Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7634 ggr
shin
0

Från Lchf till Alli

I går köpte jag Alli! Efter nästan två år med  LCHF slutar jag och tänker leva tvärtom, minimum med fett.  Det hände aldrig ngt nämnvärt med min vikt så nu ska jag testa det här. Jag vet att det är destruktivt med jag ska ändå  chansa ett tag.

Aliki
0

Lycka Till! Ser fram emot att få en rapport senare

raphanus
0

Vad är Alli?

greensis
0

#2 Ett receptfritt viktminskningspreparat som gör att tarmen inte tar upp fett. Om jag förstått rätt avgår då fettet akterut.

Fabricati diem, pvnc!

raphanus
0

#3 - Åhå. Det näringsrika fettet ska alltså rätt ner i dass? Är inte det slöseri med både pengar och kroppskraft? Och varifrån ska kroppen då hämta näringen som den ska leva och hålla sig upprätt av?

greensis
0

#4 Gåtan som sig ej gissas låter kommer så åter

Men vill shin testa så varför inte? Vi vill gärna ha en rapport hur det fungerar. Själv skulle jag inte våga och jag mår bra på LCHF, men nyfiken är man ju till tusen.

Fabricati diem, pvnc!

Aliki
0

Jo, tanken är väl att man avhåller sig från fett i största möjliga mån för att slippa sitta oavbrutet på toa….

Inget för mig… men hoppas det går bra för shin

raphanus
0

#6 - Aha. Typ som antabus för alkoholister, då?

nobban7
0

Jobbade med en dam som testade nåt sånt för några år sen. Och nej, hon blev inte smalare.

[Marja-Liisa]
0

Kom ihåg att se till att Du får tillräckligt med de fettlösliga vitaminerna, A,D,E och en del av K, det finns också en B vitamin, Benfotiamin som är fettlöslig. I några diskussioner ger man råd att bunkra dessa på kvällen så att de inte kommer ut direkt. Men de behöver ju lite fett också för att kunna göra sitt.

Wildrat
0

Alli är en svagare och receptfri variant av Xenical, medlet Rössner förordar. Funkar för en del, tror genomsnittlig viktnedgång på Xenical var 5kg i undersökningar.

JAUS
0

Xenical är dyrt och helt meningslöst, spar dina pengar istället, då slipper du även den obehagliga fettdiarrén.

lottapastationen
0

Det hade jag aldrig vågat ,ät hellre som vanligt och motionera .

en som aldrig bantat

[iovis]
0

Lycka till med ditt val, shin. Glad

shin
0

Nu har jag ätit Alli i sex dagar. Jag har i stort sett hållt mig till LC-kost. Ätit mkt ägg, valt magrare alternativ i mejeri väg, jordgubbar etc. Och det har gått jätte bra.-1,5kg. Jag har stått stilla på samma platå, i över ett år.Så et känns skönt att vikten rör på sig. Jag har ingen övervikt, utan vill bara bli av med 3-4 trivselkilon. Ang. toabesök, så var det inte alls så farligt, ingen blöj-varning alltså. Tänker fortsätta ett tag till ,sedan ska sakterligen övergå till  LCHF, det känns så skönt att inte heller ha sockersuget, har inte haft ngn tendens till det trots att jag har ökat kolhydratintaget ganska mkt. Så för mig känns den här testen med Alli helt ok.

fenixthebasketcase
0

Läskigt värre, något sånt skulle jag aldrig våga mig på.

ebet
0

i hela mitt liv åt jag fettsnålt. Väldigt fettsnålt! Aldrig ngt på mackan, stekte nästan utan fett, åt mycket frukt. Blev sjuk och fet. Så jag skulle inte våga vara utan det goa fettet igen.

fenixthebasketcase
0

Nä, ännu mindre ta såna piller. :S

lizaohman
0

Vad är vitsen att gå från LCHF till fettsnålt - och sedan tillbaka igen? Du måste ju ha någon inneboende fetträdsla när du gör ett sådant "avsteg", kanske tror att det är fettet som hindrar viktnedgång? Vad du gör istället är ju att du svälter cellerna och skapar en stressfaktor för kroppen. Men - det är din kropp och ditt val, så jag kan bara önska dig lycka till med dina val. Det ska bli intressant att få höra hur det går och hur du, som normalviktig, reagerar på detta piller. För du rapporterar väl? Skrattande

Medlem
0

Om jag hade fortsatt att äta precis som mina föräldrar och förfäder gjorde hade jag inte blivit fet och sjuk. När jag hade börjat följa  livsmedels rekommendationerna om att äta fettsnålt och mer med frukt och bröd och lämna den kost som jag mådde bra av, blev jag fet och sjuk.

raphanus
0

Den här killen måste ha ätit Aili.

