Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3903 ggr
drannika
0

Jag kan inte äta ägg...

…. vilket gör att jag snart ger upp. Vartän jag kollar så är det ägg i nästan allt, om jag inte väljer att äta rent kött så att säga.

De allra flesta frukostar innehåller ägg, liksom mellanmål som omeletter och liknande.

Jag tänkte INTE sätta i mig ägg och sedan må ap-dåligt bara för sakens skull, för det orkar jag inte i längden.

Jag behöver alltså hjälp med vad jag kan äta till frukost under den fas när jag siktar på att ligga under 20gr kolisar per dag.

Då jag bor i England är det lite trixigt med saker som kesella som bara finns som lågfett variant och inte med det högra fettinnehållet som man kan hitta i Sverige.

Jag har provat att äta grekisk yoghurt med hög fetthalt men mår ohyggligt illa av den också :(

Så, snälla allvetande LCHF:are - massa tips åt det här hållet tack :D

frigge
0

korv, bacon?

måste du äta frukost?

drannika
0

Har provat bacon, och skinka med ost på morgonen och mår hysteriskt illa av det med. Alltså så där kväljningsillamående som gör attjag måste gå och lägga mig, vilket har resulterat i att jag missat två förmiddagar av jobb den här första veckan på LCHF/GI mat.

(och NEJ jag är inte gravid *flinar* )

Måste, och måste…. men jag behöver ju få i mig proteiner och annat sammantaget över dagen liksom. Jag är en sådan som har lätt att låta bli att äta och sedan inse att jag inte ätit på hela dagen etc. Personligen tror jag inte att det rä nyttigt att göra så, då jag har ett jobb/skola som kräver rätt ordentligt med energi under dagarna.

Utöver vanliga vardagsmotionen så tränar jag rät hårt 3-4 gånger per vecka och mitt proteinbehov är högt (enligt de vanliga sorts tabeller etc)

frigge
0

så är det.

Men med lchf kosten är det inte så viktigt att äta frukost. Dessutom finns det väldigt mycket människor som mår bättre när dom inte äter frukost.

Proteinpulver kan du ju köpa men det ser jag som en nödlösning

[Pennylane1]
0

Hade en känsla av att detta varit uppe tidigare och gjorde en djupdykning blad trådarna och fann denna

här finns säkert några bra tips!!

Wildrat
0

Ät en middag till frukost då… På morgonen kan man ju äta vad som helst. Igår åt jag tacos till frukost, rester från dagen innan. Har du svårt att äta varm mat så ät nånting annat som tex en matig sallad, eller bara en sallad så du kommer igång. Salladsblad, gurka, lite paprika och tonfisk eller kyckling gör att aptiten kommer igång och du kan äta fetare saker senare på dagen…

drannika
0

Pennylane: Tack för tipset. Hittade några bra tips där i den tråden!

Wildrat: Ja det är också en tanke, att äta mer middagsliknande på morgonen. Sallad är också en bra idé. Har ätit en hel del gurka sista veckan då det inte påverkar mig nämnvärt vad gäller illamåendet. Det känns dock som det rä lätt att hamna i en ond cirkel vad gäller illamående. Man är illamående och vill därför inte äta --> man blir mer illamående.

Har försökt hitta en bra yoghurt (naturell) här men de vanliga naturella har vanligtvis 7-8 gr kolisar per 100gr vilket är i överkant. Den grekiska yoghurten är bra ur kolhydrat synpunkt, men den blir jag illamående av (oavsett när jag äter den på dygnet). Eventuellt skulle jag kunna blanda ut den med lite vatten för att få lite rinnigare konsistens.

Är det ok att äta nötmusli med yoghurt? Vad kan en sådan innehålla (så man inte tramapr i kolis-klaveret liksom :) )

[Pennylane1]
0

kanske testa gräddfil? Eller Creme fraiche!

Rör ut TY med grädde, då blir den rinnigare och får bättre fetthalt!

frigge
0

finns kolhydrater i nötter men jag tycker du ska prova att köra det

drannika
0

Pennylane: Creme fraiche har jag ätit lite av blandad med tonfisk eller lax till lunch, och det har fungerat ok. Gräddfil finns inte här i England *gråter krokodiltårar* Annars hade det varit perfekt då jag tycker om fil och gräddfil! (och aldrig haft problem med illamående med dem!)

