det snarast. De är jättegoda om man gör dem som små frallor (inte platta ut dem). Passar som tillbehör till soppa eller som de är, med smör och ost på.

Jag har också svårt att slappna av och yoga och qi gong gjorde mig mer stressad…. Gympa, pilates eller ett pass på gym fungerar däremot. Köra på till jag blir trött och sedan stretcha och slappna aaaaaav!

flikkan77
0

Branneli: Smart att få en cd med sådana saker på. Det blir så mycket lättare att minnas när man inte behöver ha minnet i huvudet. … eller nått.. Oskyldig

Kaisakavat:  Är också inne på den mer meditativa yogan än att leka akrobat. Jag är glad de dagar jag kan nudda tårna. Flört 

Bullmagen: Äter creme fraich istället för turkisk yoghurt, mer fett i den och jag tycker faktiskt det är godare med. Har inte testat varken ostkaka eller linfröhuskkexen, men just kexen skulle kanske vara nått.

flikkan77
0

Äter proteinpulver nu. Tror dock min mage har krympt för jag orkar bara en halv portion. 1 dl pulver och knappt 2 dl vatten som blandat och äter med vispad grädde.

Är så mätt att jag tror jag ska spricka! Ska bli lite spännande att se hur hungrig jag är i morgon bitti och hur jag sover i natt. Det har varit ett av mina problem nu när jag ätit dåligt. Har vaknat vid 3-4 tiden på morgonen och haft svårt att somna om eftersom jag har varit hungrig.

Pulvret är gott i alla fall och det är ju en början! Glad

kaisakavat
0

Det blir intressant detta! Hoppas det kommer funka bra för dig - håller alla tummar!

flikkan77
0

Idag har jag ätit en tugga kött. Maken köpte nått pepparkryddat någonting som han stekte och då passade jag på att smaka. Faktiskt så gick det helt okej!

Är inte redo för mer köttiga saker än så än men det är en början!

flikkan77
0

Gjorde proteinpulvret på hälften vatten och hälften grädde nu, supergott! En halv portion är dock lagom åt gången annars blir jag övermätt och det är så otrevligt.

Ska se om jag kan skriva in pulvret i MinMat någon dag här sen, typ imorgon kanske. Är alldeles för trött idag.

Imorgon ska jag göra ett eldprov, baka bullar! Finns det nått jag älskar så är det nybakta bullar (och lite bulldeg), ska äta en bulle på fredag för då firar vi lillasyster. Och jag har lovat mig själv att jag får smaka på lite av degen med, tror det är bättre att göra så än förbjuda mig helt.

Om jag nu orkar bara bullar imorgon, det får vi se!

kaisakavat
0

Bra att det verkar funka med pulvret! Du behöver det. Är det nån god smak på det eller?

Bullbak - ojoj - sånt aktar jag mig för.. Tror också att det är bra att låta bli helt.

flikkan77
0

Pulvret smakar choklad, ungefär som chokladpudding fast inte lika söt. Ska gå och göra lite till nu faktiskt. Det ska stå i kylskåpet i 10-20 minuter innan man äter det så nu måste jag planera.

Lurigt att planera för det är inte säkert att jag är hungrig när tiden har gått…

Min man har velat att jag ska baka bullar sen i september när jag började med lchf men jag har inte vågat. Nu är ju jag inte sugen på nått alls någon gång så nu vågar jag. Oskyldig

Om jag orkar vill säga, dessutom så måste min man vara med hela tiden och hjälpa mig så jag inte faller för frestelsen att smaka för mycket på degen. EN smakbit får räcka!

kaisakavat
0

Akta dig för socker-trollet, flikkan!! Huuu! Förvånad Flört

Kan inte din man lära sig baka bullar själv. Du kan ju vara med första gången och instruera och vara ivägen å sånt. De e kul.

Visst är det skönt när man inte ens är sugen - bjöd folk på fika här igår - bulla och mjuk pepparkaka med en massa go sörja i. Inte det minsta intresserad kände jag mig.. Tack för det!

Branneli
0

Baka, men inte så många……en tanke….Flört

flikkan77
0

kaisakavat: Jag har klarat av att smaka på min mans glassar han har köpt under senaste veckan utna problem så jag är faktiskt inte så rädd för sockertrollet. Dessutom så kanske det skulle gå att utnyttja till att äta nått vettigt, om jag nu blir sugen på nått.

Lära maken baka bullar på mitt sätt går nog inte. Jag bakar på känsla och han gör allt efter recept och klocka. Knappt vi kan vara i köket samtidigt… Oskyldig

Branneli: Ja, det blir bara en sats bullar mot 2-3 stycken som det blev förr. Men då fyllde vi frysen med bullar också.

flikkan77
0

Bullarna är snart klara, ska bara jäsa lite och sen gräddas. Jag klarade mig på att smaka på tre teskedar deg. Bakade på osaltat smör så jag ville känna att det smakade lagom salt när jag saltat.

Tror de blir goda!

kaisakavat
0

Jag tror de blir jättedåliga!! Flört Skrattande Oskyldig  Men du är ändå duktig, flikkan!!

Sitter och slevar i mig makrill-röra med crfr lök majjo och kryddor. Mkt godare!!

Tycker katten åxå.. fick en egen portion makrill utan gegg..

Nu kaffe.

flikkan77
0

Luktar bullar i hela huset fortfarande. Nästan brände en plåt men de två andra räcker till att bjuda på. Maken har lovat att äta upp de som blev lite väl mörka. Glad

Har bitit en liten tugg på en bulle och jo… den var god. Förvånad Fast mer än en tugga ville jag inte ha. Blir så attans mätt av proteinpulvret så jag ännu mindre hungrig nu än innan. Knasigt!

Vi har fällt en gran idag och lite senare ska vi hämta våra häckplantor, 210 stycken eller så… Puh! De ska ju ner i jorden inom några dagar med.

Makrillröra låter gott, kaisakavat! Kan du inte inte skicka lite till mig? Flört

Caena
0

wow..

flikkan, du e ju så duktig där ute i gården..
kaninuppfödning och bikupor (har jag berättat att jag gick en biodlarkurs förra våren? blev dock inget av, men jag vill jag vill!! )

själv har jag tappat lite kontrollen över kolhydraterna.. men det e en annan femma..
unnar mig för mycket utanför ren lchf.. suck..

flikkan77
0

Caena: Det gick en biodlarkurs här i vintras men det visste vi inte om och just då var vi inte så intresserade av bin på samma sätt. Nu när vi får lära känna folk som har bin så känns det säkrare.

Men du kanske kan svara på en bi-fråga? Måste man ta honungen eller kan man låta bina behålla den? Min man och jag vill gärna ha bin för blommor och andra växters skull men vi är inte så jätteintresserade av just honungen…

Tråkigt att du har tappat lite kontroll… men du kanske hittar den snart igen. Kan svara som min psykolog säkert hade sagt:" Din kropp kanske känner att den behöver mer kolhydrater just nu." FörvånadFlört (Min psykolog är inge bra att disskutera mat med…)

flikkan77
0

Idag sa vågen poff! och stannade på 85.2 kilo. Blir alltid lika förvirrad av nya siffror och försöker läsa dem baklänges eller lägga till en siffra. 86.3 stod det jättelänge och då kan ju vågen inte ändra sig bara så där…

nenna31
0

Flikkan77….

Grattis ….kul….1,1 kg ner……kan det vara proteindrinkarna….????

kaisakavat
0

Grattis flikkan!!

Och bra att du äter. Kan ha att göra med ditt hårda arbete ute på tomten åxå. Sen börjar jag tro på det där med säsongsbundet fläsksläpp - alltså att man tenderar att stå still över vintern, men släpper sommarhalvåret..

flikkan77
0

Tack, både nenna och kaisakavat!

Tror det kan vara en blandning av proteindrinkar och hårt trädgårdsarbete. Funderar på om jag ska gräva ett dike till sen… och fylla igen det igen. Oskyldig  Fast vi har en hög ved att klyva och sen ska maken dra med mig ut på nån cykelutmaning. Man ska visst vara ett lag och cykla 30 minuter om dagen också kan man vinna priser… eller nått…

Ska testa att cykla vet inte riktigt vad mitt underliv tycker bara, har lite vestibulit och det kan göra ont att cykla ibland.

Har nog sagt upp kontakten med min psykolog idag med. Hade skrivit ett brev där jag tog upp lite mysko tankar som jag har… men hon vägrade läsa brevet. För hon sysslar bara med samtalskontakt inte brevläsning.

Då gick jag faktiskt hem. Hade med brevet för att jag har svårt att ta upp och prata om mina tankar men vill hon inte ens läsa det så blev det ju svårt.

Suck!

nenna31
0

flikkan77……

Viken jä-la psykolog…..ursäkta språket…..hon är där för DIG inte för sig själv…..det är du som bestämmer över hur det passar dig att berätta om dig själv och dina tankar ….du gjorde helt rätt när du gick hem….så får hon inte bära sig åt….passar inte som psykolog…….ditt brev hade ju varit ett sätt att hjälpa DIG till bra samtalskontakt….oj oj man slutar aldrig att förvånas….undra om hon skickat efter sin examen på posten….suckSkrikandes

kaisakavat
0

Flikkan - Ett dike till! Tja varför inte om det nu funkar!?  Du tjejen, jag gillar din stil!! Skrattande

Din pyskolog däremot - ?? Vägrade läsa brevet - öh, va?? Är hon helt utbombad?? Alltså vi vet ju att hon är lite knasig när det gäller vissa saker, men detta!? Bra att du reagerar.. ibland orkar man ju inte riktigt det.. 

