Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4635 ggr
Bibban
0

Aj, aj, aj – ont - njursten!

Behöver lite hjälp.

Sedan mars månad har jag inte gått ned något (hade bra viktnedgång i början, mådde pyton, men nu verkar kroppen ställt in sig på den nya kosten). Jag har inte syndat något alls - inget mjöl, inget socker endast några få hallon med grädde så här i bärtider. Livrätterna har bestått av äggmjölk, grädde i kaffe, majonnäs, grädde och lite creme fraiche i maten, lax, tonfisk, ägg och köttfärsbiffar enl Skaldemans recept. Grönsaker blir ett minimun, endast sallad och gurka.

Eftersom jag inte går ned i vikt tänkte jag att jag skulle skippa mjölkprodukterna och dricker nu ännu mer äggmjölk samt har den för det mesta i kaffet - ibland åker det ned en skvätt grädde, förstås.

Nu har jag fått plågsam njursten och har läst att äggvita kan framkalla njursten. Vad ska jag göra? Jag vill ju inte bryta kostvanorna nu när jag mår bra på dem - även om jag för tillfället inte får i mig just någonting, varken fett eller protein.

Jag vet ju att här finns obegränsad kunskap så -HJÄLP!

[Pennylane1]
0

har nog mer hört att kolhydraterna bildar stenarna men när vi slutar att äta det så vill kroppen stöta bort stenarna och då gör det ont, speciellt om dom är stora, och kanske inte kommer ut på naturlig väg. Det där med äggvita har jag inte hört förr. Men många märker att stenarna börjar röra på sig (kanske alla som har dom? man kanske aldrig märkt av dem tidigare men de har funnits där) när de börjar med denna ksot.

Bibban
0

Tack för ditt snabba svar. Det här med äggvitan hittade jag nog i FASS.

Dessutom gick jag för ett par veckor sedan på något som kallas ljusakupunktur och fick veta att mina njurar var något nedsatta i funktion men att ljusakupunturen skulle hjälpa. Den har hjälp mot smärtan i ö men jag hade ju inte en tanke på att den ev skulle skicka iväg njurstenar ut i urinledarna.

Jag hoppas att det du skrev om att kosten också kan ha inverkat så att stenarna börjat röra på sig. Då skulle jag ju så småningom våga fortsätta med äggmjölken. Ska försöka hålla ut ett par dagar till - tack gode Gud för Diklofenak och Alvedon - innan jag går till någon oförstående läkare.

mikaelj
0

Njursten får man t.ex. av att dricka för lite vätska.

#1 Du tänker på gallsten.

Mervi
0

Gör äggmjölken utan vitan, ta bara gulan i.

parsley
0

Näringen i ägget finns i gulan, vitan består av vatten och protein, som du kan klara dig utan. Tror att kroppen kan omvandla protein till socker vid behov.

Maxiq har haft problem med njur- eller gallsten. Minns inte vilket det var. Se om du kan hitta honom någonstans och PM:a. Han kanske har något gott råd att ge.

Bibban
0

Svar till Mikaelj # 3. Här finns den info som jag hittade om njursten Fass . Fast jag vet att vätskan också spelar stor roll. Just nu dricker jag vatten och sitter på toa dagarna igenom… Jag ska dessutom absolut fortsätta med äggmjölken utan vitan.

Bibban
0

#5 Hej och tack för svar! Jag har sökt på sajten efter både Maxiq och njursten men jag hittar inget. Antingen är jag lite dum eller också är sök-funktonen precis så dålig som jag märkt tidigare.

Fridens!

[Pennylane1]
0

ja jag blandade visst i hop stenarna!! Ursäkta om jag förvirrat begreppen för dig Bibban!

Du kna istället testa att söka på google: site:kohydrater.ifokus.se  njursten

då funkar det bättre, vet inte varför sökfunktionen här är så knasig ofta!

babo
0

kan inte låta bli att reflektera.. lågfett bildar gallsten och kolhydrater bildar njursten?. Det är inte klokt vad DE har ställt till för människan. Gråter

maxiq
0

Jag vet inte om min historia kan hjälpa någon men den börjar på inlägg #55 i den här tråden och fortsätter här. Jag är nästan helt fri från besvär men får känningar i gallgången(?) ibland men det går över på en dag eller två. Vet inte om det är relaterat…

Bibban
0

#8 Hej igen. Vi är nog lika förvirrade i så fall, för svaret var inte ämnat för dig utan # 3. Jag tar tacksamt emot din info.

[Pennylane1]
0

jo men # 3 talade om att jag blandat ihop dom!

Bibban
0

#8 Hej igen. Vi är nog lika förvirrade i så fall, för svaret var inte ämnat för dig utan # 3. Jag tar tacksamt emot din info.

Bibban
0

# 10 Dig har jag letat efter må du tro!

Dessutom skrattade jag våldsamt - och då gör det extra ont - åt länk nr 2.

maxiq
0

Jag ber om ursäkt för den smärta jag åsamkat dig med mitt lidande.

Skäms