Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 2496 ggr
Mysan59
0

Vill bara berätta...

Att jag efter 6 dagar med denna diet (fast utan kött) har blivit mycket bättre i min mage! (IBS)

Till och med sambon märkte att jag inte sitter inne på toaletten halva dagarna längre och magen är inte alls så där uppblåst som den brukar vara.

Kan det vara möjligt att kondisen blir bättre bara av att äta LCHF-kost?

Idag när jag var ute med hunden så skulle jag upp för en backe som brukar gå så trögt att gå uppför (jag är storrökare - ett pkt om dan), men idag när jag nästan var uppe i backen så kom jag på att det inte var lika jobbigt som vanligt att gå uppför den.

Så - vad tror ni om det?

Nu vet jag inte om lägger detta i rätt grupp - om inte så kan ni ju flytta den till rätt.

[iovis]
0

Grattis till dina hälsovinster och fortsatt Lycka till!!!

spkn1
0

Föbättrad kondition och IBS på 6 dagar - vad är det om inte hälsovinster? Flört

nobban7
0

Hej! Visst låter det väl som hälsovinsterFlört Grattis och lycka till i fortsättningen!

Mysan59
0

Tack tack!

Jovisst är det hälsovinster, men jag visste inte riktigt vad för inlägg som låg här, men misstänkte att det var hit det hörde förstås Flört

PiteCarina
0

Grattis till hälsovinsterna! Glad

Mysan59
0

Tack PiteCarina!

Jennix
0

Härligt att höra! Jag har också lidit av magproblem större delen av mitt liv, så jag vet hur det känns när man äntligen får känna hur det ska vara. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mysan59
0

#7 Ja det är ju helt fantastiskt! Glad

Million
0

Grattis Glad Såg att du skrev i min tråd för ett tag sen. Kul att det går bra för dig också!

Det var likadant för mig, jag blev bättre i magen på bara några dagar och vågade knappt hoppas att det skulle hålla i sig.. men det gjorde det!

Lycka till i fortsättningen Glad

cokolada
0

jag trodde själv i flera år att IBS berodde på laktosen.. men nu när jag i själva faller tagit dte lugnt med kh ett tag några veckor så märker jag att det är precis som du säger. LCHF bodde ju rekomenderas till folk med IBS

Mysan59
0

#9 Tack för svaret! Ja, det är nästan som en mirakelkur Flört

Mysan59
0

Just det, jag kom på en sak till. Jag ville först inte börja med lchf eftersom det mest snackades om allt köttätande, men men, det går utmärkt att äta vegetariskt med denna diet också, så tur att jag vågade försöka ändå Glad

Jag äter ju fisk och räkor, så därför underlättar det väl också, kallar mig egentligen inte vegeterian eftersom jag äter fiskkött…

lizaohman
0

Det finns fina vegetariska och fisk-recept här på forum!

cokolada
0

#12 samma här, äter oxå fisk men kallar mig ändå för vegetarian, det är väl det närmsta man kommer ändå! eller fusk-veggis snarareFlört man får väl vänja sig helt enkelt genom att regelbundet äta ägg (omelett och kokta), samt olika typer av fisk.. då kommer man lätt upp till proteinbehovet!

MonicaHansen
0

Grattis! Min mage blev också bättre efter bara ett par dagar, det är underbart. Och man orkar mera.

Mysan59
0

#14 Ja, fusk-veggis är ett ganska bra ord. Flört

#13 Ja, fisk-recepten har jag missat, ska kolla upp dom också.

Det är verkligen kanon att det finns massa recept att tillgå, för jag har så fruktansvärt dålig fantasi när det gäller matlagning.

#15 Grattis till dig också! Glad Än känner jag inte så mycket mer ork, men det kanske kommer, det har trots allt bara gått en vecka precis idag.

cokolada
0

jag har tappat matlusten totalt. vet inte direkt vad det är med mig. det lilla jag äter, fisk på burk och ägg får jag tvinga i mig för att kunna få lite energi samt att inte gå ner i muskler. visserligen hade jag svårt att gå ner dehär veckorna(har hållit på i lite över en månad), men dehär dagarna har jag gått ner mer än vad som verkar normalt för några dagar. ingen matlust, ingen ork och så ska man på semester om en vecka också

Wildrat
0

#17 Ät lite mer grönsaker, kanske en liten frukt också. Kolhydraterna där gör att aptiten kommer tillbaka. Se också till att ha goda grönsaker till varje måltid så blir den lättare att få ner.

