Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2989 ggr
kmgk
0

TRÖG I MAGEN

HJÄÄLP

jag har nu hållit på med den här kosten sedan i mars och Nu har jag blivit så trög i magen att jag måste använda mig av droppar köpta på apoteket för att få upp magen ….

Ge mig några fungerande råd …..så här kan jag inte ha det ……

Annsta
0

trög i magen = för lite fett. Så har det i alla fall varit för mig. Så fort jag ökade på fettmängden så blev magen bättre än någonsin. Om jag är bortbjuden, och alltså inte får i mig lika mycket fett som hemma, så märker jag direkt att jag blir lite trögare.

(Förr i tiden behandlade man förstoppning med ricinolja)

sarag
0

Håller med föregående, kanske för lite fett.

Fast jag behöver ändå komplettera med psylliumfrö (loppfrön) för att få magen att leverera.  2 matskedar utrört i vatten varje dag.

babo
0

Skrev så här på Annikas blogg vid ett tillfälle. Kanske det kan var till hjälp. Som sagt i tidigare inlägg, fett är bra…

Det kanske har skrivits förut, men man får inte samma signaler när man äter LCHF…i början fick jag förstoppning för signalerna var inte samma, upplevde det i början, och även nu får jag tänka till, "jag kanske skulle behöva tömma?". Förut kom det som en "skitbomb" :) med alla kolhydrater, kunde komma plötsligt att man var riktigt nödig.
Nu, som sagt, en helt annan "signal". inte lika påtaglig. :)

Margareta
0

Håller med babo - signalerna är lite annorlunda, man får faktiskt känna efter lite mer och framförallt tror jag på regelbundenhet.

Det mest perfekta för mig är kaffe på fastande mage då blir det av före frukost.

Näst perfekt är de perioder jag äter magnesium för "kryp i benen" då fungerar magen bättre.

Jag har laborerat med fibrer för att hålla magen igång i hela mitt liv och är så glad att jag slipper det nu. Tarmarna mår helt klart bättre när de slipper fibrer och istället för ordentligt med fett.

Blir det tvärstopp huttar jag olivolja - det fungerar utmärkt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Buppan
0

# 3 Håller med dig till fullo. Helt annorlunda signal och absolut inte så ofta som tidigare. Det konstiga är ju att folk tror, att de är förstoppade för att magen inte skött sig på 4-5 dagar, eller att det som kommer ut är "packat". Livet med LCHF ger stora förändringar och en lugn mage. Kokosfett är livet och är lätt att ta med sig en liten klick och blanda i kaffet, när man är borta och inte serveras tillräckligt fet mat!

[kissime]
0

Kanske det är omställning?Jag var väldigt trög i början oxå, men sen så, annars är det bara mer fett som gäller!Glad

Mojjan73
0

1 tsk kokosfett ihop med äggmjölken i kaffet på morgonen får iaf min mage att sätta fart.

julia61
0

Lite cremé fraiche i någon rätt, ja då sätter min mage igång! Mer fett är nog rätt! Jag är då glad över att min mage bara "vill" var 3 -4 dag, före lchf gick jag 5 -6 gånger per dag…..vilken skillnad va!!Skrattande

babo
0

Lägger till här - att när man går på toaletten får man "krysta" lite för att se om det sitter avföring i ändtarmen. Ibland kommer lite och ibland mycket. Grejen är nämligen - som jag ser det - att får lite avföring ligga kvar i ändtarmen så kan det stelna och det blir som en propp (av liksom cement). Det kan bli väldigt smärtsamt. Så var det för mig ibörjan…

parniara
0

efter ett par veckor med lchf är jag snart panikslagen när det gäller magen. Det är små stenhårda kulor som jag tillslut får pilla ut en i taget med ett finger. Då får man ju sår i röva vilket inte är skoj.

Blir det bättre?