Effie
0

#20 Glad Ur "Och då kom Polly"; såg den häromdagen.

"Sharted". Kul ord. Vad blir det på svenska? Skisa? Skärta? Nja, knappast.. Skjutta? Har någon något bättre förslag?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

raphanus
0

Filmen bär hädanefter namnet "Och så kom Alli"

Det står "stjärtade" i den svenska textremsan. Och i Tyskland säger de "geschurzt". Han är med i den seriösare filmen Tvivel också. Tvära kast.

ursäkta utvikningen

Alli var det alltså….

raphanus
0

Ähum … rätt ska vara rätt. Sandy Lyles ord "sharted" stavas "skärtade" i den svenska översättningen, alltså sk[et + fj]ärtade, vilket man lär göra om man kombinerar LCHF med Aili.

Balanserad
0

Hur går det Shin?

shin
0

JO, tack det går bara bra. Jag äter ganska  så allsidigt, men fettet har jag ju minskat på. Och i den här värmen så längtar jag inte efter fett.    Det känns  bra att smaka på  sådant som man i regel inte äter vid LCHF (färsk potatis,frukt. en del bröd). Jag har minskat ca 3kg, från 59 till 56kg,Så jag är nöjd. Efter den här kuren tänker jag över gå till LCHF igen,.Jag ville bara  se resultat på vågen, och det känns inte hälsosamt att äta piller för att minska i vikt, och förmodligen är det väl muskelmassa som jag har förlorat.

lil-sis
0

Alli är det ju meningen att man "ska" ta när man har BMI över 28 och det har väl inte du?

Men du har inte märkt av några "biverkningar"?

Pallo87
0

Shin, jag förstår inte hur du resonerar. Du vill bara se resultat på vågen ?. Jag skulle velja testa din fettprocent på mitt jobb, (Gyminstruktör). Skulle vara väldigt intressant att se.

Ganska övertygad om att de är muskler du har förlorat och inte fett från kroppen. Det sa du ju till och med själv i ditt förra inlägg ? (ännu mindre förståelse) 

Fettet på din kropp har nog lagrats på dig pga att du utesluter fett-tillförseln via maten.

Min uppfattning och erfarenhet är att tjejjer överlag är alldeles för brydd vad som står på vågen. En tjej som väger 65 kg kan se BRA mycket bättre ut än en tjej som väger 55 kg. Allt har med fettprocent att göra.

Ät fett, protein. Motionera.. Må bra!

shin
0

#26 Jo, jag vet att mitt BMI   är under 28,än vad som är lämpligt då man ska ta  ALLI. Biverkningarn är ju från mag o tarm, men  om man inte överdoserar fett, så fungera magen som en klocka, och man känner sig ju smal, efter toa-besök, också. Som jag sa i mitt första inlägg, så är jag medveten om att det handlar om ett destruktivt tilltag, och mycket oförstående, men den enda förklaringen är att det är ett återfall i min vikt-noja som jag har haft i decenier. Och en kropp på 65kg är vackrare än en magrare. Men viktfobin sitter i huvudet.

asaml
0

Att det inte hände något med din vikt på två år, kan inte det tyda på att den vikt du har är den rätta för din kropp?

Fast jag vet att det kan vara svårt att inse när man har vikt-noja…

Hoppas hur som helst att det går bra för dig!

missaz
0

shin;

Detta är inget påhopp, så ta det inte så snälla!

Om du vet med dig att du har en viktfobi som sitter i huvudet och du vet att med detta experiment förstör du antagligen mer än du vinner, vore det inte bättre då att få hjälp med fobin än att äta viktminskningspiller…?

Jag förstår känslan av att "känna sig smalare" som man kan göra efter en rejäl tömning på toa tex. och visst är det kul när vågen visar minus! Men inte till vilket pris som hellst… Har man bara 3-4 trivselkilon (som man själv anser ska bort) är det ju inget att tala om egentligen! Din kropp kanske mår som bäst med dessa 3-4 kilon!  Var snäll mot dig själv!

isalu507
0

Att "bara" bli av med tre kilo till, sen ett par till och sen ett par till var det som ledde till en rejäl ätstörning under några år för mig. Det kan verka som en lätt utväg, att få hjälp med ett piller, hoppas bara att du inte blir för fast i det för att kunna sluta och börja äta ordentligt!

Och när du går över till normalkost och kanske går upp i vikt igen, då du skrev själv att du är medveten om att det troligen är muskelvikt du går ner, vad ska du göra då?

greensis
0

Jag förstår inte att de överhuvudtaget sålde Alli till någon som är smal, det står ju i anvisningarna att det är för BMI 28 eller mer.Obestämd

Fabricati diem, pvnc!

