Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 25577 ggr
sunface
0

Råa ägg farligt?

Gör äggmjölk varje dag och nu såg jag någonstans att man måste hetta upp ägget till ganska hög temperatur för att det kan vara skadligt på något sätt.

Vad är det som är farligt?

Jag köper svenska, Kravodlade ägg. Enl Skaldeman åt man ju råa ägg när vi var jägare.

mikaelj
2

Jag tror att det bara är salmonella som kan vara ett problem vad gäller ägg, och i Sverige är vi så vitt jag vet förskonade från det.

Var inte orolig, det kokande vattnet du slår över ägget räcker.

Pasi
0

Avidin, heter den antinutrient som är skadlig. Den finns i äggvitan och binder biotin så att ev bakterier på jakt efter den eftertraktade äggulan, eller ett däggdjur som inte förstår bättre, skall få dålig hälsa eller dö.

Rå äggvita är mao inte bra.

Om människan ätit råa ägg någon gång i tiden så kan det knappast vara några större mängder, och inte under långa perioder i taget, eftersom de knappast skulle överlevt försöken.

Wildrat
3

Äggvitan innehåller ett ämne som heter Avidin och det binder vitaminet biotin som finns i äggulan. Problemet är att avidinet binder mer biotin än vad som finns i gulan, alltså från kroppen eller resten av maten. Inget problem vid enstaka tillfälle, alltså men om man ofta äter/dricker råa ägg kan man ju kanske få brist. Upphettning över 66 grader (tror jag det var) oskadliggör avidinet.

magma
1

Hittade lite kring detta här, det stod:

"Biotin är ett vattenlöslig vitamin som spelar en nyckelroll i kroppens omsättning av proteiner, fett och kolhydrater och aktiverar bakterie-bekämpande enzymer. Många av kroppens enzymsystem är beroende av biotin för att fungera. Biotin medverkar vid cellernas oxidationsprocesser och katalyserar syntesen av fettsyror och hemoglobin. 

Biotion finns i praktiskt taget allt vi äter. Stor förekomst av biotin hittar du i lever, kött, fisk, ägg, havremjöl, sojabönor, frön och nötter.

Brist på biotion är väldigt ovanlig eftersom det finns gott om biotin i de flesta livsmedel. Bristsymtom kan vara lättare depressioner, panik, hallucinationer, muskelsmärtor, torr hud, blodbrist, hjärtproblem, illamående, kraftig trötthet, dålig aptit, eksem, håravfall och överkänslighet för beröring.

Tillräckliga mängder av biotin bildas normalt av våra tarmbakterier. Det kan också nämnas att ämnet avidin som finns i rå äggvita binder sig till biotin och förhindrar kroppens upptag av vitaminet."

paltkoma
0

Hmmm, undrar om frysning påverkar avidinet. Tänker på den hemgjorda glass jag brukar göra som innehåller en hel del ägg…

Pasi
0

#5 Nej, det påverkar inte avidinet….men du får låta bli att äta glassen varje dag, alternativt göra en glass utan äggvita (godare!).Cool

sunface
0

Om jag nu häller kokande vatten över äggen medan jag mixar dem, kan det vara bättre?

Förstörs Avidinet under kokning?

Pasi
1

#7 Avidinet förstörs av kokning….men jag vet inte vid vilken temperatur….men det verkar som om det räcker med den som får det ena äggviteproteinet att stelna (tror det är ca 63 grader men minns inte säkert).
Såg nu att Wildrat skrev 66 grader….det kan mycket väl vara så!?

glitterfisk
0

Pasi - tror du att det är skadligt att dricka äggmjölk varje dag?

Pasi
0

#9 Nä!:-)

paltkoma
0

Pasi, har du något bra recept på glass? Jag brukar köra med hårt vispad äggvita i för att jag tycker att det blir bättre (mer glasslik) konsistens. Men du kanske har ett annat recept?

Pasi
0

#11 Jag kör med 3 dl 40% grädde som vispas, sedan rör man i 3 äggulor, smakämnen (Vanilj, kakao eller kanske kanel och kardemumma) och sötningsmedel an nåt slag (en dutt stevia, eller 1-2 msk fruktsocker)….in i frysen 1-2 timmar. Skitgott och perfekt koncistens…tycker jag!Glad

paltkoma
0

Ok, tack för det ska provas! Stevia går dock bort, klarar inte av bismaken. Jag brukar köra med vanligt socker då jag klarar det rätt bra finns det någon fördel med att använda fruktsocker?

