Äta mer vid träning?
Ska man även som lchf:are äta mer vid träning? Kolhydratätare behöver ju äta många flera kalorier när dom tränar, men hur är det med lchf?
Ibland tycker jag att aptiten minskar när jag tränar. Hur är det för er andra tränings-fantaster? Äter ni större mängd mat eller kanske mera kolhydrater när ni tränat?
Har svårt att tolka hungersignaler (framförallt efter träningen) så i det här fallet funkar det inte så bra att lyssna på kroppen.
Jag tränar spinning,vanlig cykling, springer och går.
Jag äter som vanligt… blir aldrig hungrig efter träningen.
Men visst är det bäst ändå att fylla på med ngt (helst då proteinrikt) efter träningen. För det är ändå ingen myt.
Japp, extra protein är bra, så snabbt inpå genomförd träning som möjligt. Inför träning äter jag lite mer kolhydrater än vanligt, håller mig strikt annars, men tar dagens frukt el dyl just innan, och nötter på vägen hem som direkt återhämtning.
Jag blir så otroligt hungrig efter träning vilket gör att jag går upp i vikt istället för ner och det är ju inte riktigt det jag önskar.
Mår ju bra av träningen så det vill jag inte sluta med men försöker att balansera matintaget så att jag åtminstånde håller vikten men det är inte lätt….
#4 Om träningen är styrketräning så är viktuppgången troligtvis muskler…
Till alla: släng vågen, skaffa måttband och en spegel.
----
För mig har hård träning en direkt hungersdämpande effekt. Äter ändå något proteinrikt efter styrketräning, annars ger inte styrketräningen särskilt mycket.
Måste man äta något även om man "bara" cyklar på träningscykeln 40 min? Ursäkta om jag kapar tråden lite..
jag är verkligen inte hungrig efteråt.
#5 Ja, jag både styrketränar, simmar och springer, använder också måttband men det händer inte ett dugg tvärtom om jag inte håller igen.

#6 så du äter aldrig efter du cyklat? Själv försöker jag lägga träningen direkt innan en måltid. Min teori är att man återhämtar sig bättre om man äter efteråt, vilket Paulun förespråkar. Men kanske är även det en myt…

#3 okej. Presterar du bättre på grund av kolisarna? Själv försöker jag hålla mej ifrån frukt och oftast även nötter då jag har diabetes..
Jag upplever all typ av träning som direkt aptithämmande och indirekt aptitstimulerande. Direkt efter träning är jag verkligen inte hungrig eller ens sugen på någon mat, men tränar jag hårt några dagar så blir jag hungrigare mellan passen / på vilodagar.
Jag ser det hela som att kroppen INTE vill att man ska äta massor direkt efter träning. Jag skulle tro det beror på att kroppen vill lägga sin "energi" på att återhämta sig och inte bryta ner föda.

#10 ja det låter klokt. Men det känns som att musklerna skulle brytas ner om man inte åt något alls efter ett hårt träningspass.
Känns väldigt osäkert. Tänk om det kunde finnas någon vettig undersökning kring ämnet!
#8 Näe jag äter sällan efter träning eftersom jag inte är alls hungrig.. man ska ju äta när man är hungrig så då har jag låtit bli. Vet inte vilket som är rätt eller fel.. ?
#11, återuppbyggnaden är som sagt en process som är väldigt långsam. Det händer inte på en kvart efter träning, snarare under 48 timmar efter träning.
Om vi teoretiskt säger att du bygger på dig 100 gram muskler efter en träning (siffran tagen ur luften, säkert mycket överdriven men vill bara illustrera min poäng) så är 20% av detta protein, dvs 20 gram. Dessa 20 gram ska alltså tillföras under en tid av 48 timmar, dvs 0.5 gram per timme. Jag tror inte det spelar någon större roll om man dricker en proteindrink direkt efter träningen, eller äter en stek 2 timmar senare. Troligtvis kan kroppen också tillgodogöra sig protein från tidigare måltider, det finns säkert att "ta av".
Sedan att man ska äta "långsamma proteiner" och ganska många gånger om dagen är ju vissa som tror på. Så att det alltid finns tillgängligt för kroppen att ta av. Mer logiskt än att bulka massor protein snabbt efter träning, men frågan är om kroppen verkligen är så ineffektiv att den inte kan hushålla med det protein man äter och använda det i lämplig takt?

Bra tråd!
Själv springer jag 4 dagar i veckan (totalt ca 3 mil) och upplever inga hungerskänsor alls sedan jag började med lchf (vare sig jag tränar eller inte). Istället blir jag illamående om jag inte äter tillräckligt… det tog ett tag att lista ut att det var så det låg till
Men mitt illamående ökar inte heller, vare sig när jag springer eller på vilodagar… Egentligen tror jag att jag äter för lite (ca 2000 kcal/dag), men jag har ändå ökat i omfång vilket jag tycker e konstigt… Men jag mår bra så jag fortsätter så här så får vi se vad som händer på sikt. Har dock funderat på att öka upp lite på kolisarna de dagar jag tränar, men ännu inte tagit något beslut.