Hoppas dina besvär i underlivet försvinner - inte kul. Å så e de ju så härligt att cykla! Kan det funka att lägga nåt extremmjukt på sadeln - en bit fårskinn el nåt..? Obestämd

flikkan77
0

nenna31- Det var en rätt jobbigt upplevelse det här. Men det är rätt skönt att jag nu bestämt mig för att inte träffa henne mer. Har känt mig lite tveksam de sista gångerna ändå och nu kom liksom droppen.

Nu ska jag ta med mig vovvarna och maken ut på en runda och tänka lite glada tankar. Ska se om jag hittar ett rönnbärsträd någonstans i skogen som jag kan ta med hem… bara ett väldigt litet då alltså. På plantskolorna kostar de 700-1200 kr och då får det faktiskt bli att jag knycker ett. Flört

Ska bara hitta ett som är rönnbär också och inte nått liknande, tror druvfläder har lite liknande blad…

nenna31
0

flikkan77…….

Hejar på dig ….du fixar det här ……Gladdin sk psykolog verkade ju kunna göra saker värre än bättre …

Ha en riktigt underbar dag …hoppas du hittar ett fint litet träd…..Glad

kaisakavat
0

Rönnar är underbart vackra.. Har lite smäckrare och mer mörkgröna blad än fläder, tror jag man kan säga kanske typ..

Hoppas ni hittar ett!

flikkan77
0

Glömde tittar på träden när jag var ute nu… 

Har inte svårt att se skillnad på rönn och andra träd när jag ser dem ihop. Men ser jag bara ett av dem så kan det blir krångel. Tycker alla träd ska ha namnlappar. Glad

Min man tycker att jag ska skriva ett brev till psykologens chef och berätta om vad som hänt. Får se om jag orkar men jag borde nästan göra det.

flikkan77
0

Kommer inte att vara här så mycket under helgen, mamma är här och vi gör andra saker än att sitta vid datorn. Förvånad Flört

Idag har jag fikat lchf-ig chokladtårta och en helt vanlig hemmabakad kanelbulle. Attans vad bullen var god men jag åt bara en för det. Duktig! Skrattande

flikkan77
0

Just det, jag vägde mig i morse och väger nu 84.6! Har gått under 85 kilosstrecket med råge och snabbt gick det helt plötsligt.

Hittade förresten en rönn idag på vovvepromenaden. Fast den är knappt 50cm hög… så jag letar vidare.

Caena
0

flikkan, självklart kan du låta bina gå under vintern med den honungen de samlar.. men det e ju en mjölighet till inkomst du skaffar dig i samband med bikuporna.. 
sedan brukar de vara så produktiva med honungen att det nästan är för deras eget bästa att höja upp med ramar så att de kan samla, och sedan plocka undan så att de inte går på för många ramar (rör de sig för mycket under vintern kan de dö) under vintern.. .. och du tjänar lite på samarbetet.. eller du tjänar massor!!

äter inte honing själv längre, men vill fortfarande ha bin, precis som du för utbytet med växterna.. men även möjligheten att kanske sälja!.. 
måste ta mig till biodlaren i området, han är även biodlingstillsynsmannen.. =)

flikkan77
0

Caena- Jo, honung brukar ju gå att sälja rätt lätt har jag hört. Vi ska spekulera runt lite mer om bin så får vi se hur det blir. Måste ju ha en slunga med så vi får ut honungen ur ramarna… om det går att få hyra in sin hos någon just då hade det ju varit det bästa.

flikkan77
0

Idag var jag och mamma och handlade kläder och mat och blommor och annat smått och gott och mer eller mindre onödiga saker som det kan bli.

Hungriga blev vi också och när jag på fiket frågade om det gick att få tonfiskröra utan baguette så gick det jättebra. 10 kronor betalade jag för en tallrik tonfiskröra med sallad. Supergott var det med och alldeles lagom mätt blev jag. Glad

(Med baguette hade jag fått betala 42 kronor så det var ett bra köp!)

Greddelin
0

Oj hoppla,  såg just att du gått ifrån psykologen! Hur känns det nu?

Jag har ett vagt minne om att jag varit med om nåt liknande. En gång ville jag ha med min pojkvän i rummet när jag träffade en psykolog för första gången men när jag sa att han inte ville prata fick han inte vara med. Trots att det var MIN tid och det skulle handla om mej så fick han inte vara med som stöd.

Jag kan tänka mej att de tycker att man inte har där att göra om man inte är redo att prata om sina problem, men ett brev skulle ju kunna vara ett sätt att öppna upp för en dialog som man annars har svårt att starta.

Det är ju ett jäkla aber att behöva hjälp men inte kunna prata om det som plågar en. Det blir lite moment 22 av det hela.

flikkan77
0

Jag vet inte riktigt hur det känns än faktiskt. Mitt beslut att inte träffa psykologen igen ska väl pratas om med läkare och enligt sekreteraren finns inga tider förrän i augusti.

Har också haft en psykolog där jag inte fick ha med min make som stöd på samtalet, inte heller fick min förra samtalskontakt följa med de första gångerna. Så jag sa upp kontakten med den psykologen med. Men han var värre än denna…

Varför ska det vara så svårt att hitta en bra psykolog? … och varför kan de inte vara lite sammarbetsvilliga och inte så inkörda på sitt gamla spår. Ha med ett stöd i ett samtal eller två kan väl inte göra så mycket… att läsa ett brev borde ju också gå.

flikkan77
0

Kaisakavat: Missade ditt inlägg nr 38, slarvigt av mig!

Kom på att vi ska gräva en bädd att plantera i till så jag kan vänta lite med att gräva ett onödigt dike tills jag känner att jag måste!

Denna helgen har jag nog gått upp lite i vikt skulle jag tro. Har ätit mer än vanligt, vilket är bra!… gjorde bland annat en supergod blomkålsgratäng med lök i. Lyckades äta en skiva kött till med. Tror jag tycker om kött man gör som en hel stek i ugnen. Synd att det inte är lika gott dagen efter bara…

Min man har "riktiga" cykelbyxor som ser ut som om de har inbygdblöja och jag har faktiskt funderat på om det ska vara nått för mig. Har en stor och väldigt mjukcykelsadel, måste sitta väldigt upprätt och ha tyngden på sittbenen för att det ska gå.

Ska se om maken släpar ut mig med cykeln lite senare i dag. Lillasyster måste vara hemma och passa vovvarna för vi har en spansk vovvegäst som kom i lördags. Vill inte lämna dem helt ensamma då.

Greddelin
0

Det är synd att det ska vara svårt att hitta bra hjälp där personkemin stämmer. Du är värd att må bra, kom ihåg det!

flikkan77
0

Tack greddelin! Ska försöka komma ihåg det.

Just nu är det lite extra besvärligt här hemma. Lillskruttan (hunden på 1½ år) svimmade två gånger i lördags så vi fick åka in akut till veterinären. Det kan vara livmodersinflammation som inte läkt ut helt eller epilepsi eller hjärtfel.

Hon blev röntgad och de tog blodprov och hon fick starkare penicillin i lördags och på onsdag ska vi tillbaka för ultraljud av livmoder och hjärta och ekg.

Just nu är hon väldigt mycket tröttare än vanligt så vi är lite oroliga… Har hon fel på hjärtat kanske hon kan leva vidare men ta det lugnt och det passar inte hennes psyke. Får hon inte ut och springa mycket så blir hon nojjig och börjar vakta och bli irriterad på våra andra djur.

I alla fall så är mitt krångel med psykolog det sista jag tänker på.

Greddelin
0

Usch vad jobbigt! Jag förstår att det upptar hela uppmärksamheten nu! Jag går igenom nåt liknande själv, på sätt och vis. Hoppas hon snart blir frisk!

kaisakavat
0

Vilket knas med vovvan! Hoppas hoppas hoppas det fixar sig!

flikkan77
0

Enligt undersökningarna är min Lillskrutta fullt frisk, synd att hon inte mår bra bara. Hon blir bara tröttare och tröttare, vill inte äta och kommer inte och hälsar när någon av oss varit ute.

På onsdag ska veterinärerna ha konfererat ihop sig och kanske veta hur vi ska gå vidare, antingen 24-timmars ekg eller en neuroundersökning. Frågan är var f-bolaget säger bara, sånt här är inte billigt. Sen vet jag inte riktigt hur mycket mer vi ska utsätta hunden för heller. Svårt sånt här…

Dessutom är vi bara fodervärdar så hennes uppfödare ska ju också säga sitt. Vet inte hur mycket de kan vara ute efter livförsäkringen på henne heller, försäkringsbolaget har ju vissa kriterier som ska uppfyllas i så fall. En hund där ingen hittar nått fel på ger nog inte ut några pengar.

flikkan77
0

Är glad för mitt proteinpulver förresten! Kan ju äta det med gott samvete när jag är godissugen. Okej, det är sötat med sötningsmedel men jag får i mig protein och protein är viktigt. Glad

Ska beställa mer någon dag här nu. Är bara så trött hela tiden att jag inte orkar ta tag i saker som behövs ta tag i. Saker jag inte måste göra fungerar mycket bättre. Som att sitta här och skriva inlägg. Oskyldig

kaisakavat
0

En fullt frisk jättesjuk hund. Underligt. Å trist. Å jobbigt när allt ska handla om pengar..

Själv bävar jag för den dag min katte blir sjuk/gammal - har ju inga pengar och han är inte försäkrad.

Hoppas vovvan håller ut och blir bra sen!

Kram!

flikkan77
0

kaisakavat: Mina hundar brukar få mysko sjukdomar så jag börjar vänja mig…

Avlivade 4 hundar på 5 år varav 2 av dem var under två år…

Den första var 9 år när hon fick akut leukemi.

