Senap och julskinka?
I helgen ska vi göra "julskinka", för det borde väl vara bra med tanke på kolhydraterna.
Min fråga är vad för senap ska man köpa? Vilken innehåller minst kolhydrater?
Och är vanlig julskinka okej, eller tänker jag helt fel?
Dijonsenap är bäst.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Okej. Hur mycket kolhydrater innehåller den?
Och nästan viktigast av allt, hur smakar den?
Dijon innehåller 5,7 % kh, lite beroende på fabrikat. Vanlig senap ligger på mer än det dubbla. Dijonsenapen är stark i smaken och inte söt. Mitt råd är att du provar och känner. Se det inte som slöseri att köpa en burk för att bara smaka och konstatera att den kanske inte passar till skinka, för den går att ha till så mycket annat.
Om du vill griljera skinkan, men inte vill använda ströbröd, så finmal torkade fläsksvålar och använd det i stället.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Okej. Hade inte ens tänkt på det där med ströbröd. Men nöt mjöl hade nog inte passat så bra till
.
Ja, jo det är ju dijon senap i många recept och så man läser, så till användning kommer det ju i alla fall.
Tack!

Osötad Dijonsenap är oumbärlig i varje hushåll.. det är en klassiska matlagningssenap av Franskt ursprung smaksatt med pepparot!
Perfekt krydda i köttbullar och andra färsrätter.. i biff greta i senapssås och i Coleslawe!!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 4 varför skulle inte nötmjöl passa bra
Jag använde mandelmjöl i julas, tyckte allt att det gick jättebra…
jag gör dijonnaise, bara blanda med majonnäs blir jättegott!
det satt en kille och spelade dragspel på gågatan i dag. Gissa vad han spelade - jo, bjällerklang! Kan inte ha haft allt för stor notbank,,,, Åsså läser jag här att det ska göras julskinka! Antingen har växhuseffekten gjort att det är varmt trots att det är vinter eller så är det nåt annat på gång…?? hehehehe
#7 - Skumt. Jag ska faktiskt på julfest på söndag. Festen har tema "Jul i juli".
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
down under firar dom ju jul mitt i sommarn jämt! Även om det är december. Har för mig att det där Christmas in july är nåt de också firar, dvs de som flyttat dit från platser där det är vinter på julen, så dom får njuta av en kall (för vit är den väl inte kanske) jul också… även i USA i sydligare delar har jag för mig…

Tänk att dansa runt granen nu, det barrar ju i alla fall inte
När jag grilljerar min JULSKINKA gör jag senap själv, maler brunt senapsfrö bl med lite vatten och ren sprit ( går bara åt någon cl ) samt smaksätter med salt och sötningsmedel.Detta blir sk grov skånsk senap.
Sedan bröar jag med MALD MANDEL, detta är ett bra tips och mycket gott.
Du skall inte använda nötter till detta för dom smakar alldeles för mycket, mandel är neutralt i smaken.
Mal senapsfröet torrt, blanda inte i vätskan förrän efteråt därför att annars går det i ögonen, det blir starkt när vätskan kommer till.
Lustigt att så många har "kommit i kontakt" med julen vid den här årstiden.
Kan även till lägga att i kväll ska jag göra ischoklad också
.
Dijon senap får det blir. Slaslams: För mig känns det lite onödigt att stå och göra egen senap… Mald mandel däremot, det får det bli istället för stråbröd.
En fråga bara: är all dijon senap osötad? eller måste man tänka på vilken man köper. Om så fallet skulle vara är det bara att hålla tummarna att den som är och handlar väljer en bra variant…
enl. wikipedia kan den innehålla lite socker, men jag har bara sett osötad
men det är säkert redovisat så du behöver nog inte förlita dig till tummarna 
Okej. På burken som finns i kylskåpet finns det ingen näringstabell, så jag får ta och titta lite närmare på det. Tyvärr så fanns det ingen julskinka i butiken :/, men får ta och leta vidare.
men innehållet bör finnas, så ser du ju om det är socker i eller ej.