Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1906 ggr
Mysan59
0

Får man verkligen inte...

Jag tycker det är gott och enkelt att ta filmjölk (3%) till frukost eller lunch, men får man verkligen det?

Jag har inget socker i utan endast solroskärnor.

Jag kan inte se nånstans att folk här inne äter fil så därför måste jag nu fråga.

Ibland står det att mejeriprodukter är tillåtet och ibland att man inte ska äta så mycket av det, hur är det egentligen?

kaisakavat
0

Du får faktiskt äta precis vad du vill! Du vet nog själv hur många kh du vill tillåta dig per dygn. Glad

Man får prova sig fram när det gäller vad som funkar, för att må bra och/eller ifall man vill gå ner i vikt.

greensis
0

Vissa som har hållit på ett tag märker att de inte går ned i vikt om de äter mejeriprodukter.

Andra väljer att äta de feta varianterna.

Fil… tja, det är ungefär lika många kolhydrater i fil som i mjölk för bara 3%. Men funkar det bra för dig, så varför inte?

Fabricati diem, pvnc!

cokolada
0

j dte beror väl på vad du äter för mejeriprdukt och HUR mkt kh du får i dig sammanlagt under dagen.. samt hur mkt kh du tillåter dig äta per dag.. jag skippar mejeriprodukter helt sen jag insåg att det stoppade min viktnedgång.. skriver du in din matintag på minmat.net?

[ngupa]
0

varför inte köra turkisk yogurt istället för fil då blir ju fettet bättre och därmed även kh.

Mysan59
0

Ja, jag skriver in i minmat.net, men då undrar jag om gräddfil är bättre, eftersom det innehåller mer fett.

Mervi
0

Gräddfil går bra, den har mindre kolhydrater också.

Om man äter enligt Annika Dahlqvist kostprogram kan man äta fil enligt henne. Du får prova och se om det funkar för dig.

Mysan59
0

OK, tack för era svar!

#4 Eftersom vi skrev inlägg samtidigt så såg jag inte detta med turkisk yoghurt, men har sett i andra trådar att många använder sig av det, så det ska jag köpa hem idag.

Jennix
0

Det är bara du som kan testa om du klarar av att äta fil eller yogurt och fortfarande går ner i vikt. Tyvärr är det många som inte klarar det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kitabu
0

Det finns creme fraiche som är 41%-ig.

Yoplait innehåller 2,3 g kolhydrater/100g. Gott med linfrö också. Jag brukar ta 1 dl och blanda med 1 dl vispad vispgrädde till frukost. Mycket mättande. Jag är mycket försiktig med kolhydraterna efetrsom jag är diabetiker typ 0.

Helena Hesselmark

Mysan59
0

#8 Ja det är ju sant. Jag har bara hållt på i 5 dagar än så länge, tyvärr så har vi ingen våg, men jag mätte mig istället och tänker mäta en gång i veckan tänkte jag.

#9 Jaså, finns det CF som med 41%, det har jag aldrig sett. Var finns det?

kitabu
0

Jag köper min på ICA.

Helena Hesselmark

Mysan59
0

Ojdå, det måste jag kolla om det finns på vår ICA. Tack för tipset! Glad

[Pennylane1]
0

vi ska inte använda ordet tillåtet! Allt är tillåtet, dvs ingen kan förbjuda en annan människa att äta någonting! Man själv avgör vad som funkar för en!! Mjölkprodukter fungerar för vissa men inte för vissa, men man tar själv ställning till om man ska äta dom eller ej!

Wildrat
0

1dl filmjölk innehåller 4,8g kolhydrater. Vanligtvis äter man inte bara 1dl utan 2 eller 3. Det blir 10-15g kolhydrater på en måltid. Har man bestämt att man bara ska äta 10 eller 20g kolhydrater på en dag blir det lite väl mycket med allt till frukost.

Har man däremot bestämt sig för en större kolhydratmängd kan det funka. Ända upp till 60g kolhydrater om dagen kan räknas som LCHF.

Fjaellmor
0

Jag stannar av lite i min viktnedgång av för mkt mejeri.

Men jag tänker äta så här länge så lite filfrukostar nu på sommaren… det är mums för både kropp och själ!

