köpa o tillaga kött
känner mig fortfarande lite ny o osäker när jag ska handla kött (fd veggo). enklast är köttfärs;) jag vet vad det är, o det är bara att steka upp.
benämningar på olika köttdelar har ja inte så mkt koll på, o inte heller vad jag ska göra med det.
förutom hemköp på torget, så har vi även en köttbutik o de borde ju ha bättre produkter o priser.
men vilket kött ska jag köpa? vilket kött är fett o bra (gärna billigt) och hur tillagar jag det? tacksam för hjälp.
undrar även - kan jag göra köttfärs själv… enligt sss-boken kan man köpa magert kött (3 delar) o blanda med fett (1 del).
vilket kött ska jag köpa o går det att köpa rent fett eller njurtalg (vad är det?) på köttaffären. de kommer väl tro att jag är galen;)
har en mixer hemma, borde gå att göra köttfärs i den?
Jag blandar köttfärs med olivolja,kryddor som oregano basilika timian rosmarin,senap,vitlök,lök,salt peppar,cayennepepper,paprika,sitron, och lämnar i kylen så det sätter smak-(ca 1 spiseskje olja till 400 gram.)bland i ett egg så kan du göra bullar eller stek det som det är.(forma och låt stå i kylen ett par timmar)Gott! Annars köp et stektermometer och stek skinka f.eks med mycket kryddor och senap/salt i ugnen över et par timmar (hittar recept på paketet också) det blir billigt och kan delas upp.Grytbitar kan du bryna i smör och göra gryta med grönsaker(bryn,senn ha i vatten och spe på under tiden med mer vatten koka utan lokk ca 1 1/2 timme)Gott med Purjalök morot etc.
tack!
mer förslag?

Själv använder jag mycket fläskkarré. Brukar innehålla en del insprängt fett. Att steka eller grilla i skivor. Alternativt skär jag det i stavar och steker stuvar det med svamp mm. Snabbt o rätt gott.
Andra feta bitar är:
Högrev (av nöt) till grytor.
Entrecote används som Fläskkarré.
Sten R

Köttfärs är mycket användbart, man kan t.ex. göra skotska ägg, eller röra ner lite vispgrädde och en ägg-gula i det och sen fylla en urkärnad paprika med den smeten och sen köra den i ugnen, riktigt gott, jag vart nästan beroende av det en tid, jag ärvde en gammal muffinsform från min mor som var utmärkt att ställa paprikorna i
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Av högrev kan man göra stekar. Lägg köttet i en stekpåse lägg i en delad lök och en morot. Krydda och sätt i ugnen på 150 grader i 2 timmar. Det blir godare än vanlig stek eller rostbiff.
Kolla även min blogg
http://lchf-kost.blogspot.com/
Där finns en hel del recept och om du gillar köttfärs kan jag rekommendera Sörmlandslådan, jättelätt och urgott.
MiaP - tack för tips, alla dina recept såg jättegoda ut!
fyll på, fyll på…:)
men jag behöver inga fler köttfärsrecept, det har jag koll på, utan mer om lamm/gris/nöt i sin omalda form;)
#1 Nej du kan inte göra köttfärs i mixer utan du behöver en köttkvarn. Njurtalg är fettet som sitter runt njurarna på kossan. Lite knepigt att få tag på men de i köttbutiken kan säkert få tag på det. Kolla även med dem om de kan göra fetare köttfärs (20-25%), kanske i Skaldemans blandning med 1/3 nöt och 2/3 fläsk, inte helt fel att laga mat på…
Jag gillar inte fett på kött, tycker det har läskig konsistens så när jag äter rent kött (och skär bort fettet) ser jag till att ha feta tillbehör. Fet sås eller en smörklick kompenserar det bortskurna fettet ganka bra.
ok, då är det nog lättast om jag helt enkelt köper två paket fläskfärs o ett paket nötfärs o blandar själv.
köpte ett kilo fryst fläskfile häromveckan. skar upp i bitar o stekte i smör o kokos. Men det blev lite segt o torrt, kanske skulle marinerat innan?
har en lergryta som borde komma till användning, kanske en lammstek?