Fett eller fett
Det finns ju fett i allt kött (gris, nöt, häst, får, fisk och fågel)och liknade mat. Vilket är nytigast och vilket är minst nyttigt?
Var positiv -må bra

Det bästa fettet är det animaliska mättade. Av oljorna är oliv- och rapsolja ok.
Det värsta som finns (enligt oss här på KiF) är margarinet, som är en gräslig sörja med spår av nickel och lösningsmedel och annan gegga.
Dra ner på Omega-6, det är inflammationsframkallande.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Glöm inte kokosfettet! Bra bra! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#2 Men finns det inte både animaliskt mättad och animalistskt mättad i köttet.?
Var positiv -må bra
fisk är väl alltid nyttigt?
#4 hmmm… vad menade du nu?
Vi använder tectylpanna eller ugn och har inget extra fett i utan använder bara köttets egna fett. Det var därför jag frågade vilket kötts fett som var nyttigaste och vilket som var minst nyttigt.
Var positiv -må bra

Hmmm… alla här inne steker nog i smör eller kokosfett och käkar stekflottet.
Vet inte om det är skillnad på tex nöt och gris.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kokosfett låter spännande. Det ska vi prova.
Var positiv -må bra
#7 - du kan avgöra det själv - här finns tilräckligt med info vad som som passar dig. Vill du ha extra mättat fett, så tillägg smör. Vill du inte det så nöj dig med det mättade fettet som finns i köttet… Du avgör själv. Här finns inga restriktioner. Du avgör vad du vill ha, eller? Du har tydligen "teflon" för en avsikt.. du måste känna dig för vad som är bra för dig…
#6 Förstår din undrad. I ena fallet skulle det stå omättad och i den andra mättad i #4
#10 Vad händer med det omättade för det finns väl också med och det är väl det som är onyttigt.
Var positiv -må bra
#11 - sök ! ta reda på det själv - det finns massor av information både här och hos Annika D, Kostdoktorn - det är inget nytt! längre. Tror verkligen på dig att du klarar det! Go Girl!

Vegetabiliskt fleromättat fett rikt på omega 6 samt transfett (industriellt härdat fett) ska du sky som pesten. Fleromättat fett rikt på omega 3 som finns i t ex lax är väldigt nyttigt däremot. Det fett som finns naturligt i kött (vare sig det är mättat, enkelomättat eller fleromättat) är inget farligt.
#13 Tack och vad bra jag är fiskätare
#12 Jag ska plugga vidare. Det finns ju hur mycket som helst att läsa här. Lär nog återkomma med frågor.
Var positiv -må bra
#14 - allt du har att fråga - kan du söka själv här och säkert få svar. Du (Ni) klarar det. Det är jag övertygad om :)
Här tycker jag det förklaras bra detta med fettet 
Man måste inte överdriva fettintaget - Matsmurfens blogg
kanske inte vilket som är nyttigast dock…. mer mängd….
Nu kan jag för lite om djurhållning i vårt land för att veta vilka djur som får äta på ett så naturligt sätt som möjligt, men skulle jag gissa så borde det vara fåren och lammen som ju ofta används för att hålla sly och gräs nere. Men titta efter gräsbeteskött. Då är väl balansen av omega-fetterna så bra som möjligt.