Även en multivitamin kan hjälpa, det gjorde det för mig…

cokolada
0

jo men det säger stopp bara jag tänker på mat! ibland får jag kväljningar utan anledning. egentligen borde man väl bli glad att man inte har sån aptit som innan, att man nästan kan kontrollera den. men när man känner sig för svag att ta en promenad själv (går bara om nån följer med) har det väl gått för långt ?Skäms

Mysan59
0

#19 Oj, det låter inte bra. Söka läkare kanske?

cokolada
0

#20 njae jag vet inte, jag reser ju trots allt snart. har haft såna icke-hunger-problem förut(2 år sen) efter att jag blev sjuk av svullnade körtlar i halsen. då jag inte kunde äta på en vecka så tappade jag matlusten sen (säkert magsäcken som hade krympt). det blev bättre efter ½ år.

det enda rådet jag fick då från min läkare var att tvinga i mig mat, då tänkte jag "är det därför jag kommer hit, för att du ska säga till mig något som jag själv har haft i tankarna redan??". har märkt att de bara ser detta som självvållande, speciellt om jag skulle nämna lchf….

Mysan59
0

#21 OK, det låter ju inte roligt, men läkare är läkare… Inte alltid så roliga att ha och göra med, men det finns ju undantag förstås Flört

Ja, jag har tyvärr inga råd att ge dig, jag har nog aldrig tappat matlusten för nån längre stund, tvärtom är jämt känns det som.

Hoppas det inte förstör din resa bara, utan att du får roligt!

cokolada
0

#22 det är det som känns så hemskt, att man varken kan kontrollera hungern när den är som värst eller på dethär sättet heller… usch. men ska iaf fortsätta tvinga mig att äta några ägg / och lax med majonäs blir det nog idag. bara för att orka släpa på resväskan sen hehehTungan utekanske är jag helt enkelt bara så förväntansfull att få ta årets första dopp snart? ja får väl hoppas det. tack iaf för peppningen =)

Puhlo
0

Heja Mysan! Skrattande

Mysan59
0

#23 Ja det är bra, försökt få i dig det, eller varför inte en smoothie, om det är lättare att dricka näringen…

#24 Tack Puhlo! Glad

Fast nu kom det ett bakslag, åt vegofärs med ost och turkisk youhurt + lite grädde i ugnen, tillsammans med grönsaker, men jag åt nog för mycket grönsaker, för magen känns inte så bra igen Rynkar på näsan

Alltså - mindre grönsaker för mig tydligen…

Puhlo
0

Mysan: du kan ju kolla vilka grönsaker du hade i, och sen kolla vilka din mage reagerar på.

Ikväll åt vi tacofärs med majo, creme fraiche, sallad, majs och tomat + lite lök. :9

cokolada
0

#25 usch känner igen detdär.. åt chips för några dagar sen då jag hade filmkväll med en kompis… mitt i filmen blev magen dålig! förstår inte såå snabbt asså! om det inte är så att det kan vara av laktosen, så minska på grönsakerna… dock har jag inte märkt ngt av "vanliga" grönsaker; tomat, gurka, paprika osv… bara de stärkelserika typ majs, ärtor osv

Mysan59
0

Puhlo, Jag åt bara gurka, isbergssallad och tomater och jag var såå sugen på sallad.

Tror nog jag tog för mycket helt enkelt.

Ja det går ju blixtsnabbt, cokolada och det blir som vatten, inte kul alls.

cokolada
0

#28 hmm men har du märkt vad det kan bero på?

Margareta
0

Jag tog bort "allt" och la till en sak i taget för att vara säker, det är en tuff men framkomlig väg.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mysan59
0

#30 Oj, det låter tufft!

#29 Jag fuskade nån dag med mörk choklad med socker i och åt för mycket och då pajade magen helt.

Idag - med grönsakerna - var det inte så farligt.

cokolada
0

oj, för alla kör ju med olika kh-gränser… hur brukar det vara för dig?

Jennix
0

#30  Det är ju så man gör för att testa födoämnesintoleranser/allergier. Man måste vara väldigt försiktig och testa en sak i taget, och sen gå tillbaka och äta ren mat - och testa igen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

fet-vagabond
0

Jag har oxå IBS och bara efter 4 dagar med LCHF kost så känner jag märkvärd skillnad!!! Jag är itne alls lika uppblåst som innan, fiser knappt alls (ursäkta…), behöver inte gå på toa 2-3ggr om dan för att göra nr2, mår inte illa och har inte ont i magen. HEELT underbart!!!