Måste man ÖVERDRIVA för att lyckas?
Nu har jag läst lite hipp som happ runt i olika trådar (och även andra websajter än denna), och en fråga poppar upp hela tiden:
Måste man överdriva fett-intaget för att det ska fungera?
Jag har läst saker som "…har lärt mig dricka grädde…" "slickar baconfettet från tallriken…" "äter smör direkt ur burken…"
Måste man verkligen gå så långt? Kan man inte äta normala mängder fett tills man är mätt för att lchf ska fungera, eller måste jag verkligen börja dricka grädde och suga i sig smält smör med sugrör? ;)
Kanske att man KAN häva i sig massor av fett utan att man går upp i vikt, men påverkar det viktNEDgången positivt? Inget är väl bra i överdrivna mängder?
…..ha överseende med mig, jag är nybörjare :) Vill bara ha lite vägledning av er som har längre erfarenhet än jag.

Överdrifter av alla de slag är bara av ondo.. så långt är allt rätt.. det handlar nog mest om hur folk uttryker sig!
Det vesäntliga är att man ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett och äter normalt med protein!
Altså.. detta med massor av fett är andelen energi från fett ofta uttryckt som E%!
Man behöver således inte till en redan rejält tilltagen måltid ösa på med fett för sakens skull.. det är andel energi från fett som skall vara hög!
Fett är rätt energirikt.. tex smör består utav minst 80% fett.. en potatis består till 16% utav kolhydrater.. sen så har fett mer än dubbelt så mycket energi mot vad kolhydrater har så på tallriken blir det inte så mycket!!
Hur ser det ut i verkligheten, jo;
Stek en fet köttbit i en rejäl klick smör.. ta upp köttbiten när den är färdig.. slå en slatt grädde i pannan och sjud till en sås.. slå såsen på köttbite.. dekorera med lite grönt.. voala.. en LCHF-måltid.. med rätt fördelning o allt.. nyttigt .. och gott!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.