Nästa hund fick troligen någon hjärntumör, hon blev mysko aggressiv och gjorde utfall mot folk, skyltar, stenar och annat som såg skrämmande ut. Veterinären kollade att hennes pupiller uppförde sig annorlunda så hon gissade på hjärntumör, hon blev nästan 2 år.

Den tredje hunden var visserligen 13 år och gammal men fick ljuvercancer.

Fjärde vovvan var 1½ och hade troligen tumörer på livmodern. Hon slutade inte löpa och fick hemska humörsvängningar. Tyvärr tog inte vår försäkring just det felet så vi fick avliva henne när hon var 1½ år.

Har som tur var kvar våran gammling. Salukin fyllde 11 år i april och är pigg och glad! Skulle inte förvåna mig om hon dör av hjärtslag någon gång när hon drar på en hare eller så. Hon gör det ungefär en gång om året. Oskyldig

Lillskruttan ser det väl tyvärr lite dystert ut för… hon är bara en skugga av sitt forna glada och överenergiska jag.

Greddelin
0

Det är ett elände med frisk sjuk hund! Hoppas det reder ut sig! Och vad jobbigt att ha förlorat så många djur på kort tid… Vad är lillan för ras?

Jag är förstås väldigt tänd på proteinpulveridén och det är intressant att höra att det funkar! Det vore väl perfekt om det kunde fungera som språngbräda till annan mat också!

Caena
0

flikkan, du e säker på att hon inte blivit fästingbiten? är det kollat?

ja det går ju att sälja honung, och det behövs mer biodlar i sverige!
har man nära till en uppsamlingsplats, kan man (om man inte orkar själv) lämna in sina ramar med honing i så tar sbr hand om det (stora bihonungsföreningen) och så får man köpa tillbaka vaxet tex.. 
kommer inte helt ihåg detaljerna.. 
så kan man iaf bidra med SVENSK honung till butikerna..

flikkan77
0

#59 Lillskruttan är en Cane Corso, ser ut ungefär som en boxer fast har lite längre nos och är kraftigare.'

#60 Borelia och den där andra fästingsjukdomensjukdomen som jag inte kan stava till Oskyldig skulle ha synts med något ändrat blodvärde i hennes blodprov. Men det var perfekt det med.

Vi har börjat låna böcker om biodling och ju mer vi läser desto roligare verkar det!

Greddelin
0

Vilket är det du inte kan stava till, TBE eller Ehrlichios? Flört

Usch, det är otäcka saker det där. Fästingar är bland det värsta jag vet.

Känns som om cc och saluki inte är helt lika varandra. Intressant kombo! Glad Jag försöker hitta raser som jag tror kan passa mej men det är inte så lätt. Jag har tydligen konstiga kriterier. Dessutom får jag hålla till godo med den jag redan har. Hehe.

flikkan77
0

Greddelin: Ehrlichios, lyckas jag aldrig stava till, alldeles för många bokstäver i en konstig kombination! Flört

Ja, Saluki och CC är jag nog rätt ensam om att ha. Har nog den snabbaste Canen med, hon har ju tränat löpning med Salukin i hela sitt liv. Minns när vi var hos uppfödaren någon gång när Canen var 6 månader och hon var förvånad över att hon kunde vara så snabb och så uthållig. Oskyldig Men det är så Salukin leker, hon springer istället för att brottas.

Annars har jag mest haft blandraser setter/golden/labbe, border collie/labbe, border collie/schäfer och en Amstaff med. Vet inte riktigt alls vad jag vill ha för hund nästa gång, men förhoppningsvis dröjer det ett tag tills jag ska göra det valet.

Vad har du för vovve?

Greddelin
0

Jag har en renrasig pinscher med pitbullfysik och en greyhounds springstil! Han är liten till växten och har lite problem med nerverna, en omplacering som bott i hundgård tills jag fick honom. En underbart rolig spelevink som älskar hundar men tyvärr är osäker på okända människor. Den senaste tiden har han gjort flera utfall så jag har anlitat en hundpsykolog som hjälper oss nu. Så det ska förhoppningsvis bli bra detta. Min första hund, kanske också min sista?

nenna31
0

flikkan77….

Vad roligt att höra att det funkar bra med proteindrinkarna …….Glad

Fortsatt lycka till med alla dina projekt…….du har många järn i elden…..bra jobbat..Glad

nenna31

flikkan77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På onsdag klockan 10 tar vi bort Lillskruttan… Hon är inte alls som hon ska va, men ingen hittar nått fel. Saknar henne redan och det är både långt och kort tills på onsdag. Väntan är nästan den värsta.

Branneli
0

Sorgligt…Gråter…….

Våra hundar som vi avlivat har nog känt det på sig, de har ty-känts & varit ko-lugna dagarna innan….Obestämd

Mys & umgås med henne……suck…..

nenna31
0

flikkan77……

Ooohh…….usch jag lider med dig……det gör ont i mig……sorgligt…Gråter

Varmatröstkramar……nenna31

Lottalis
0

Sorgligt att mista en kär vänGråter

kaisakavat
0

Det var ju inge kul alls. Sympatikramar och tankar på er och vovv. Rynkar på näsan

Greddelin
0

Nej va jobbigt! Usch och fy, sånt är aldrig roligt även om man vet att det är det bästa för djuret. Åh vad sorgligt!

flikkan77
0

Tack allihop!

Jag försöker hålla humöret uppe på oss båda. Imorgon blir det extra pyssel och lite extra god mat och sånt. Dagen innan är alltid värst på nått sätt.

Men självklart märker alla hundarna av att det är ltie tryckt stämmning i huset… och Lillskruttan tycker att vi kanske pillar lite väl mycket på henne, men det får hon faktiskt tåla! Oskyldig Glad

mumin61
0

Men vad tråkigt. Man kan inte riktigt förbereda sig på sånt, även om man ändå vet vad som ska hända. Jag ska tänka på dej imorgon o på onsdag. Krama din lilla skrutta så mycket du hinner imorgon, o jag skickar kramar till dig.

flikkan77
0

mumin: Ja, det är lite jobbigt eftersom hon är så ung… och dessutom tredje unghunden jag får ta bort på grund av någon mystisk sjukdom. Känns inte som om jag ska ha hund.

Fast jag har gammeltanten på 11 år kvar och sen har en hund blivit 13 år, en 9 och en 6 så jag är inte helt misslyckad ändå. Även om det just nu känns så .

flikkan77
0

Kom på en sak… I förrgår åt jag två våfflor och en glass hos grannen. Hade jag vetat om glassen hade jag bara ätit en våffla men just det är inte det intressanta.

Det är nämligen inte förrän idag som vågen pekar uppåt, bara 0.5 kg, men jag tycker ändå det är lite lustigt att det tar två dagar för min kropp att reagera. På de flesta andra jag har hört talas om märks det dagen efter.

Greddelin
0

Nej, i SSS:s bok Ät dej ner i vikt står det att när man ställer sig på vågen ser man vad man vägde för två dagar sen. Lite kul tycker jag som funderat över det där, man går väl inte upp i vikt/blir fet av att ha maten i magsäcken, det borde väl rimligtvis ta lite tid innan den sätter sig i fettcellerna.

flikkan77
0

Jamen då har ju vågen och kroppen rätt då, enligt SSS. Coolt! Glad 

Håller med om att det faktiskt borde ta lite tid innan kroppen reagerar på maten i magsäcken. Just den vikten är ju bara själva maten och inget annat…

Andina
0

Tänker på dig och er "lilla flicka"!
Det som mitt i eländet kan vara en tröst är ju, att hon kommer att slippa lida! Vad vi än har för tro om livet och vad som kommer efter, så kommer Skruttan att må bra! Och det är ju vad hon är värd! Att må bra!

Ett beslut som detta är bland det svåraste för en djurälskare att ta. Men ser man på vad det egentligen är; En kärlekshandling och en barmhärtighetshandling, så finns det ett Ljus även i det.

Jag hoppas ni kan skapa en "rolig och positiv" dag för både Lillskruttan och er själva idag!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

flikkan77
0

Tack Andina, visst är det ett svårt beslut, särskilt just nu. Men jag vet att jag efteråt kommer att känna att det var rätt. Vet ju att det är det här ansvaret som kommer med att vara djurägare, bestämma när det är dags att sluta kämpa.

Har mina små gullepluttar att trösta mig med i alla fall!

kaisakavat
0

Himmel, vilken sötnos!!

Kram!

Andina
0

Jaaa, det var väl det pööötigaste jag sett på länge!!!
Åh så sugen man blir på att ha så'na springande här hemma…
(Men gissar att varken katt, räv, duvhök eller gubben skulle kunna låta bli dem… Så det får nog förbli en liten sötdröm…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

flikkan77
0

Så här såg det ut i rasthagen igår. Vår katt Saga låg på stubben och solade och min ena kaninhona försökte gräva ett bo… eller gräva sig ut… Förhoppningsvis är hon med ungar hon, men det visar sig inte förrän om 2 veckor.

Kaninen ser man bara den svarta rumpan på till höger i bilden, kan säga att det var ett rätt djupt hål hon hunnit med.

flikkan77
0

Vi ska skaffa ett nät att lägga över hela rasthagen sen när kaninungarna får komma ut på riktigt, idag fick de bara leka lite fotomodeller. Oskyldig

Men jag tror inte jag litar helt på katterna när det gäller kaninungar faktiskt. De stora kaninerna passar de sig dock för.

Greddelin
0

Ojojoj så söt liten kanin! Nej jag hade inte vågat lämna djur med rovdjursinstinkt med söta ulltottar utan uppsikt… men desto roligare är det när de kan samsas!