/Fjällmor

Mysan59
0

#14 Ändå upp till 60g?! OK, men så mycket vill jag inte äta Glad

Men detta är första veckan och jag lär mig allteftersom. Jag gör detta för att gå ner i vikt, men blir även glad om jag slipper min IBS och ledvärk.

Men det är väl bara att fortsätta och ju mer man lär sig, desto bättre bli man på detta.

Det värsta är att nu har jag 4 L fil i kylen Oskyldig Men det är väl bara att gå in till grannarna och fråga om dom vill ha.

Fast man tröttnar ju lite på dessa ägg. Längtar sååå mycket efter bröd, men ska försöka baka oopsies (stavningen?) eller nåt annat LCHF-bröd, bara jag får tag i FiberHusk nångång.

Tack för era svar igen Flört

ragnhildar
0

Ja, var får man tag i Fiberhusk? Har tittat runt i hyllor i olika butiker

[Pennylane1]
0

på mitt COOP finns det vid linfrön, och sådant. Det kan vara i bakhyllan eller i glutenfrihyllan också.

Mysan59
0

Fast i våren lilla stad var det slut överallt där jag frågade efter det, men Apoteket skulle få  in mer och på Konsum skulle dom också det och ena ICA skulle ta hem det, hade inte haft det innan.

kaffemoster
0

Jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt utan för att jag mår så mycket bättre i magen med mindre kolhydrater. Har svårt att äta ägg eller annan "vanlig" mat på morgonen, så jag äter fet fil till frukost. Jag tar 1 dl fil, 100 g keso och 30-40 g mascarpone, blandar allt och njuter! Mitt kolhydratintag på en dag kan hamna på allt mellan 20-50 g.

Mysan59
0

#20 OK tack. Vi har massor med fil i kylen, men då kan vi ju äta upp dom då. Lite i taget åtminstone, om dom inte är för gamla redan.

Sen kan man ju skippa fil eller göra som du gör.

Beroende
0

Jag äter 1 dl fil på morgonen tillsammans med 2-3 kokta ägg (löskokta). 1 kopp te med grädde i. Gott och jag står mig bra på det tycker jag. Rasar i vikt men som det skrivs ovan så är det väldigt olika mellan människor. Det är viktigt att hitta ditt eget "program" som funkar för just dig.

Mysan59
0

#22 Ja precis. (Din sista mening).  Jag/vi har ju inte ens hållt på i en vecka, så vi har ju inte lärt oss helt ännu hur vi ska äta.

Hur lång tid brukar det normalt ta innan man märker nåt på vikten?

Tyvärr har vi ingen våg just nu, så vi har bara mätt oss en gång och ska mäta igen på tisdag. Tänkte mäta en gång i veckan om det inte är för ofta.

Beroende
0

Mig ska du inte fråga eftersom jag tömde mina reserver direkt och rasade i vikt. Det är inte att rekommendera. Jag har börjat få balans nu som passar mig personligen. Första veckan/veckorna försvinner dock en del vätska så de flesta borde märka efter en, två veckor att det sker en förändring. Försök att inte tänka på vikten utan koncentrera dig på att du äter rätt saker. Viktminskning kommer då som en bonus.

[iovis]
0

Läs och lär i början och sen går det av bara farten utan att du behöver tänka efter. Finns massor "matnyttigt" i vänsterspalten och i Frågor och Svar. Och som sagt ovan, prova dig fram men inte från dag till dag utan gärna längre tid så du märker skillnad.  

Jag brukar hälla i lite grädde när jag äter fil för att "fetta" till det. Men det är väldigt sällan, älskar ägg, skulle kunna äta det 3 gånger om dan i olika former. 

Lycka till!

Mysan59
0

Tack iovis och Beroende för era svar! Igår var ingen bra dag alls, festade till och drack öl! Skäms

Men det är inget att deppa ihop för, jag fortsätter nu på lchf-kosten som vanligt och hoppas på det bästa Flört

rottizz
0

Är det verkligen gott med TY? Vad har ni i/till det? Har alltid använt det att göra sås med förut så det känns konstigt att äta det till frukost =)

[ngupa]
0

när jag äter turkisk yogurt  så blandar jag den med 80g TY 40g, CF och 20g grädde….