Pasi
0

#13 Fruktsocker - Enda fördelen är att det inte höjer blodsocker och insulin, samtidigt som det krävs mindre då det är sötare än vanligt socker. Men stora mängder är nog inte nyttigt.
Sukrin är kanske ett vettigt alternativ, som jag ännu aldrig provat.
Om man använder socker så handlar det trots allt om relativt små mängder per portion, och i E% (med 1,5msk socker) motsvarar det en "hyfsad" korv som de flesta anser godkänd, men är troligen nyttigare (med tanke på kemikalier och vitaminer).Flört

Internettan
0

#14: Nä, nu blir jag nyfiken. Man ska ju inte äta frukt för att det är som godis (sockermängden). Men om inte fruktsocker höjer blodsocker och insulin - vad är det då för fel på frukt? Eller finns det mycket annat socker än fruktsocker i frukt?

"Every point of view is a view from a point."

Pasi
0

#15 Ja! Frukt innehåller ungefär lika stor mängd av glukos och fruktos, precis som vanligt strösocker.

Internettan
0

Jahopp! Det var ju synd!

magma
0

…och sackaros, oftast en blandning av glukos/fruktos/sackaros.

Fast Pasi, det vete 17 om jag är helt med på att fruktsocker inte höjer blodsockret.Flört Om så är fallet så kan man ju lika gärna köpa det billiga fruktsockret på ICA om man nu sak söta något, istället för att krångla till det med sukrin, stevia och allt vad det är. Nu blev jag så nyfiken att jag nog måste testa på mig själv, när jag har tillgång till en blodsockerapparat på jobbet…Tungan ute

andreas0
0

Även om fruktos/fruktsocker inte höjer blodsocker och ger insulinutsöndring så har det ändå dåliga effekter i kroppen. Fruktos används i kroppen genom att konverteras direkt till fett i levern, vilket bidrar till fetma. Det kan också bland annat öka risken för fettlever kraftigt. Så fruktos/fruktsocker är nog inget man bör rekommendera.

SvD: Frukstsocker gör oss snabbt feta

Så här skriver WAPF:

In the past, fructose was considered beneficial to diabetics because it is absorbed only 40 percent as quickly as glucose and causes only a modest rise in blood sugar. However, research on other hormonal factors suggests that fructose actually promotes disease more readily than glucose. Glucose is metabolized in every cell in the body but all fructose must be metabolized in the liver. The livers of test animals fed large amounts of fructose develop fatty deposits and cirrhosis, similar to problems that develop in the livers of alcoholics.

http://www.westonaprice.org/modernfood/highfructose.html

Så här skriver kostdoktorn om fruktos:

Aftonbladet rapporterar idag om studier som visar att fruktos / fruktsocker är bland det mest effektiva för att göra dig bukfet. Inga nyheter för de som läser här regelbundet. Fruktos är troligen vad som gör vanligt socker (50% glukos, 50% fruktos) värre för vikten än stärkelsen i exempelvis bröd (100% glukos).

http://www.kostdoktorn.se/?p=526

Internettan
0

Dubbelsynd! Men det är lite konstig samtidigt, eftersom jag är en sån som aldrig upplevt att jag gått upp i vikt av frukt. Snarare tvärtom när jag förr kunde äta värsta fruktsalladen med glass till fika (istället för bulle och kaka). Plus att jag åt kanske tre frukter till frukost. (Och åt normalt i övrigt)

Pasi
0

andreas - Som du kanske märkt är jag inte så rädd för fett, varken kroppstillverkat eller smör.Flört Men om jag äter 10g fruktos varannan vecka så tror jag knappast att levern ens bryr sig om att omvandla det till fett då jag äter LCHF (stoppas in i glykogenlagrena istället)…min hjärna behöver fortfarande en viss mängd glukos.
För att inlagring av fett i levern skall ske, behövs troligen höga nivåer insulin, något man får av glukos….och därför kanske den stora faran är just strösocker.