Ja det är nog skönt att ha andra att slösa sina omsorger på när men måste ta farväl av någon. Livet fortsätter ju på nåt märkligt sätt ändå.

mumin61
0

Vilken otur du haft med dina hundar. Skönt att du har din "gamla" kvar. Ni får trösta varandra, för hon lär tycka att det blir tomt oxå:

Men så gosig din kanin är. Jag håller med om att det nog är bäst att du aktar dem för katterna.

Mina katter är specialister på att ta kycklingar även om hönorna är jätte arga, så det gäller att fånga in dem direkt när man ser en höna komma med nykläckta kycklingar. Däremot rör de aldrig de vuxna hönsen även om de är små dvärghöns.

Hoppas det blir riktigt varmt o skönt nu så dina små kan vara ute o skutta mycket. Då trivs de nog bäst.

Kram

flikkan77
0

Greddelin: Ja, de är små sötnosar mina ungar! Har två som ser nästan likadana ut, ser jag dem inte direkt framifrån så vet jag inte vem som är vem.

Som sagt så är det inte första gången jag är avlivar hundar så ja, livet fortsätter på något konstigt sätt ändå. Har bestämt var i trädgården hon ska begravas… och nästan sagt att vi ska börja med små hundar för attnas vad jobbigt det kommer att bli att gräva hålet. Tur hon trots allt inte är större än hon är… Glad

Mumin: Jo, jag börjar tvivla på om det blir någon mer hund just nu. Men det visar sig nog…

Det är lite kull med våra kattar för fastän fyra av dem är uppvuxna i lägenhet så är de riktigt bra jägare. Visserligen så jagar den ena av dem bara fjärilar men ändå. Flört Litar inte på alls på tre av dem när det gäller nya kaninungar sen…

Tror ungarna kan komma ut lite till helgen, har de bara börjat lämna boet lite mer självmant så! Idag fick jag gräva lite för att plocka ut fotomodellen, vet att man inte ska röra dem för mycket men alla vill ju ha bilder av dem. Oskyldig

mumin61
0

Jag tvekade oxå på att skaffa ny hund när vi tog bort vår förra, men är man van att ha så är det svårt att vara utan. Det tog några månader innan vi skaffade en ny, men jag är så glad att vi väl gjorde det.

Det är ju svårt att låta bli såna små dunbollar, fast man ska. Jag brukar lyfta lite på vingarna på hönsen o tjuvkika när de har kycklingar, men de blir så arga i vill vara ifred. Så hade jag haft kaninungar hade jag nog varit där alldeles för ofta o försökt pilla lite på dem.

kaisakavat
0

Hohooo… Hur är det med dig flikkan??

flikkan77
0

Det är inte alls bra, fast jag går ner i vikt i alla fall. Imorse stod vågen på 83.1 kilon.

Är lite kris i förhållandet på grund av min sjukdom och min man orkar inte riktigt. Så det lutar åt att jag kanske lägger in mig på sjukhuset ett tag. Blir jag bättre så kanske vi kan reda upp förhållandet också annars vill ha separera.

Har lite ångest över maten på sjukhuset bara. Men jag tar med proteinpulver och min grädde så får jag väl se vad de säger. Tror jag ska åka dit imorgon för ikväll hade de inte tid.

kaisakavat
0

Ojdå, det var inte lite att bita i samtidigt.. Förvånad

Så jobbigt för dig - för er båda.  Skrikandes

Har ju sett dig skymta på forumet, men inte mkt så jag har tänkt på dig och undrat.

Det är väl inte alltid det finns datorer på sjukhus, som du får använda.. Har du nån egen som du kan/får ta med? Tänkte bara att ifall du vill och orkar så finns vi ju här - dina knäppskallar till internetpolare.. Cool

Har du några fler närstående förutom mannan i krokarna, som kan hjäpa dig med att smuggla in ätbara grejjer - läs grädde etc.. Kanske ta med ett eget kylskåp fulladdat??  Flört

Skickar tusen kramar

flikkan77
0

Ja, just nu är det väldigt jobbigt… men vi ska försöka övar sommaren och ska försöka få tid till familjerådgivning och sånt med. Så vi har inte gett upp än.

Vi har bara en dator just nu och den vill maken behålla hemma, sen tror jag inte man får ha datorer på psyk. Kan ju finnas sådana som använder sladden till att hänga sig i. Det akutpsykintaget jag besökte för några år sedan hade inte ens duschslang, det fick man be om om man ville duscha. Toalettdörrarna gick inte att låsa heller så det var lite jobbigt…

Har bara maken som kan smuggla mat. Fast han har lovat att komma varannan dag ialla fall! Glad Vi är ju vänner och pratar med varandra och allt sånt, bara våra sjukdomar som strular till det.

Tack för ditt stöd Kaisakavat!

Greddelin
0

Det är inte alltid lätt att orka med om båda har det jobbigt! Man måste vara ganska stark och frisk själv för att kunna vara ett bra stöd för någon annan. Mår man inte bra kan det lätt bli väldigt frustrerande.

Hoppas du får bra hjälp, det är superviktigt att du börjar må bra igen! Du förtjänar det bästa, kom ihåg det!

Aniara4
0

Jag har på nåt sätt lyckats missa den här tråden. Himmel vad mycket på en gång! Hoppas verkligen du kan få bra hjälp, och en bättre psykolog. Alla är inte bra, tyvärr… Tycker också det låter som en bra idé att pröva familjerådgivning innan ni ger upp, det tycker jag alltid man ska göra om man tror att man har nåt som är värt att försöka rädda.

Uppsala Universitet har väldigt intressant forskning om ätstörningar och KBT och ACT (Acceptance and Committment Therapy), det är synd att du inte bor där. Kanske kan du tipsa en framtida terapeut om att kontakta dem för tips och råd?

Skickar kramar och pepp i alla fall. Du verkar vara en stark tjej, du kommer att ta dig igenom det här på ett eller annat sätt!

mumin61
0

Vad ledsen jag är för din skull när du har det så tufft just nu. Jag önskar att det fanns nåt jag kunde säga eller göra för dej, för att få dej att må bättre.

Jag hoppas du kan få bra hjälp o att ni kan gå vidare på ett sätt som båda mår bra av. Du ska veta att jag tänker på dej o önskar dej allt gott.

1000 kramar

nenna31
0

flikkan…..sorgligt…….har oxå tänkt på dig….men jag säger som de andra du verkar stark trots allt och jag tror på dig……hoppas verkligen att du och din man kan reda ut det mellan er och att du får all hjälp du behöver på sjukhuset…..Det är du värd…..sköt om dig och ta hand om dig på alla sätt och vis och har du möjlighet och orkar så skriv några rader här…….det finns alltid någon här….

Varma kramar nenna31

flikkan77
0

Greddelin: Ja, både jag och min man är ju psykiskt sjuka och vissa bitar av oss är inte helt kompatibla. Förhoppningsvis kan vi reda ut det med hjälp. Hans tajmning kunde dock inte varit sämre. Har äntligen fått läkarkontakt nästa vecka, får boendestöd från socialen och lillasyster flyttar ut om 3 veckor.

Tycker han kunde väntat och sett hur det blir då. Mycket av det som han tycker är jobbigt skulle kunnat lösa sig själv med mediciner och att vi får bo ensamma igen.

Aniara4: Jag har faktiskt anmält min psykolog till patientombudsmannen och just nu känns det extra bra. Jag har haft tvångstankar om att min man ska dö när jag inte är i närheten och därför kvävt honom. Men de tankarna avfärdade psykologen som barnsliga fantasier.

Börjar tvivla på att det finns en bra psykolog som passar mig, detta var den tredje som inte fungerade.

Tack för länken med, ska kolla den när jag har lite mer ork!

mumin61: Finns inte så mycket att säga i sådana här lägen, men att veta att jag har stöd härifrån också känns skönt! Tänk vad bra ett forum kan vara ibland. Glad

Aniara4
0

Bra gjort (att du anmälde alltså). Tvångstankar finns det bättre sätt att hantera än att bara avfärda dem. Klart att de inte är "sanning", det fattar ju du också eftersom du tar upp dem som ett problem. Frågan är ju vad du ska göra när du får dem, eftersom det inte är en särskilt konstruktiv lösning att klänga dig fast vid din man.

Jag tror fortfarande på KBT, jag. Flört

flikkan77
0

Aniara4: Jag tror du är partisk när det gäller KBT.Flört 

Fast hittar jag någon sådan terapeut här så är jag ju beredd att testa. Tyvärr växer de ju inte på träd… (Varför gör de inte det? Hade väl varit jättebra med ett KBT-träd i trädgården när man har problem man vill prata om… Oskyldig)

Caena
0

de e så tråkigt att läsa att det inte går bra för dig.. var så glad när jag hörde om att det gick bra och så vidare.. men självklart finns vi fortfarande här för dig!.. 

massa varma kramar!

Greddelin
0

Det där med tajming, det är väl alltid fel hur man än gör? Flört

Nej men skämt åsido. Man måste må relativt bra för att orka vänta ut jobbiga perioder. Mår man inte bra psykiskt så tar orken ofta slut helt tvärt och ibland lite oväntat och då står man plötsligt inte ut en sekund längre - känns det som.

flikkan77
0

Caena: Tack för ditt stöd också! Det är så himla skönt att veta att ni finns.

Greddelin: Jag förstår min man också, jag är inte lätt att leva med när jag mår dåligt och mår han också dåligt då så blir det tydligen som det blev…

Tror dock vi är hoppfulla men ändå är det svårt att våga hoppas.

Greddelin
0

Nej det är svårt, jag har en liknande erfarenhet och det blev för mycket när båda var behövande samtidigt och ingen hade någon kraft att dela med sig av. Så för oss var det nog helt rätt att göra slut innan vi förtärde varandra.

Hoppas det går bättre för er!

