Kolhydrater + fett
Kikade i Skaldemansbok för att få svar på varför kolhydrater och fett är den värsta kombinationen när det gäller vikten.
Men han skriver bara att det är den farligaste kombination av alla, inte varför.
Någon som har en aning?
Kolhydraterna höjer insulinet som blockerar fettförbränningen. Fettet från maten och fettet från det omvandlade sockret går rakt in i lagret dvs bilringen…

Finns lite om det här

Jag har undrat om detta med att äta fet och kolhydrater, det borde ju inte vara så farligt för friska människor. Min mormor och morfar åt ju tex gräddsås, kött och potatis när de var unga utan att bli tjocka.
Vad är bäst att äta fettsnålt eller fett och lite mer kolhydrater än lchf förespråkar?

Mnja.. det där är mest ett teoretiskt resonemang skulle jag vilja påstå.. varje gång du äter mer kolhydrater som höjer blodsockret över det normala så kommer du att få en insulinutsöndring.. vilket leder till att överskott av glukos lagras som glykogen i flörsta hand.. samtidigt frisätts lipaser som tar upp fett till vävnaden så långt är allt solklart!!
Men i praktiken är det som så att om du äter mer av något så äter du mindre av något annat.. altså ju mer fett o protein du äter ju mindre kolhydrater äter du!!
Sen så skall man veta att detta är något helt normalt och fungerar reversibelt så fort energnivåerna sjunker i blodet.. på friska individer!
Har man däremot problem med Lipolysen altså frisättningen av lagrat fett på grund av oftast insulinresistens så kommer fettet inte att släppas ut och energinivåerna sjunker vavid dina celler signalera till hjärnan att det råder energibrist.. du blir hungrig.. fasten du har hur mycket enrgi som helst lagrat i bilringen!!!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Det beror väl också på vad man äter. Jag skulle säga att det är bättre att äta t.ex. fet mjölk och potatis än att äta minimjölk och potatis, men att det är bättre att äta en fettsnål sallad än att äta feta chips.

tack för ypperligt bra svar !