Balsamvinäger?
Hej på er.
Hur bra är balsamvinäger? Har köpt en som det står att den är ekologisk (ej Kravmärkt) och bara innehåller vinäger lagrad i minst 3 år på träfat. Dessutom är den riktigt god.
Jag har bara för mig att jag läst att just balsamvinäger kan vara lurigt.
/LO
Dansa kan man alltid göra!
Är den inte svindyr så brukar den väl bestå av vinäger + juice.
Balsamvinäger som säljs i affärer är inte balsamvinäger, det är vanlig vinäger med tillsatt socker och färgämnen.
Riktig balsamvinäger kostar väldigt mycket.
Men om det inte står att det är socker i, är det det ändå?
Det står tydligt "innehåller vinäger, inget annat". Betyder inte det att det är just vinäger då?
Vad innebär balsamvinäger? Lagrat på träfat?
Denna var inte svindyr, men def inte gratis. Absolut inte billigast.
Jag hittade svaret själv. 12 års lagring minst. Men det kvittar. Uppenbart (anser jag) innehåller den i alla fall inget annat.
/LO
Vad kostar den då och vad heter den? Vi vill ju också ha, fattar du väl! 
Det finns ju fusk och fusk. En del fuskbalsam är inte lagrad på rätt sätt och det kan man ju leva med. Det är väl den sorten din är. Men det stora flertalet är ren bluff, i bästa fall vinäger och juice. Mangobalsamvinäger - pytt!
Vi har köpt den på Ica tror jag. Den heter Italiensk Balsamvinäger från Modena. Urtekram står det längst ner. Verkar vara ett danskt företag.
"Ingredienser:
Ekologisk vinäger-inget annat. Lagrad minst 3 år på träfat. Syrainnehåll 6%"
Kommer inte ihåg vad den kostade.
/LO

Låter ganska ok…även om det inte är helt äkta.
(Själv använder jag urtekrams tandkräm just nu)
Jag med. Jag tänkte direkt på Urtekram när jag hörde det där. De skiver alltid "ingenting annat". Men jag visste inte att de gjorde livsmedel. Är de någon slags hälsokostens Unilever, kanske? 

Enligt boken Hemlige kocken tillverkas riktig balsamvinäger av druvmust - inte vin - vilket används för vinägerframställning. Kokas och grejas och avdunstar under många år och mycket går s.a.s till spillo, men den lilla mängd som då är kvar skall bli himmelskt god med en oerhört koncentrerad smak.
Priset då? Jo, 700:- och uppåt för en deciliter. Men då ingår ofta en pipett för att försiktigt droppa balsamvinägern över något, (givetvis kolhydratsnålt) exempelvis parmesan.
Boken framhåller också att om man inte har den ekonomi som krävs så bör man leta efter balsamvinäger som är gjord på druvmust, men inte lagrad lika länge. Man slipper samtidigt E150d.
#9 Jo jag läste också det där om druvmust. Så det är väl ingen balsamvinäger då.
Men det kvittar. Den var god och verkar vara utan tillsatser.
I mitt tillstånd har jag behov av att dricka och äta surt. Konstigt är det, men kan kanske ha att göra med att syra hjälper till att ta upp järn. Många konstiga egenheter får man som gravid i alla fall.
/LO

#9: Jag kör med balsamvinäger som kallas "condimento alimentare balsamico" och alltså inte uppfyller de strikta krav som ställs på riktiga varianter. Den är lagrad i sex år.
Den består i alla fall av enbart druvmust, är lagrad på träfat osv. och är både bra och betydligt mindre kostsam än de riktiga varorna från samma tillverkare. 300 kr för 10 cl kostar den, så det är ändå dyra droppar för mig. Och visst är den godare än vinägervarianter!
Frithjoffson pratade om Balsamico idag på TV4 morgon. Han sa att den blilliga på ICA är äkta den med om än inte lagrad så länge, om jag uppfattade det hela rätt.