Du får gärna fortsätta rapportera om framgångar och motgångar, vi är nog många som önskar dej väl!

flikkan77
0

Hej på er. Det här är inte flikkan som skriver utan hennes make. Hon bad mig lämna ett meddelande till er om hur det går så ni inte oroar er över att hon inte skriver mer på ett tag.

Hon är inlagd. Vi bestämde oss för att åka till sjukhuset idag och de tyckte hon skulle stanna kvar. För hur länge, eller hur det hela kommer avlöpa vågar jag inte gissa om men jag hoppas givetvis på det bästa. Tyckte i alla fall att vi fick ett bra bemötande på sjukhuset. Inte minst vad gäller kosten! Hon har för tillfället svårt att äta mycket annat än ost eller proteinpulver så vi hade med oss hennes proteinpulver och grädde. Var osäker på vad de skulle tycka om det men det verkade inte vara några problem alls.

För övrigt så vill jag tacka er allihop för ert stöd. Jag vet att hon är väldigt glad för det.

/Nomen

kaisakavat
0

Hej!

Tack för att du informerar oss. Hälsa till flikkan från mig/oss alla när ni ses nästa gång.

Vi kommer ju sakna henne här - hon är en härlig och fin bekantskap. Alltid mycket funderande och berättande. Delar med sig av allt möjligt.

Hoppas hon snart kommer igen och att ni båda får må bra!!

/Maria

mumin61
0

Hälsa så mycket från mej oxå!

Hoppas allt snart reder upp sej.

Kram till er båda.

nenna31
0

Skönt att höra att ni fick ett bra mottgagande på sjukhuset….och att de inte var negativa till kosten….förhoppningsvis så kanske de är lite pålästa oxå……om flikkan inte fick med sig böcker om kosten så kanske du kan ta med det till henne…..Obestämd 

Önskar er båda lycka till och hoppas att det löser sig för er….skriv gärna här igen ……många varma peppkramar…..

nenna31

Greddelin
0

Kram och lycka till!

flikkan77
0

Nu är jag här igen!

Det gick inte så superbra med maten kan jag väl säga. För man måste ju äta kolhydrater för hjärnans skull… Obestämd Lyckades i alla fall få portioner utan pasta, ris och potatis men vissa gånger blev det bara proteinpulver.

Mår lite bättre men är ganska trött, fast den mesta tröttheten kommer av medicinerna.

Är glad av alla peppande hälsningar från er!

Greddelin
0

Har du fått komma hem igen? Hur var det, fick du nån hjälp? Berätta om du vill och orkar!

kaisakavat
0

Åh, så roligt att "se dig" igen!!! Har ju saaaaaaaaaknat dig!! Glad

Undrar förstås som Greddelin hur det är, om du fått nån vettig hjälp och så. Men vi tar det lugnt och du berättar om du vill!

Kraaaaaaaaaaaaaam!!!

Branneli
0

Välkommen "hem" Glad.

Ta den tid du behöver….vi finns här

Hoppas att du känner dig bättre !!

nenna31
0

Heeeeeeeeej Glad…tänkte på dig senast idag ….har oxå saknat dig…..välkommen hem…hoppas du mår lite bättre

Varma kramar i massor….

mumin61
0

Hej flikkan

Så konstigt, jag tänkte just på dej idag o undrade hur det var med dej. Vad skönt för dej att komma hem. Hoppas du fått bra hjälp o att du mår bättre.

Skickar många kramar till dej!!!

flikkan77
0

Tack för alla välkomnanden! Glad

Har börjat äta en medicin som jag tror ska hjälpa mig. Tyvärr stå viktökning som mycket vanlig biverkning och ökad hunger som vanlig biverkning så det är lite tråkigt. Får se hur det går helt enkelt.

Vägde mig i morse och har, trots mysko sjukhusmat och en glass med chokladsås på, bara gått upp 0.1 kilo sen jag vägde mig sist. Skulle vilja säga att det är viktigare att jag mår bra än att jag går ner i vikt men så enkelt är det inte, särskilt inte som jag mår dåligt av att gå upp i vikt. Dock räknar jag inte denna lilla viktuppgången.

På torsdag så ska jag hälsa på på någon dagsjukvård inne i Lidköping. De är de som ska ta hand om mig nu.

Känns i alla fall som jag är på rätt väg!

Kommer kanske inte att skriva här så mycket just nu, mina ångestdämpande gör mig lite kraft- och orkeslös, men jag finns här emellanåt i alla fall och läser i olika trådar.

Lottalis
0

Välkommen hem!Skrattande

Acceptera att du går upp i vikt nu pga medicinen. Sätt undan vågen.

Huvudsaken är att du mår bättre och får balans på dig och tillvaron. Sen kan du ta vikten.

Ta en sak i taget, mer orkar du inte nu, spara på krafterna.

Det fungerade för mig förra sommaren när jag började ta mycket kortison. Nu i April började jag jobba med vikten. Halva jag skall bort.

Låt det ta den tid det tar. Huvudsaken du mår bra.

Sköt om dig!

h. Lotta

mumin61
0

Jag har oxå gått upp i vikt av antideppmedicin o kortison. Försök att släppa det här med vikten just nu. Huvudsaken är att du får må bättre. Ta det den tid du behöver det går inte att skynda på. Det här med vikten kan du ta senare. Då kan vi stötta varandra.

Du ska veta att jag tänker på dej.

Var rädd om dej!

Greddelin
0

Jag håller med de andra här.

Jag vet att det är svårt att hålla isär sitt dåliga mående från övervikten, men det kanske är att börja i fel ände att försöka ta tag i övervikten innan man har ett bättre grundmående rent psykiskt.

När jag började i ångestgrupp pratade jag om hur dåligt jag mådde av min övervikt och att jag skulle behöva ta itu med den men de sa åt mej att det måste vänta. Jag tyckte det lät konstigt och blev inte så glad, men nu i efterhand förstår jag vad de menade.

Det krävs en del motivation för att lyckas och om man hela tiden bara fokuserar på alla snedsteg och misslyckanden blir viktnedgången ytterligare en källa till ångest. Det man behöver göra är att släppa sin viktfixering, man kan ju bli lite manisk och ältande och det är inte så positivt.

Det är ju inget ovanligt att viktproblem är ett symtom på ens allmänna mående och en snedvriden självbild. Har du dessutom medicinerna som motarbetar viktnedgång är det nog bättre att försöka "befria" sig från omdömen som har med vikten att göra.

När du mår bra har du mycket större chans att lyckas! Med vad det än må vara. Ta små steg åt rätt håll och låt det ta sin tid.

Kram!

flikkan77
0

Är så hungrig precis hela tiden just nu. Ena tabletten har ökad hungerkänsla som biverkning, men det här är nästan löjligt! Kan äta så magen är fyrkantig men ändå vara sugen på mer…

Går och småäter ost med smör på och olika nötter men det känns inte helt hållbart. Hoppas att den biverkningen tänker försvinna, den och att jag är totalt orkeslös är jobbiga.

Kommer inte ens upp för trappan till övervåningen utan måste vila på halva vägen. Benen bara viker sig annars. Suck!

Annars mår jag bra "i huvudet" av denna medicinen,

Lottalis
0

Du har det inte lätt just nu.

Hoppas kroppen snart vänjer sig med medicinen och du vänjer dig vid den. Övergångs tiden kan vara svår.

Ta en dag i taget det blir nog bättre sen.

Planera vad du skall göra sen när du mår bra.

Tänker på dig!

flikkan77
0

Har redan roliga saker inplanerade. Imorgon blir det bröllop och på onsdag nästa vecka så åker vi ner till Halmstad och hälsar på mina föräldrar och lite bekanta i några dagar. Glad

Sen få vi ju se exakt hur mycket av allt det roliga jag orkar.

Aniara4
0

Kan det inte lika gärna vara en fördel att du blir mer hungrig eftersom du har haft så svårt att äta? Eller tycker du fortfarande att mat är motbjudande och småäter mindre bra saker istället? För om du blir hungrig och äter ordentligt med fettig LCHF-mat kanske du går NER i  vikt!

Annars håller jag med om att vikten är sekundär i det här läget. Ta hand om dig själv så bra du kan. Vi hejar på dig!

Greddelin
0

Jaaa! Ha roligt, umgås, var ditt allra underbaraste själv! Kom ihåg att du är älskad och uppskattad för att du är du, oavsett hur du mår, vad du gör eller vad du väger.

Njut av livet, det finns där för din skull!

Och orkar du inte, gå och lägg dej ner en stund och kom tillbaka när du piggnat till! Hellre det än att stanna hemma i ensamhet. Umgås med dem som ger dej energi och som får dej att skratta!

mumin61
0

Jag hoppas verkligen att biverkningarna av tabletterna lugnar sej snart. Det blir nog bra med ätandet ska du se, bara du försöker äta sånt som är bra för dej (lättare sagt än gjort kanske).

Försök orka med att göra sånt du tycker är roligt. Man kan smita ifrån o vila när man behöver.

Hoppas du får riktigt trevligt på bröllopet  o Halmstadbesöket.

Var nu rädd om dej!!!

Kram

flikkan77
0

Det är så skönt med allt stöd härifrån!

Jag äter nog ganska lchf-igt faktiskt, är bara rädd att det blir för mycket mjölkprodukter och att jag går upp i vikt av dem. Har fortfarande svårt att äta lagad mat trots att jag är hungrig, stuvade grönsaker går bra men där är nästan gränsen.

Har precis sovit i 2½ timme, hur skönt som helst. Ska sova middag ordentligt imorgon med innan bröllopet som börjar klockan 15.

