Stevia, omvandling och smak?
Jag är på jakt efter konverteringstabell för stevia - hur mycket socker motsvarar stevian i dess olika former?
En till grej: Hur vänjer man sig med smaken, alternativt döljer den under andra smakrika livsmedel? Jag tycker tyvärr att Stevian smakar snarlikt aspartam och liknande kemiska sötningsmedel - dvs INTE gott. Det är ju faaan att socker ska vara så gott att söta med! 
Jag har flytande stevia - smakar den annorlunda i pulverform kanske?

Jag ska ha gäster och tänkte baka min favvisbakelse: Budapestrulle. Vill pröva att istället för att byta ut hela sockermängden istället byta ut typ hälften eller två tredjedelar mot stevia och det mesta marsánpulvret till vaniljpulver och ev lite, lite majzena. Mandarinklyftorna blir färska istället för konserverade.
Tänkte att jag på detta sätt kan dra ner ordentligt på kolhydraterna, men ändå få lite sockersmak istället för bara steviasmak, tror ni att det kan funka? Kanske om jag gör en variant med kakao i marängen också? Vad jag är rädd för är att steviasmaken taröver även om jag inte BARA använder det till sötningen.
Det här receptet tänkte jag utgå ifrån.

#1 jag ska testa sukrin, tror jag. Det är ju härligt att festa till det ibland.
Det finns stevia som bara smakar sött och stevia som har den klassiska "lakrits-bismaken". Frågan är vilken det är du säger smakar som aspartam.
Personligen tycker jag att stevian - vars 'bismak' - endast smakar sött… Men det är inte längre lätt att få tag i stevia utan "bismak".
Det finns Stevia "utan bismak" som vid större mängder ändå har den klassiska bismaken - men så finns det då alltså Stevia som enbart smakar sött.
Men den har jag inte hittat på marknaden sedan eu-förbudet slog igenom. Fast nu poppar Stevian upp mer, lite här o där, för andra ändamål, kosmetika och för djur (fast det är samma produkt egentligen) - frågan är om man hittar någon sort som inte har 'bismaken' alls där, jag har inte testat än.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Stevia smakar inte alls som socker tyvärr. Vet någon om det är mer lik smak med det japanska sötningsmedlet?
Japanska sötningsmedlet - vilket menar du med det?
(Det är inte Stevia då, som används flitigt i Japan?)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

jag har varianten som Stevia Germany säljer.
#2 Tyvärr tror jag inte det går att få Budapestrulle att smaka gott utan sockret. Det är ju för sjutton en marängsak, maräng är äggvita och socker. Maräng går inte att göra på något annat vis.
Nä, hitta nånting annat att göra eller acceptera att du äter socker då du gör Budapestrullen. Ersättningar smakar ALDRIG som orginalet och risken är stor att du blir besviken samt måste slänga alltihop för det smakar illa.
Har du gäster och ska bjuda så baka orginalet, så får du unna dig det när det bara är ett särskilt tillfälle. Om du nu inte tänkt äta budapestbakelser på löpande band vill säga.
Du kan ju äta mest grädde och lämna lite maräng på tallriken om du själv vill dra ner på kolhydraterna. Annars är ett tips att bjuda på färska bär och grädde. Eller göra någon annan LCHF godkänd baklese/efterätt.

Men budapersbakelse är ju så gott ju - jag vill helst äta det till middag varje dag! ;)
Glöm inten en sak när ni använder stevia
Stevia är 100 gånger sötare än socker. Ska man ha en tesked socker, ha då inte en tesked stevia.
Det finns stevia som är ännu sötare.
se länken för hjälp
http://www.stevia.se/images/steviadosering(1).jpg
Notera också att stevia inte kan ersätta socker i de fall socker används för dess jäsegenskaper eller som utfyllnad i exempelvis vissa bakverk. Stevia kan inte heller användas i de fall vanligt socker skall karamelliseras.
Som ny användare av stevia får man ibland expreimentera för att lyckas, bäst är naturligtvis att använda sig av recept avsedda för stevia.
Jag har odlat stevia och torkat bladen från den, någon som vet på ett ungefär hur man ska dosera det? Tänkte smula sönder bladen så fint det går.
någon nämde sukrin
Näringsinnehåll sukrin
per 100 g
Energi
0 kcal
Protein
0 g
Kolhydrater totalt
100 g
- varav socker
0 g
- varav sockeralkoholer
100 g
Är det inte för mycket kolhydrater?
frigge, såg länken men jag har ju inte extrakt så det ger mig inte svar på frågan..
# 14 du behöver inte bry dig om kolisarna då sukrin är en sockeralkohol. Sockeralkoholer tas inte upp av kroppen-
Det funkar hyfsat att använda sukrin till maräng, det blir inte lika sprött, men jag gör marängtårta med sukrin och det blir ok
Stevia går inte och inte annat sötningsmedel heller. Du behöver strukturen i sockret.
#16 helt säker på detta? För då bör ju det gälla frukter som äpplen och päron också
Och hur smakar sukrin?
va? Vd menar du med äpplen och päron?
Sukrin smakar lite som druvsocker men det är svårt att beskriva smaker.
Sukrin är ett 100% naturlig och ekologisk produkt, basert på sockeralkoholet Erythritol. Erythritol finns naturligt i bl.a. päron, meloner och svamp, och har således ätits av oss människor sedan länge.
om man då säger att sukrin med sockeralkoholer inte tas upp av kroppen.
Samma borde gälla päron,meloner och svamp??
nej det kan man inte säga, även om det UTVINNS ur dessa, de tar ju då inte med de vanliga sockerarterna. Bara för att ett ämne finns i en råvara och utvinns ur denna betyder ju inte att råvaran i sig enbart innehåller detta ämne !
ok. får väl prova det då för jag tycker stevia har väldigt dålig bismak
När jag bakar något med socker i, så tar jag ung. hälften mot vad det står i receptet. Det brukar bli bra. Mindre än så duger utmärkt till mig, men sockertillvända saknar den söta smaken i så fall.
Sukrin har jag också använt i t ex nötkakor, och det blir bra. Ett tag trodde jag att jag inte tålde det, men det var inte sukrinet.