Inne på dag 5 med lchf
Hej!
Har varit smal hela livet, men när jag slutade röka för 14 år sen så har kilona sakta smygit sig på mig. Har nog gått upp cirka 1 kg varje år och detta trots att jag ändå rör på mig en hel del. Alltihop sitter som en volang runt magen och det är väl där det är farligast att ha det?
Jag har alltid skurit bort den feta randen på köttet, hällt bort baconfettet, haft mellanmjölk i kaffet osv osv. Detta enbart därför att jag aldrig har tyckt om den feta smaken.
Nu är jag inne på dag 5, som sagt, med lchf och det går riktigt bra, möjligen får jag hålla igen på mandlarna som jag älskar.
Har problem med den feta smaken i allting, tycker inte det är riktigt gott och kan känna mig lite lätt illamående när jag äter. Måste erkänna att jag håller mig mätt väldigt länge på frukosten 2 ägg + ½ paket bacon och det tycker jag är riktigt gott. Har alltid gillat engelsk breakfast.
Hur gör ni andra som liksom jag inte är så förtjust i det feta? Har någon tips på hur man kan göra det lite godare och mindre fettsmakande så skulle jag bli glad.
Om jag utgår från mig själv kan jag bara säga att man vänjer sig och efter ett tag är det sååå mycket godare med grädde istället för mjölk i kaffet och att bacon fettet är något man gärna slickar av från tallriken! Det är helt enkelt en vanesak.
Min sambo avskydde när jag införde 3% mjölk hemma istället för mellanmjölken (dricker inte själv, men vill att barnen ska ha mer fett) men efter några dagar vande han sig och tycker nu att det är gott.
Ja jag får hoppas det är som du säger, men just nu känns det svårt att tro det eftersom jag alltid har tyckt det har varit äckligt med fettsmaken.
Tänker göra mitt bästa för jag vill verkligen gå ner de där 14 kg eller åtminstone 10.

Jag gör kryddsmör med olika smakriktningar och det är gott till det mesta. Använder ochså en hel del kokosfett, äter direkt eller tex i äggmjölk. Googlar man på kryddsmör finns det ett otal recept
Jag har också ogillat fett-smaken och alltid ätit magert kött och lättmjölk. Efter 4 år med LCHF äter jag fett kött och skär inte bort fettranden. Använder mycket smör och lite grädde i maten. Äter feta fiskar osv.
Man vänjer sig, ta det lite försiktigt i början så illamåendet inte blir jobbigt.
Säger som alla andra här…ta det lugnt,du vänjer dig.Ät inte så du blir illamående.
Du behöver ju inte äta smör och grädde i mängder,speciellt inte i början….det måste ju finnas något som har hög fetthalt och låg kolhydrathalt som du gillar och kan äta.
Själv åt jag mycket delikatessost i början,brie och gorgonzola i stora tjocka skivor …
…. framför TV´n på kvällarna och en eller två babybel till mellanmål…kanske något för dig??
http://www.winthers-skafferi.se/
Ja, man vänjer sig.
Men en sak som man inte ska glömma är att krydda det man äter. Köp hem färska örtkryddor och ha dem i köksfönstret och lägg i maten. Krydda en kall crème fraichesås med färsk chili eller lime (saft och skal). Gör en omelett med stark ost och färsk, lagom besk ruccola (väl sköljd, ingen salmonella här!) ovanpå.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det feta köttet med fettranden tycker jag är lättare äta kallt.Det är riktigt gott.
Jag har hållit på i 3 1/2 vecka nu, och jag har nog varit som du, tycker inte om fettsmaken, och grädde i kaffet är fortfarande otroligt äckligt. Jag blir bättre och bättre på att lura in de smaker jag behöver för att få tillfredställande måltider, och likaväl ögonen. Prova dig fram!
Jag har gått från att vara en idog latte-drickare till att dricka 1-2 koppar svart kaffe om dagen.
Känns det äckligt med mycket fett simmande på tallriken, så gör äggmuffins istället med krispigt bacon i, man kan lura ögonen med en skiva paprika och lite sallad så känns maten fräshare. Presentation räcker långt för att få upp aptiten. Även kryddor, jag tar gärna chili, pepparrot eller annan stark smak i köttfärsen, då är det lättare att acceptera smör som tillbehör.
/Sese
Jag har heller aldrig gillat fett. Drack skummjölk redan som liten. Men jag har också vant mig (nja, kanske inte kycklingsskinn och fettrand). Vad jag tycker är gott är kallt smör på varmt kött, så att det precis börjar mjukna.
Jag smög nog in fettet i början - omelett med lite extra smör, och/eller ost, köttfärs stekt i smör (köttfärssås och liknande). Nu klarar jag att ta en klick smör och äta som den är; det hade jag aldrig klarat för fem år sedan. Och dricka vispgrädde…
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#9 apropå att dricka vispgrädde var det roligt på konferensen i Västerås i våras.
Eftersom många rest långväga så hade flertalet med sig diverse mat till mellanmål.
Såg inte en enda frukt eller kaffebröd men vid flera bord såg man vispgrädde och PUMA(pålägg utan macka)ställas upp på bordet.
Själv hade jag äggmjölk i termos som jag bjöd grannarna att smaka i kaffet…..
http://www.winthers-skafferi.se/