Tack för alla peppningar jag får från er alla, det värmer verkligen. Ska försöka att inte tänka för mycket på vikten också.

flikkan77
0

Jag kanske äter lite väl många nötter med, men när de väl tar slut kan jag kanske strunta i att köpa nya. De är så lätta att bara ta några stycken av när jag går förbi lådan de ligger i.

mumin61
0

Tyvärr är ju nötter allt för goda, de är svåra att låta bli tycker jag oxå. Bra tips o låta bli att köpa, eller så kan man köpa lite mindre så de tar slut fortare. Men då får man inte ha för nära till affären, för då köper man väl nya direkt.

kaisakavat
0

Det är inte säkert att man går UPP av mjölkprodukter, så länge du äter LCHF..  Är det inte mer så att de kan vara ett hinder från att gå ner?? Obestämd

Så roligt att ha dig här igen, flikkan! Glad

flikkan77
0

FlörtJa, mumin61, det är ju det där med att låtabli att köpa nya nötter också. Fast jag tror ändå jag håller det på en ganska acceptabel nivå. Orkar inte mäta och väga mat just nu men jag gissar på det ändå.

Jag hoppas att jag inte går upp av mjölkprodukter, kaisakavat, glömde väga mig i morse så jag vet inte hur det går för mig. Skulle väl egentligen ta tag i att väga maten med men har inte riktig ork. Äter så gott det går. Tror det är grädden jag har ökat ganska mycket på efter som jag blandar proteinpulvret med ca 50 gram grädde. Blir så mycket godare då! Fast så äter jag det bara två gånger om dagen med och 100 gram grädde är ju vad en sås skulle kunna innehålla… Känns som om det blev rörigt nu… Flört

Det är kul att vara här igen. Sjukhus är bra när man behöver dem men attans vad tråkigt det är!

flikkan77
0

Oj, nu har jag ätit massor med mat som inte har varit det minsta lchf-igt och gott var det!

Åt potatisgratäng så jag blev nästan fyrkantig, det är något jag verkligen har saknat. Jag tänkte som så att är det bröllop så är det och gjorde stora avsteg från kosten just ikväll. Mår ju inte direkt dåligt av att äta kolhydrater utan det är "bara" viktnedgången som stannar upp.

Vaniljpanacottan var däremot lite för söt för att jag skulle få i mig hela, men maken slevade i sig det sista av min. Tårta var det också och jag lyckades pilla till mig en marsipanros.

Nu ska jag bara komma ihåg att denna kvällen faktiskt är värd nått kilo upp när jag väger mig nästa gång. Det var god mat och trevligt sällskap! Glad

Greddelin
0

Jaaa, njuuuut! Unna dej det du!

flikkan77
0

Oj,  vägen hoppade 3.7 kilon upp idag! Men som jag skrev igår, det var faktiskt värt det och det är ju knappast fett som har satt sig över natten. Glad Tar väl nån vecka eller två men sen bör de vara försvunna igen. Typ lagom till midsommar eller nått.. Flört

Lottalis
0

Nu var det säkert bara vätska.

Bra att du unnade dig något extra, det blir ju inte så ofta .

Aniara4
0

Äh, lite vätskeansamling är det absolut värt att gå på fest och ha trevligt, särsklit för nån som mått/mår så dåligt som du!

flikkan77
0

Nä, det är inte alls ofta som jag äter som jag gjorde igår. Lite dumt att potatisgratängen var godare än jag mindes den, har gått och tyckt att blomkålsgratäng är lika gott men nja… potatis är tyvärr godare.

flikkan77
0

Skulle verkligen behöva väga maten jag äter. Tycker nämligen inte jag gör annat än just äter och aldrig blir jag mätt. Det är knappt någon idé att ställa in osten i kylskåpet för jag vill ha mer hela tiden.

Samtidigt så kanske jag äter lagom nu, jag åt trots allt för lite innan och jag har ingen riktig koll på vad "lagom" egentligen är.

Greddelin
0

Själv skulle jag snarare föreslå att du ställde undan allt vad vågar hette! Visst, du blir kanske äter mer pga medicinen men du blir väl inte mindre hungrig av att väga maten?

Jag tycker bara det skulle vara så synd om du blir deppig(are) om vågen inte rör sig åt rätt håll. Ge medicinen en chans att verka så du blir lite mer stärkt i själen först! Om du fokuserar på vikten nu kanske det inte är konstigt om allt du kan tänka på är mat?

Hoppas du inte tar illa upp nu men jag månar bara om dej.

flikkan77
0

Nejdå, Greddelin, jag tar inte illa upp!

Och jo, jag borde gömma vågen i några veckor, särskilt nu när jag gick upp en massa efter bröllopet igår. Har bara så svårt att släppa den lilla kontrollen. Jag vet att vikten kan pendla lite upp och ner från dag till dag men ändå så vill jag väga mig varje dag och ser en uppgång som ett misslyckande. Urkorkat!! Skrikandes

Sen har du rätt i att jag inte blir mindre hungrig av att väga maten, jag hade nog bara tvingat mig själv att i så fall förbli hungrig, vilket också är urkorkat.

Ingen som vill byta hjärna ett tag med mig? Flört

Branneli
0

Tänk…Obestämd….om man kunde byta…..

Jaja, leka med tanken kan man göra!!

Avleda….kroppen/hjärnan är väl det man kan göra….en stund iallafall….fast då får man ju njuta av stunden Flört.

Idag har jag jobbat 7-12. Sov/vilade ett par timmar. Sen uuuuut i trädgården & fixade i ett par, tre timmar. Lagade mat åt familjen & tog disken (detta brukar min sambo göra). Sen putsade jag fönster på ovanvåningen…………….

Det känns bra i hjärnan Glad…… Jag ska ta ett varmt bad snart !!

Imorgon Skäms….kommer kroppen att reagera med värk & stelhet Skrikandes.

Just nu Kyss känner jag mig tillfreds & jag njuter av känslan Tungan ute.

flikkan77
0

Vad mycket du orkat göra, Branneli! Hoppas det inte gör allt för ont i kroppen imorgon. Tycker du gör rätt i att känna dig tillfreds.

Här har vi haft otur med vädret så fort vi gått ut för att göra något så har det börjat regna och när vi gått in efter att ha gjort det nödvändigaste så har det slutat. Tror vädergudarna har tittat på just vår dörr idag… Visserligen behövs regnet men det kan väl regna på natten då! Flört

Branneli
0

Regn ?? Här på andra sidan vättern har vi vattnat!!

Nu ska jag vattna kroppen = baaaada varmt….för att må bättre imörrn !!

mumin61
0

Härligt att bröllopet var lyckat. Man mår bra av att ha roligt, även om man får lida lite av det efteråt, med lite extra trötthet o några kilo till.

Jag håller med de andra som skrivit här, låt bli vågen o försök må bra i själen istället, det är mycket viktigare.

Kram

flikkan77
0

Känns lite hopplöst just nu. Sen den 28 maj har jag gått upp nästan 7 kilo. Tror mycket beror på min medicin som både har ökad vikt och ökad aptit som vanliga biverkningar.

Är konstant hungrig oavsett vad och hur mycket jag äter så jag måste begränsa maten för att inte överäta totalt. Magen säger stopp men huvudet och munnen vill ha mer. Till och med sånt jag i normala fall inte äter kan nu tilltala mig…

Är dessutom trött tills 17-tiden på kvällen och orkar knappt göra något alls på dagarna.

Hmm… är med andra ord rätt gnällig.Skrikandes

Tröstäter lite med, ostskivor med smör på, innan kunde jag bli mätt på 4-5 stycken nu har jag ingen mättnad alls. Skrämmande vad en medicin kan ställa till med.

Lottalis
0

#flickan

Om medicinen är bra för dig så håll ut en tid ännu. Det löser sig sen!

mumin61
0

Jag förstår precis hur jobbigt du har det med ditt sug. Jag åt antideppmedicin ett tag. O det kändes som om jag inte bara kunde äta allt som fanns i kylskåpet, jag ville nästan äta kylskåpet oxå. Men försök ändå att inte gå o grunna för mycket på vikten, det kan du ta tids nog. Just nu måste du koncentrera dej på att bara göra sånt som får dej att må bra.

O du, inte för jag tycker att du är så gnällig, men man får vara lite gnällig när man inte mår så bra!!! Så bara gnäll på om du vill, vi tål det.

flikkan77
0

Lottalis: Ska testa att halvera medicinen ett tag och se vad som händer. Började med en halv tablett så det kan inte vara helt fel. Får föhoppningsvis, genom personalen på dagcentret jag börjat på, kontakt med läkare till nästa vecka.

Mumin: Ja, precis så är det. Jag vill äta allt och gärna lite till. Försöker att inte tänka på att jag går upp i vikt men det är så retligt då jag faktiskt gått ner till nästan första målvikten på 80 kilo. Allt under det är bonusar. Vägde 81.7kg den 28 maj. Nu väger jag nog 88 eller så…

Skönt att du inte tycker att jag är för gnällig, för jag känner att jag behöver få gnälla lite med.

Tack!

nenna31
0

flikkan77…..varsågod att "gnäll" på ….vi kan ta varandra i handen….känner mig oxå "gnällig" just nu……men hoppas på bättring från min sida…..Obestämdmen man måste få "gnälla" av sig….hur ska man annars bli av med alla "hjärnspöken"…känner igen det där med mediciners påverkan på vikten…..äter flera olika sorter som påverkar vikten och det är inte lätt att gå ner i vikt då….vi gör så gott vi kan….