[Pennylane1]
0

aj då! Missade den delen med England! Får du tag på opastöriserad mjölk kan du ju göra filbunke!

lil-sis
0

Har du provat utan frukost en period då?

Alltså hur du fungerar då?

Jag kan sällan äta på morgonen (eller nära inpå när jag vaknar) och har tidigare varit mkt stressad över det. Nu struntar jag i frukost, tar på sin höjd en kopp te med grädde och sen äter jag under dagen när jag blir hungrig.

Men har också ibland problem med att jag snarare blir illamående än hungrig och vill då inte äta = mer illamående. Brukar kunna lura i mig något flytande då och sen "fasa upp" till riktig  mat.

drannika
0

Jag har väl aldrig varit en stor frukostätare men har ändå försökt äta lite frukost..

Antingen har det varit knäckebröd med smör och pålägg, eller filmjölk (när jag bodde i Sverige) med lite musli eller liknande. Ibland har jag bara ätit frukt till frukost. Ett tag åt jag en bagel med mjukost/philadelphia ivlket fungerade ok.

Vad jag kommit på nu dock är att om jag inte äter fruksot så brukar det resultera i att jag svimmar när jag måste gå/stå under längre perioder (på opertaion, långa ronder etc). detta blir ju rätt pinsamt, och framförallt ohållbart i längden så jag måste nog försöka få i mig något iallafall :D

storost
0

Har du provat macadamianötter?

Men egentligen förreslår jag att äta när du är hungrig och inte att det är dags att äta därför klockan säger det.

Tunn skivad lax med smör, ost med smör, creme fraiche blandad med smör som på lägg på ost eller nånting annat.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Pennylane1]
0

kanske inte helt lätt att äta när man bli hungrig om man är mitt uppi en operation förstås Flört

drannika
0

Jag har på intet sätt givit upp och jag försöker hitta nya vägar och möjligheter hela tiden. Jag känner dock att jag måste försöka hitta något som fungerar på morgonen/förmiddagen. Jag har ingetn problem med att "låta bli" att äta frukost innan jag åker på morgonen, men måste iallafall ha med mig något som är enkelt att äta på förmiddagen för att ladda lite.

har hittat ett recept på ett bra mandel"bröd" som jag kan göra och ta med som förmiddagsmat. Jag "kan" äta ägg som rä i mat, men jag kan inte äta rent ägg, dvs kokt/stekt/äggröra etc för då mår jag illa och får halsbränna något helt grönjävligt.

Jag kommer att försöka mig på det här med mandelbrödet en del och se om det fungerar för mig på morgonen. Sen ska jag försöka dra ner ytterligare på mejeri. Jag är en sådan som alltid haft kaffe i med mycket mjölk i och jag ser ju att det rä en kolhydratfälla av stora mått. Eventuellt kanske man kan ha en skvätt grädde i istället. Jag har dragit ner kaffekonsumtionen överhuvudtaget dock till en kopp kaffe per dag.

Wtn3
0

Jag äter ägg numera, men jag ogillade ägg som liten och har av ren vana undvikit det, hade ätit LCHF ett bra tag innan jag testade om jag fortfarande ogillade dem eller inte, så det är inte så svårt att äta LCHF utan ägg. Fick mitt protein från kött (inkl fisk) och ost, och mitt fett från olivolja och kokosfett. Det kan verka som att många baserar hela sin meny på smör, grädde och ägg, och det är det såklart en del som gör, men det finns gott om alternativ för den som inte tål/gillar de sakerna.

[Pennylane1]
0

# 17 tror du inte det kan funka med äggmjölk om du kan ha ägg i mat? Då verkar det ju inte som du är allergisk iallafall, man känner inte äggsmaken alls i äggmjölk, i kaffe smakar det som grädde och det blir inte så stsor andel ägg om du bara tar en skvätt i kaffet? Men är mättande.