Måste man ÖVERDRIVA för att lyckas?
Nu har jag läst lite hipp som happ runt i olika trådar (och även andra websajter än denna), och en fråga poppar upp hela tiden:
Måste man överdriva fett-intaget för att det ska fungera?
Jag har läst saker som "…har lärt mig dricka grädde…" "slickar baconfettet från tallriken…" "äter smör direkt ur burken…"
Måste man verkligen gå så långt? Kan man inte äta normala mängder fett tills man är mätt för att lchf ska fungera, eller måste jag verkligen börja dricka grädde och suga i sig smält smör med sugrör? ;)
Kanske att man KAN häva i sig massor av fett utan att man går upp i vikt, men påverkar det viktNEDgången positivt? Inget är väl bra i överdrivna mängder?
…..ha överseende med mig, jag är nybörjare :) Vill bara ha lite vägledning av er som har längre erfarenhet än jag.

Överdrifter av alla de slag är bara av ondo.. så långt är allt rätt.. det handlar nog mest om hur folk uttryker sig!
Det vesäntliga är att man ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett och äter normalt med protein!
Altså.. detta med massor av fett är andelen energi från fett ofta uttryckt som E%!
Man behöver således inte till en redan rejält tilltagen måltid ösa på med fett för sakens skull.. det är andel energi från fett som skall vara hög!
Fett är rätt energirikt.. tex smör består utav minst 80% fett.. en potatis består till 16% utav kolhydrater.. sen så har fett mer än dubbelt så mycket energi mot vad kolhydrater har så på tallriken blir det inte så mycket!!
Hur ser det ut i verkligheten, jo;
Stek en fet köttbit i en rejäl klick smör.. ta upp köttbiten när den är färdig.. slå en slatt grädde i pannan och sjud till en sås.. slå såsen på köttbite.. dekorera med lite grönt.. voala.. en LCHF-måltid.. med rätt fördelning o allt.. nyttigt .. och gott!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
För mig fungerar det utan överdrivet fettintag. Fast sen beror det ju på vad man menar med överdrivet fettintag, en del av mina vänner anser nog att jag äter överdrivet med fett. Men det håller inte jag med om.
Jag tycker Zepps exempel var jättebra, man behöver inte äta fett i ren form utan man använder sig av det i matlagning. Att man dricker grädde eller äter smör direkt ur paketet kanske är för att man tycker det är gott?

Zepp förklarade det rätt bra, man behöver inte tillsätta en massa extra fett mellan målen (såsom att dricka grädde eller tugga smör) utan det räcker gott med att äta sig mätt på själva målen och se till att de består av lagom med protein, få kolhydrater och sen tillräckligt med fett just för att hålla kroppen mätt och nöjd, varken mer eller mindre. De som "dricker grädde" gör antagligen det för att de har svårt att få en tillräckligt hög fetthalt vid sina vanliga måltider.
Jag tror inte man behöver överdriva, men när folk är så fettskrämda när de börjar med LCHF så känns det som man verkligen vräker på. Dricka grädde tror jag inte alls på. Grädden innehåller ju ganska många kolhydrater.
Jag använder smör och grädde i maten. Och så tar jag lite smör i kaffet. Det blir ca. 120-140 gram fett per dag allt inkluderat.
Jag brukar normalt inte "ösa på". Men jag kan lägga på en extra smörklick på frukostomeletten för att det är gott. Eller ta en slurk vispgrädde någon gång, för att det är gott, och för att jag behöver ett mellanmål just då (fast det finns bättre att välja på). Och så slickar jag gärna tallriken…varför ska jag diska bort maten?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jag diskar bort överflödigt flott/sås för att det inte är gott att äta det som sitt eget, det är jättegott att doppa köttbiten i men inte att äta för sig självt som sagt. Men tycker man det är gott finns det ju ingen anledning att slänga bort det.
Vad är normala mängder fett för dig?
Kanske är det lite så att allt kött numera är putsat helt från fett.
Kanske man då borde lägga till lite mer fett för att kompensera det som saknas på köttbiten…
Ofta gör jag så själv…
Annars är flintastek en personlig favvo då den har både fettrand och svål kvar….