Peppkramar från en annan "gnällspik"…..Cool…nenna31

flikkan77
0

Tack för ditt peppande, nenna! … och som Mumin skriver så får vi ju gnälla av oss när vi behöver, så gnäll du lite du med. Flört

Hjärnspöken är jobbiga och otroligt bra på att klamra sig fast i alla oändlighet. Just nu känns det lite bättre men man vet aldrig när det "dåliga" slår till igen.

nenna31
0

Håller med dig …Flörtjust nu känns det lite bättre…har ju som jag skrev i den andra tråden fått en ny arbetsträningsplats……GladMen i kaisakavats tråd skrev jag imorse om hur trist det är när storhelgerna kommer och man blir ensam för att man är singel…..alla par har ju sitt lilla egna….Obestämdjust den här helgen …midsommar så jobbar min singelväninna hela helgen …så det känns lite deppigt…..hade man pengar kan man ju alltid hitta på något kuligt…men men som sjukskriven sedan tre år så är det ebb i kassan….Rynkar på näsanMen ska inte gnälla ….får se fram emot veckan efter….då åker vi på kryssning till H-fors och sen stannar jag hos min dotter i Sthlm ett par dagar…..SkrattandeResan och all maten är betald med de pengarna jag fick tillbaka på skatten….kände att jag behövde och var värd nåt kuligt…..Glad

flikkan77
0

Kan förstå att du inte ser fram emot en storhelg då, det gjorde inte jag heller när jag var singel. Det är då man påminns om att man är ensam.

Hoppas du får en trevlig helg ändå!

En kryssning verkar ju jättekul. Har aldrig åkt på någon sådan men de jag känner som har det har haft väldans skoj! Skönt att du fick tillbaka på skatten med, det fick vi med men de pengarna gick till att köra ner Lillasysters saker till Halmstad. Bilen drog massor mer i bensin än någon trott så det blev en dyr resa.

Branneli
0

Har ni sett !! Bensinen kostar 13:19 kr/l !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Helt otroligt Rynkar på näsan

flikkan77
0

Mmm, det såg vi. Fast här kostade den fortfarande 12.89 då… nu vet jag inte vad den kostar här men de har säkert höjt ovan 13 kr/l de med, nu är det ju semestertider och då passar de på.

Lottalis
0

De nämnde här tidigare att bensinen stiger till sommaren. Typiskt när man vill åka runt och hälsa på släkten. Inte kan man ju hamstra heller.

flikkan77
0

12.94 var bensinen på här. Tycker de kan låtabli att höja mer nu.

Har varit och tagit mitt blodprov idag. De upptäckte på rutinprovet när jag låg inne att kalciumet i blodet var för högt så nu har jag tagit om provet. Hos världens tråkigaste sjuksköterska. För det första ville hon inte använda barnnålen på mig utan stack sönder ett blodkärl först och grävde sen runt med nålen inne i armen för att jaga rätt på blodkärlet som smet…

Tillsist fick hon avbryta och ta den andra armen vilket gick ganska bra… Sen blev hon sur över att jag inte tål plåster, inte ens ett litet ville jag ha. Vad nu storleken har för betydelse när man inte tål det.

Nu har jag bulor i båda armvecken och är på dåligt humör.

Hoppas att blodvärdet är bra med för jag orkar inte mer krångel. Har nån liten känsla av att det säkert kan bli matens fel annars…

kaisakavat
0

Visst är det skojigt när de inte hör på vd man säger från början? Skulle motverka både möda och blåmärken och dåligt humör. Varför är det viktigt att tvinga på folk plåster, inte läcker man nå mindre blod för det? Plåster=stora kliande utslag länge..Hur kul??

Och då är jag inte särskilt känslig.. Säker värre för dig!

Numera tycks jag dock bara träffa på dem som förstår sig på mina blodkärl, eller åxå kanske mina blodkärl har börjat samarbeta bättre. Vem vet? Fast de brukar lyda mig.. de visar alltid tecken till att vilja bängla med min vänsterarm, men efter att jag pekar på högern så går de över! Lycklig lydig sköterska!

Hoppas åxå att dina värden är bra! Skrattande

flikkan77
0

Jag har aldrig någon särskild arm som brukar gå utan det är olika från gång till gång. Krånglar det för mycket så sticker de i underarmen och det gör ont!

Det jag tycker är värst är när nålen är i blodkärlet och skrapar runt. Själva sticket är inte farligt det är sen det gör ont. Sen brukar jag svimma lite och när jag bad maken om att hämta en mugg vatten idag så frågade inte ens sköterskan hur jag mådde. Suck!

Nu har jag varit busig och ätit pizza. Grannen knackade på dörren med två pizzor i handen till oss och då gick det bara inte att säga nej. Pizza är en sån där sak jag saknat. Åt bara 1/3 efter som jag nu åt mer fyllning är botten… förr gjorde jag tvärtom eftersom det är botten och kanterna som är godast. Kändes högst konstigt att slänga dem nu istället efter att jag ätit upp fyllningen… Lite botten slank givetvis ner med.

Om jag kommer ihåg det så ska jag inte väga mig på en vecka nu… eller i alla fall tidigast på måndag. Vill försöka strunta i om jag går upp lite just nu, vilket jag gör lite på grund av medicinen.

flikkan77
0

Vägde mig idag och hade faktiskt gått ner lite sen sist. 86.3 visade vågen på. Det är ju fortfarande ett tag kvar till mina rekordlåga 81.7 som jag vägde med 28:e maj, men det är ändå ett skutt neråt.

Hade jag bara lite energi i kroppen så kanske denna medicinen går att leva med ändå.

Har kommit på en supergod tja… proteinröra? Flört Vispar ner mitt proteinpulver i creme fraiche och lite vispgrädde. Supergott blir det. Som en syrlig Chokladmousse.

Lottalis
0

Grattis till viktminskningen!Skrattande

Vet du, läste i Skaldermans bok; går man ner för snabbt kommer mera rynkor de tar längre tid på sig att jämna ut sig. Så nu slutar vi jäkta  och ser yngre ut i stället! Eller vad tycker du? Låt det ta den tid det tar huvudsaken du mår bättre.

flikkan77
0

Tack Lottalis!

Ska genast gå ner i vikt i lagom takt och se oförskämt ung ut. Glad

(Stod det något om rynkorna som redan finns då? Har några i pannan som gärna får försvinna. Flört)

Lottalis
0

Skratt rynkor kommer alldrig att få gå ur.Flört Men de andra jämnar visst upp sig med lite mera smörCool

flikkan77
0

Länge sen jag var här nu.

Halvfuskar lite med maten men vågen står still. Orkar inte riktigt äta som jag ska så jag lever väl mest på proteinpulver. Försöker i första hand att må bra psykiskt och sen får det andra komma som det gör.

mumin61
0

Hej flikkan.

Kul att höra av dej. Det låter som en bra plan att koncentrera sej på att må bra. Skönt att vågen står still, den vill ju annars visa lite mer hela tiden när man äter mediciner. Är det x-tra jobbigt med maten när det är så varmt? Du fixar detta. Jag tänker mycket på dej o önskar dej allt gott.

Kram

Greddelin
0

Bra! Ditt människovärde ligger inte i vad vågen visar! Du förtjänar att må väl och vara lycklig i din kropp oavsett vilken storlek eller form den har! (Konstigt hur det alltid är lättare att säga till nån annan än sig själv…)

Jag tror på dej, det kommer gå bra! Vilken tid det än tar.

Aniara4
0

Kul att se dig igen. Tror du gör rätt i att fokusera på att må bra först och främst. Vikten är trist men egentligen inte det viktigaste i livet! Men det är som Greddelin säger, det är lätt att säga till nån annan att man ska gilla sig själv som man är…

Jag har liknande erfarenheter med blodprovtagning (utom svimningen, jag är inte ett dugg känslig för sånt).  Jag brukar tipsa dem om att "det brukar inte funka så bra med kärlen mitt i armvecket, det brukar sluta med att de får ta det här på sidan istället", men bara EN gång har jag varit med om att hon faktiskt sa "ok, då är det väl lika bra att jag tar det på en gång". Alla andra säger "nejdå, det här ska säkert gå bra" och så går jag därifrån med stora blaffiga blåmärken i båda armvecken och ett litet på sidan där de till slut lyckades sticka rätt.

Men jag har märkt att de ofta är skickligare på stora specialiserade provtagningscentraler än på vårdcentraler där de bara tar blodprover en liten del av tiden. Var på Södersjukhuset och tog prover för något år sedan, och det gick fantastiskt snabbt och smärtfritt. Vet inte om det finns någon sån stor enhet nära dig, men det kan vara värt att åka dit i så fall!

Branneli
0

Hejsan flikkan Flört

Åh vad kul att du kollar in, jag såg dej hos kaisakavat & blev så glad att du fortfarande finns i faggarna !!

Ta väl hand om dej !! Vi e´kvar…..

kaisakavat
0

Hej från mig åxå flikkan! Skrattande Allt gott till Dig!!

flikkan77
0

Oj, blev nästat rörd över alla trevliga och stöttande svar som ramlade in. Glad

Mumin: Det jobba med värmen är väl att varm mat inte riktigt lockar. Eller jo, jag skulle nog äta om någon lagade mat åt mig men laga mat själv är lite jobbigt i värmen. Men vem tycker inte det? Oskyldig

Proteinpulvret är min snabba lösning och även om det kanske inte är det nyttigaste som finns så är det i alla fall nått jag äter. Har visserligen börjat få i mig korv igen och det är en god början på väg mot riktig mat. Glad

Greddelin: Tack för att du tror på mig! Det värmer så att höra det. Jag tror på dig med och visst kommer vi att fixa detta även om det tar några år eller så. Flört

Aniara: Vet inte om vi har något större ställe att ta blodprov på här. För jag har också märkt att sådana är bättre. Det som var jobbigst denna gången var nog mest att tanten som stack var så… okänslig. Frågade inte hur jag mådde eller om jag var lättare att sticka någonstans. När hon var klar och jag fick be min man om vatten så satt hon bara och tittade åt ett annat håll och sa inte ens hejdå när vi gick.

