18 månader med LCHF!
Jag vet egentligen inte om jag ska lägga denna tråd under rubriken ¨Hälsovinster¨ eller ¨Vi som vill gå ned i vikt¨ ! Men jag väljer Hälsovinster för jag tycker det är viktigast!
För ett och ett halvt år sedan, 19 januari 2008, började maken och jag med LCHF! Då var vi båda typ 2-diabetiker, maken tog insulinsprutor och jag var s.k. kostbehandlad. Redan efter ett par veckor med LCHF kunde maken sluta med insulinsprutorna och vid de årliga diabeteskontrollerna både förra våren och i våras var våra blodvärden normala, dvs vi är båda typ 0-diabetiker!
Det var vår diabetes som fick oss att börja med LCHF och självklart känns det bra att ha diabetesen under kontroll!
Sedan var det det här med vikten! Vi vägde båda två lite för mycket för våra resp. längder, maken 82 kg och jag 71,5 kg. Idag väger maken 73 kg och jag 72 kg! Han har alltså blivit av med 9 kg medan jag står still, mina +0,5 kg idag vet jag beror på att jag inte helt vill låta bli alla bär som nu finns tillgång till. Oftast väger jag mellan 70 och 71 kg.
Maken och jag äter samma mat fastän jag i allmänhet är mer strikt vad gäller kolhydrater än han. Han kan t.ex. äta tomater, yoghurt och bär utan att hans vikt eller blodsocker påverkas, vilket jag inte kan.
Jag har under dessa 18 månader prövat alla LCHF-varianter såsom UFO, Fakir, 80/80/20 i olika varianter i mina försök att minska på vikten. Jag hoppades länge att vikten skulle börja minska men nu har jag insett att jag nog aldrig kommer ner till min önskevikt kring 65 kg!
Finns det någon i forumet som väntat längre än jag på viktnedgång och till slut fått igång den?

Hej! Grattis till att ni är friska! Jag har ätit lchf lika länge som ni och har gått ner 9-10 kg under den tiden. Skulle gärna också vilja komma ner till 65 men verkar ha parkerat på ca 73. Maken, däremot, har gått ner massor men han hade mera tt ta av från början. Har du inte märkt av ändrad kroppsform heller?
Hej nobban7! Tack för Grattiset !
Min kroppsform låter sig inte påverkas i någon nämnvärd grad! Det s.k. midjemåttet har kanske krympt någon cm men ligger ganska fast kring 90 cm, vilket är för mycket, eftersom jag bara är ca 162 cm lång!
Grattis till att ni slipper slitsam insulinbehndling
Hur mycket tränar du? Det är kanske det som behövs för att minska de sista kilorna? (och sluta med bär kanske…)
Jag har ätit LCHF i 4 år och gått ner några kilon och upp igen. Jag hamnar lätt kring 72 kilo, även om jag har varit under 70 men kom kvickt över igen.Målet har varit 65 men det verkar vara helt omöjligt.
Just nu äter jag fakir men det kan man inte äta hela tiden, inte jag i alla fall, fakieren hjälper mig att gå ner.
Jag sitter nog i samma sits som du.
Gattis till era hälsovinster!
Tack för Grattisen!
Malusen! Med mina 72 år på nacken så blir ju inte träningen så där vansinnigt intensiv, men jag brukar gå på gym 2 gånger i veckan för att träna upp ett dåligt knä och där försöker jag också bättra på konditionen med cykel, trampmaskin mm. Och så brukar jag gå med stavar ca 5 km ett par tre gånger i veckan. Men det gör ingen skillnad på vikten!
Mervi! Vi har ju mötts i många trådar och har tydligen likartade svårigheter med vikten! Jag blir bara så less på fakir, i synnerhet som det inte ger något påtagligt resultat!
#5 Det låter ju som om du rör på dig.
(mycket mer än jag)
Så tråkigt att du inte går ner i vikt, men du har ju andra STORA vinster med LCHF. Du får nog fokusera på det