Fettlever hos gäss åstadkoms föresten med hjälp av majs, som till större delen består av stärkelse (glukos), med visst inslag av sackaros.Glad Och kor som äter en stor andel spannmål (stärkelse) har högre frekvens fettlever än kor som äter mindre mängd.

magma - **"Om så är fallet så kan man ju lika gärna köpa det billiga fruktsockret på ICA om man nu sak söta något"
**Precis vad jag görOskyldig, även om jag lika ofta (eller sällan, snarare) använder stevia eller glycerol.Cool
Det höjer blodsockret ca 1/10 av vad glukos/stärkelse gör…knappt märkbart när det handlar om några få gram tillsammans med fett efter en måltid.

andreas0
0

Jag hade nog ändå undvikit det, visst är det inget farligt med fett, men fett i levern kanske inte är så önskvärt.

Sedan så har jag ännu inte hittat något som jag tycker behöver sötas sedan jag började med LCHF. Fast jag kanske bara är för tolerant mot beska livsmedel, till exempel så sitter jag och knaprar på lite 95% choklad just nu, vilket dom flesta hade tyckt var oätbart. Jag tycker den 85% smakar för sött efter att ha testat den här. Tungan ute

Pasi
0

#22 Vitkål då…den innehåller 2g fruktos / hg…paprika och lök ännu mer, för att inte tala om bärFörvånad, något att undvika?

*Bara retas lite*Skrattande

JAUS
0

#5 I många recept står det att glassmet skall sjuda till 82–83°C, troligtvis just för att få bort Avidinet.

linneaennil
0

#21 Då skulle det kanske kunna vara så att fruktos är ofarligt i normal mängd om man i övrigt kör LCHF?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Pasi
0

Ja, vi får i oss fruktos från de grönsaker vi äter….det är mao fullkomligt naturligt.

Granville
0

Sökte lite på frågan om vid vilken temperatur avidinet i äggvitan deaktiveras. Här http://www3.interscience.wiley.com/journal/119344834/abstract??CRETRY=1&SRETRY=0 står det att så mycket som 33% var kvar efter stekning och 40% kvar efter 2-min kokning! På Mercola.com skriver han att 100 grader C deaktiverar avidinet. Här på KiF nämns 66 grader C. Biotinets betydelse för kroppen är så viktigt att det vore bra att reda ut frågan en gång för alla. Inte minst då många här äter stora mängder ägg. Att slänga äggvitan är ju en lösning då merparten av nyttigheterna finns i äggulan. Ett annat alternativ är att varier så man inte äter rå äggvita varje dag.

"An assay, based on binding of the dye 2–(4'hydroxyazobenzene)-benzoic acid (HABA) and widely used in studies of avidin in liquid systems, was combined with an aqueous extraction method and used to assay avidin in cooked egg white. The method was validated for linearity of response to increasing avidin concentrations, precision, accuracy, recovery and sensitivity. Mean residual avidin activity in fried, poached and boiled (2 min) egg white was 33, 71 and 40% of the activity in raw egg white."

Ulf-S
0

En sak man bör komma ihåg är att biotin finns i rätt generösa mängder i många olika livsmedel. Risken för brist är försvinnande liten, så länge man inte livnär sig på enbart råa ägg…

Forzafurioso
0

Läste på lite ang råa ägg el inte….

Idealet verkar vara att äta gulan rå och att koka vitan försiktigt innan man äter den.

Då bevarar man enzymerna och vitaminerna i gulan, och slipper avidinet i vitan.

//S

andreas0
0

#29, Varför äta vitan alls? Allt man vill få i sig är i gulan ändå. Det är inte mer slöseri att kassera äggvitan än det är att kassera skalet.

Miyu
0

Vid graviditet bör rå mat undvikas, även ägg.

andreas0
0

#31, Dom rekommenderar av det på grund av risken för salmonella, som kan skada fostret. Men det är råd som vi har kopierat från USA där salmonellasmittade ägg inte är helt ovanligt. Risken att få salmonella av ägg i sverige är extremt liten. Jag hade inte oroat mig för det i alla fal.

Dossan
0

Men är inte biotinet känsligt för värme också, har för mig att alla B- vitaminer lätt förstörs av för hög värme, så då går väl det åt skogen i allafall.

andreas0
0

#33, En del förstörs, men inte allt, om man inte utsätter det för värme under lång tid.

Pasi
0

#27 Vi har redan rett ut frågan fullständigt i en annan avidintråd (Det Mercola skriver stämmer inte).Glad