Vissa människor borde inte jobba med andra människor.

Brannelie: Tack för den fina bilden! Den lyste upp min tråd lite. Skönt att veta att ni är kvar, det är jag med bara inte så ofta. Flört

kaisakavat: Tack för ditt stöd med! Alltid skönt att veta att ni finns.

nenna31
0

Varma kramar till dig flikkan77…..tänker på dig …..

flikkan77
0

Tack Nenna!

flikkan77
0

Kan bli besvärligt med maten nu. Har fått en psykiatrisjuksköterska som ska hjälpa mig med mitt mående och då ingår också mina emellanåt anorektiska tankar om mat.

Är lite rädd för att bli pådyvlad viktigheten av att äta kolhydrater samtidigt som jag inte är helt säker på att lchf verkligen är nått för mig. Det är attans svårt att vara vegetarian och vilja ligga runt 10 kolhydrater om dagen. Just nu går det inte utan mitt proteinpulver.

Får se hur det här kommer att gå… men det kan bli problem…

nenna31
0

Flikkan77……Stå på dig….du vet ju bäst själv vad du vill och mår bra av…be henna att läsa på detta forum eller någon bok innan hon idoitförklarar kosten…… 

Men du kan ju ha sån tur som jag hade när jag träffade min arbetsterapeut härom veckan……hon blev själv så nyfiken att hon skulle läsa så mycket hon kunde under sin semester och hade även tankar på att själv börja med kosten…..Gladjag har stött på flera inom vården som är ärligt nyfikna och intresserade …..

Lycka till …….

flikkan77
0

Inom vården har jag hittills bara stött på negativit mot denna kosten. Hade till och med en sjuksköterska när jag låg inne som sa att jag aldrig kommer att bli frisk eller må bättre om jag äter så här.

Vet inte om jag orkar med att bråka, men det visar sig.

nenna31
0

Pepp-o tröstkramar till dig flikkan77……

jag måste haft tur …för både min sjukgymnast o arbetsterapeut var jätte positiva till min kost …min läkare har jag inte träffat sen jag började med lchf….men hoppas å att han oxå är det….

flikkan77
0

Tack Nenna!

Är faktiskt lite tveksam om jag verkligen ska fortsätta äta så här själv. Ju mer jag tänker på det desto tveksammare blir jag. Har visserligen gått ner 10 kilo sen september men annars har jag inga hälsoförbättringar. Tvärtom så har jag mått ganska dåligt sen i vintras.

Mitt psyke kanske inte klarar av alla krav och måsten det blir för mig med den här kosten. Tycker det är svårt att äta vegetariskt och hålla nere kolhydraterna och jag fixar inte riktigt att äta kött.

Sen tillkommer alla gånger jag är bortbjuden och inte kan säga nej… inte bra alls.

nenna31
0

flikkan77…….Jag förstår dig …det är inte lätt när det är mycket som händer i ens liv…..psyket är ju A och O för att allt ska funka i slut änden ……Hur som helst hoppas jag att du finner DIN väg…..du kanske kan hitta en variant som passar dig…..Hur åt du förut innan du började med lchf-kosten…..????förstår att det är svårt att kombinera lchf med att vara vegetarian…..Berätta gärna om d vill …kanske kan vi hjälpa dig att hitta DIN väg……som passar dig….kost och välmående hör ju ihop……

Många peppkramar ……GladLycka till vännen…..

mumin61
0

Vad tråkigt att du tycker det känns jobbigt med kosten, hoppas du hittar ett sätt att äta som passar dej o som du mår bra av. Du kanske behöver koppla av från de krav du känner att LCHF för med sej, det kanske är så att du kommer att prova igen efter en tid när du fått "ordning" på ditt ätande.

Hur du än gör önskar jag dej lycka till, hoppas verkligen du hittar nåt som funkar för dej.

Många kramar från mej.

flikkan77
0

Jag vet inte alls hur jag ska äta just nu. Klarar inte att äta kött i den mängd jag borde helt enkelt. Borde ta bort alla mjölkprodukter men då kommer jag inte kunna äta nått alls eftersom jag inte kan äta mat utan sås. Behöver c.f. eller grädde till proteinpulvret med.

Vill inte gå tillbaka till maten jag ofta längtar efter; potatis, ris och pasta. Men får inte till någon lchf-mat heller. Vet ärligt talat inte vilket ben jag ska stå på.

Ska få hjälp av en psykiatrisjuksköterksa för mitt allämna mående och det första hon gav sig på var min mat. Jag har tvångstankar om kolhydrater enligt henne, för visst ska man kunna äta lite av allt?Obestämd

Vet vad jag borde äta men får inte i mig det.

nenna31
0

flikkan77….ett litet tips…..vet inte om det kan vara till någon hjälp för dig …..men det är en lite tanke jag fick…..- gör en lista på allt du tycker är gott……utifrån den listan så försöker du äta så bra som du kan ….för mat måste du ju ha…..hittade en sk inköpslista här på forumet i början…..tror det var på "vanliga frågor och svar"….hitta DIN variant……det är viktigt att du får i dig mat…..tror du får släppa tanken på viktnedgång under en tid ….försök att hitta det som funkar utan att du ökar i vikt…ta det som ett första steg…du äter ju mediciner som påverkar vikten…så se det som ett gott tecken så länge du inte ökar i vikt….

Lycka till hur du än gör ……många pepp och stöttkramar …..tänker på dig …..:big hug:)

flikkan77
0

Det var ett bra tips Nenna! Ska försöka ta tag i att skriva en sådan lista. Den kan ju vara bra att ha när jag ska prata med min sjuksköterska om vad jag äter med.

flikkan77
0

Nu har jag börjat komponera ihop min matlista. Så här ser det ut hittills.

• prinskorv
  • falukorv
  • bacon
  • quorn
  • halluomi
  • philadelphiaost
  • "vanlig" ost
  • smör
  • grädde
  • creme fraiche
  • broccoli
  • blomkål
  • vitkål
  • lök
  • mandlar
  • ägg

nenna31
0

flikkan77…..Mycket gott….mums…blir ju hungrig ….Flört…halluomiost gillar jag …..jag tar en stor klick smör i min mini stekpanna…..och låter skivor av osten puttra däri……min väninna grillade osten med bacon runt om …oxå kanongott…..jag brukar äta halluomiost till lunch ca. 125 gr….blir riktigt mätt på det …salt o gott….vad gör du med halluomi osten????

Det ända som faller bort på min lista är quorn…..men har förstått att det är vanligt bland vegitarianer…..

"listan" kan ju vara en insperationskälla…..kanske kan få igån smaklökarna och göra dig lite sugen…..värt ett försök iallafall…

flikkan77
0

Jag brukar göra som du, Nenna, steka Halloumin i massor av smör tills den är gyllenbrun. Har testat att grilla den också och det var också riktigt gott!

Har kommit på att jag äter svamp också. Grannen var här med nästan 3 liter nyplockade kantareller och attans vad goda de var! Stekte dem i smör och hällde på grädde i slutet som fick koka in lite. Åt dem med några prinskorvar till.

nenna31
0

flikkan77….där ser du …..ler….finns mat som är god…..känner smaken i munnen….gott med smörstekta kantareller…..men du åt väl inte tre liter….??!!Flört

sköt om dig vännen

mumin61
0

Hej flikkan

Ja kantareller är gott, jag var o plockade lite idag.

Vilken bra ide nenna kom med att du skulle skriva upp vad du gillar. Det jag tänkte på när jag såg din lista var om du inte gillar fisk o skaldjur eller om du glömt att få med det. Har du svårt att äta köttfärs oxå, annars går det ju att göra så mycket olika med det.

Halluomiost har jag inte smakat, det måste jag nog prova nån gång.

Var rädd om dej, kram

flikkan77
0

Hej Mumin!

Åt lite fisk i våras men nja… det är inget jag direkt tycker om och just nu håller jag mig till saker jag verkligen gillar. Köttfärs är också svårt just nu. Annars åt jag faktiskt köttbullar i våras med.

Halluomi tycker jag du ska testa! Det kan ha en liten mysko konsistens så jag föredrar ganska tunna skivor av det. Ibland kan det liksom gnissla mot tänderna. Gott är det i alla fall. Har ett paket i frysen som jag nog ska ta fram.

Kram på dig med! Glad

kaisakavat
0

Jag vill också plocka kantareller.. hittar aldrig några..  Fick ett gäng av en kompis ifjol och när jag smörstekt dem kom det att gnissla mellan tänderna ordentligt, tror jag hade varit slarvig med att borsta av dem sand.. Skäms

Men GOTT var det! Skrattande

Tjusig matlista - flikkan!!

flikkan77
0

Lite skit rensar magen! Var inte alltför noga i mitt rensande jag heller så jag fick lite mossa på min tallrik. Glad 

Hittar inte heller kantareller, Kaisakavat, har funderat på att lära någon hund att leta efter dem men man måste ju hitta några själv först att börja med.

flikkan77
0

Har varit hungrig idag!

Har ätit två portioner proteinpulver och en bit ungsfalu som blev över sen igår. Måste äta nått mer innan jag lägger mig med. Troligtvis blir det lite stekt ägg och bacon.

Är mysko speedad fastän kroppen känns som den är gjord av bly. Blir irriterad på mig själv när jag inte orkar göra saker som jag vill göra. Har försökt slå i spik men det blir bara fel och min arm strejkar. Vill vila men kan inte vara stilla för allt bara snurrar i huvudet. Mysko!

Tror jag ska gå och grundmåla lite till på köksluckorna så de blir klara någon gång.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.