Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4563 ggr
rottizz
0

Lakrits!!!!

Jag är beroende av lakrits, men vill så klart sluta äta det och det kommer säkert bli lättare med den här kosten. Det jag undrar över- finns det nåt som är "tillåtet" att äta som smakar lakrits? Kan man äta på äkta lakritsrot tex?

nyborjare08
0

Jag vet inget om lakritsrot (gillar själv inte lakrits) men jag tänker på kryddan anis. Den smakar väl lakrits tror jag? Kryddor kan du använda.

Ron-Jag
0

Har läst att någon på nätet, här, använder essenser med lakrits i vispad grädde. Sök på nätet och se vad du hittar.

PerH
0

En bifogad PDF om Lakrits och dess hälsoeffekter

"Om man tänker på hur lättillgänglig lakrits och dess aktiva substanser är finns det en stor
möjlighet att de kliniska symtom som sedan följer belastar sjukvården. Sjukvårdspersonal
borde vara väl informerade om riskerna med att inta lakrits eftersom så många
forskningsrapporter visar på giftighet."

pleaze
0

en 2:a Ouzo? Flört

Andina
1

Fänkål?

Yogi-thé Sweet Chai?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

rottizz
0

Per H Nu låter du som min mormor =) Jag vet att lakrits är väldigt farligt, har läst många artiklar om det men har man ett beroende så har man …. Har dargit ner på konsumtionen iaf =)

nyborjare08
0

#6 det var lite märkligt resonerat tycker jag (om du ursäktar). "Har man ett beroende så har man" ?? Jämför: "Är man beroende av alkohol så är man"??!! Det viktiga är väl att försök bryta det dåliga beroendet?

Men visst är det jättebra att du har dragit ner på konsumtionen, helt klart! Glad Det jag reagerar på är formuleringen.

Lena123
0

#6 jag reagerade oxå på din formulering precis som #7 gjorde…

Tror att det änklaste sättet…om det nu finns ett enkelt sätt att bli av med ett beroende…men åtminstonde det snabbaste sättet är att helt avstå från det som triggar istället för att leta på något som smakar "nästan" samma sak.

Lycka till

http://www.winthers-skafferi.se/

PerH
0

Hej rottizz

Jag älskar just Lakrits i alla former, jag är inte Mormor, skall dock snart bli FarfarGlad

Jag kunde inte skriva till dig att det är illa att äta lakrits för att du med L sabbar din testosteronnivåFlört.  Jag befinner mig i ålderspannet där varje uns testosteron är nödvändigt, jag finner inget annat som kan ersätta lakritssmaken som för min del måste kombineras med sötma. Jag lägger all sötma på hyllan, försöker även undvika ersättning av sådant.

Bara då någon undantagsvis håller godiskål med lakrits under min näsa, hugger jag en bit, händer dock sällan.

Ps

Sedan försöker jag ändra färgen på min glasbitSkäms

Hade

pleaze
0

#9 Väldigt smart idé iFokus.se har det här med poäng för hur aktiv man är på forumet, det känner ju alla parter på  Flört

leafbeef
0

Det finns lakritspastiller helt utan sötningsmedel, Amarelli har jag för mig märket heter. Jag har köpt plåtaskar på Cajsa Warg i Stockholm. En del är naturella, andra har anis smak och jag tror det finns med mint också. Ett annat märke är Zen som är ekologiska lakritspastiller i en röd pappersförpackning. De finns också på Cajsa Warg men också på Gryningen - också i Stockholm. Om du söker på nätet så har jag för mig att de ska gå att hitta där också.

rottizz
0

ja det kanske lät lite konstigt =) har vänt på dygnet så huvet är inte riktigt med=)

PerH vad kul att du snart ska bli farfar =) Jag kommer oxå försöka hålla mig borta från det svarta giftet men ifall man inte lyckas nån gång tänkte jag att kanske lakritsrot är bättre än att hetsäta 3 kg lakrits =)

leafbeef tack för tipset!

Monky
0

Kolla på lakritsbutiken.se också, tror de har nåt som är sockerfritt, de har en butik i Stockholm. Små pastiller och sånt brukar man ju inte överkonsumera (kan bara utgå ifrån mig själv dock).

De flesta halstabletter som Läkerol och Fishermans friend är ju sockerfria.

Äter man med måtta så ska det väl inte vara nån fara. Själv var det just lakrits som jag saknat mest, saltlakrits speciellt och ibland blir det en ask Läkerol…

Glad