Jag har precis kommit med i svängen och måste bara fråga en sak:
ÄGGMJÖLK dyker upp här och var, dricker ni verkligen mjölk med ägg i?! Är inte det som att dricka pannkakssmet utan mjöl… *hihi*
Och om det verkligen är som det låter, ägg i mjölk, blir det inte klumpar om man häller det i hett kaffe?
:)
Nej, äggmjölk är inte pannkakssmet…det är en ersättning för mjölk/grädde. Man mixar ägg, smör/kokosfett och hett vatten + ev någon smaksättning, och får en skummig dryck som kan blandas i kaffe, eller drickas som den är. Jag brukar dricka äggmjölk med kakao till frukost; enkelt, gott och mättande. Det finns flera trådar med beskrivning och olika förslag på smaksättning; det är bara att söka. Tycker man "äggmjölk" inte låter så gott, kan man kalla det ovo-latte. Det låter tjusigare 

Creme fraiche med oliks kryddor i…… kryddsmör…..svarar jag spontant.
Har ätit denna kost 1/2 år…jobbar fortfarande med fettet !!
Äggmjölk är och förblir vidrigt :P
#14 Näe 
Smaken är som baken.

hehe, låter inte som något jag kommer att prova inom den närmsta tiden, men vem vet…. kanske lär jag mig! :)
Många (även jag) tycker beskrivningen av äggmjölk låter äckligt, och väntar länge länge med att testa - och blir mycket överraskade. Och en del tycker det är vidrigt. Om det beror på att smaken är som baken, som Mervi säger, eller om de skulle ha gjort det på något annat sätt, det vet jag inte. Det finns ju de som blivit övertygade äggmjölksdrickare efter att ha ändrat receptet lite.
Men det finns ju inga krav på att dricka äggmjölk…
Men öhhh alltså - varför vill man göra sig besväret att göra äggmjölk och inte ta grädde eller grädde/mjölkblanding istället för nåt som verkar som en ersättning för grädde?
#19 För att det finns många som har svårt att gå ner i vikt om de använder mjölk eller grädde

åååååh nu förstår jag, jag undrade också varför man besvärar sig med att blanda ihop äggmjölk när det finns grädde. Men nu fattar jag, tack Effie! :) Kanske blir även jag äggdrickare om vikten inte börjar gå åt rätt håll, dvs neråt…
jag tog 4 månader på mig att våga våga…
#22 då är jag värre; det tog ett år innan jag vågade testa!

feta såser och dressingar funkar bra för mej. Äkta, hemmagjord bearnaise till exempel som i stort sett bara består av smör älskar jag. Och ändå syns inte smöret på något vis i såsen, vilket underlättar för mej. Känns som att sås är sås och smör är fett…om du förstår vad jag menar 
Aj då och jag som är så bekväm av mig, tycker ju ändå det går rätt bra med grädde i kaffet och i omeletten. Bör jag alltså sluta med det och gå över till äggmjölken istället? När jag nu vill gå ner i vikt.
Shila testa först med grädde eftersom det är enklare. Alla behöver inte äggmjölk för att gå ner. Det är en nödlösning om det går trögt.
Numer pensionär i Nynäshamn