Aliki
0

Jag äter ibland en 3:a gräddfil,( gillar fil bättre än yoghurt), med lite linfrön i knastrar det gott….mättande och snällt mot magen.

[Pennylane1]
0

men rätt mycket kolisar! 13 gram i ett enda svep!

[iovis]
0

ohh, dessa kolisar! tar ca 2 dl fil med två matskedat solros-, lin- och sesamfrö. kanske en gång i månaden. är hypernervös att det ska vara " skadligt". men så menar ni att man kan äta TY som vanlig fil? brukar vid storhandingen lägga med en hink TY men den blir inte uppäten/använd så vi får alltid slänga den. ska jag äa den som fil?

[Pennylane1]
0

det beror helt på hur mycket kolisar du vill ligga på per dag om du kan äta den "som fil"  försöker man ligga under 20 gram per dag så kan man kanske ta lite men inte  3 dl kanske, Det blir inte utrymme för så mycket mer då.

Erik-W
0

Som nämts tidigare är turkisk yoghurt bra. 10% fett och mycket mastigare så jag åt mindre än hälften av den yoghurten jag åt tidigare. Hade nötter och något annat gott i.

MonicaHansen
0

Jag äter ca 2 dl fil varje dag, blandat med 2 msk grädde och 1 dl keso.. och viktminskingen går gbar ändå, men det är kanske för att jag ska gå ner så mycket i vikt (50+)…

favoriterna är fjällfil 4,2 %, eller A-fil 3%

pema
0

När jag äter TY så har jag i hallon, ca 10st till en stor hink det behövs inte mycket mer eftersom hallon ger mycket smak åt yogurten.  Å som dem andra säger så behöver man inte så mycket för att bli mätt nu äter jag ung. 1dl på morron å blir mätt.

starhawk
0

Har prövat den turkiska yoghurten men Gräddfilen är mycket godare, synd bara att den bara finns i 5 dl och inte literförpackningar, dessutom får man kolla var Arlas 12% finns eftersom jag tycker ICAs 10% är för vattnig (dom har väl blandat ut den med vatten)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Gredelin
0

Hej, ½dl TY + 1 kokt skivat ägg med småklickar av böcklingpastej+ 1 kopp kaffe med cocosolja vid 8-tiden håller mig mätt och glad fram mot 13-tiden. Har ätit LCHF 1½år ung. Jag strör ingefära eller kanel på min TY.

rottizz
0

kanel kan säkert vara gott på TY, annars tror jag att jag kommer ha svårt att få i mig den- men jag ska ge den ett försök. Hur mycket kolhydrater får man i sig då?

[Pennylane1]
0

man får titta på sin TY-burk och se hur mycket kolisar det är… det är så olika på olika märken!

Jennix
0

Vill bara tillägga att det finns många som står stilla i vikt när dom äter mjölkprodukter, oavsett mängden kolhydrater.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Gardens
0

jag och sambon kör enligt Annika Dahlqvist`s modell,dvs att alla matvaror du köper får MAX innehålla 5g kolhydrater/100g.

[Pennylane1]
0

fast det kan bli ruskigt mycket kolisar ändå, om man inte ser till att det man äter mycket av inte har så mycket som 5 % för då kan man komma upp i för mycket ändå. Själv försöker jag se till att det jag äter mer än bara kanske ett par matsekdar av har högst tre % kh.

Men allt beror förstås på hur man är funtad, somliga kan ju äta en bra bit över tjugo per dag med önskat reslultat! Men det kan vara bra att tänka på att det kanske inte går att äta några större mängder av en matvara med 4,5-5 gram /100 ifall man ska ner i vikt!

Mysan59
0

Jag håller på och provar mig fram, för än så länge verkar det inte ha hänt nånting med vikten.

Filen i kylen får vi nog kasta nu, för den har vi inte ätit.

Gräddfil eller keso till äggen på morgonen duger bra.

pleaze
0

Jag är också nybörjare och jag tänker att startvikten och tidigare matvanor naturligtvis måste påverka hur mycket man går i vikt!?