JAUS
0

Jag blir så trött på dessa sjuka kroppsideal som gör att fullt normalviktiga försöker tvinga ner sig i vikt. Det är betydligt hälsosammare att ha en liten övervikt än undervikt.

AnnaB72
0

Är det inte så att du inte gick ned med LCHF eftersom du inte hade någon övervikt? Det sägs ju att överviktiga går ned med LCHF, underviktiga går upp till normalvikt och normalviktiga stabliserar sin vikt och förbättrar sin hälsa mer allmänt.

Pallo87
0

Alltså gott folk. BMI räknar man ju ut med längd och vikt. Men det står inte hur stor muskelmassa man har, det står inte hur bra kondition man har och det står inte heller hur mycket fett-övervikt man har.

På mitt jobb så har ja träffat en hel del människor som är riktigt tunna. Sånt folk som är 184cm och väger 65kg. men ändå ligger på en 18-19 % fett.. vilket är nästan på gränsen till fett-övervikt. (För Män). kvinnor ska ligga på 20-29%.

missaz
0

#35 Visst, man kan vara "smal-fet" men då handlar det ju inte om att man behöver gå ner i vikt; då handlar det ju istället om att öka muskelmassan.

Skowne
0

#36 Håller med, börja träna lite istället för att knapra piller..

Hausswolff
0

Usch, jag blir lite oroad över detta… en hyfsat normalviktig som äter Alli för att gå ner några få kilon. Jag hoppas att det blir kortvarigt och att TS återgår till sina sunda vanor sen. :-)

lizaohman
0

Ja, jag är också bekymrad, särskilt för unga människor, som med hjälp av såna här piller antagligen snabbar på förstörelsen av metabolismen.

Pallo87
0

Jag håller helt och hållet med dig. Men min poäng var att BMI är värdelöst att hålla på och räkna. Gav bara ett exempel på att det är bättre att se muskelmassa gentemot fettmassa. Skulle den personen i fråga som var "Pommesfritt smal" (Tycker de är ett roligare uttryck) börja träna så skulle automatiskt kroppen fyllas ut med mer muskler och han hade inte varit i faro zonen för för hög fettprocent.

Så ät bara rätt, och träna hårt.  Då menar jag inte promenader. Det är också lite av en myt att promenader är så jäkla bra för fettförbränning det är alldeles för lågintensiv träning. Högintensiv träning är det som gäller. 

Gjorde ett expriment på mig själv förra året. Jag tog bort socker från kosten. Men jag åt fortfarande kolhydrater ganska mycket (hade inte hört talas om LCHF då) Tränade högintensiv styrketräning 3 gånger i veckan. Efter 1 månad hade jag gått ner 4,5kg och samt 4,7 % fett… Alltså med strikt kost och hård träning så går det. Tålamod är nyckeln också.

GL HF, Med LCHF

shin
0

Nu tillhör jag inte dom unga med störd kropps-uppfattning utan dom äldre,( är 53år), och jag håller fullt med "övriga talare". Var rädd om era kroppar. Jag är en typisk magerlagd, med fett,  och som inte  någonsin har börjat träna ngt, mer än promenader. Därför provar jag  genvägar (som leder till sen vägar). Hur och var mäter man  muskelmassa/fett%?  Nu är min  ALLI-burk slut, och jag ska övergå till  LCHF igen.

Pallo87
0

Det finns olika alternativ att mäta fett %. T.ex på mitt jobb så har vi en apparat man knapprar in vikt/längd/ålder/kön.. sen greppar man i 2 handtag och microimpulser skickas igenom armarna och ut genom kroppen sen visar de hur mkt man har… den kan diffa lite 1-2 % upp eller ner.. men den visar bra på ett ungefär.. och är jävligt bra på att mäta förändringar upp och nedgång också.. Sen finns det även vågar man kan köpa lite överallt som samtidigt man väger sig så mäter den fett %, vet ej hur bra dom är dock.. (Ha inte skor eller sockar på ifall du skaffar en sån)

Självklart menar jag inte att du ska träna för att bli modell eller något.. Men träning är bra även för hälsans skull.. När du blir äldre är musklerna sköra och har svårt att skydda t.ex benbrott. + en otränad person återhämtar sig MYCKET saktare från skador än en mer vältränad person.. Sen bland annat stelhet i nacke , bröstrygg och ont i ländryggen som många många har är ett minne blott om man tränar 2-3 ggr i veckan regelbundet :)..

shin
0

Tänkte bara berätta hur  omställningen från en månad med  Alli till LCHF igen(har ätit LCHF innan i två år, men  stått stilla i vikt den mesta tiden).    De första dagarn, trots mjuk start så, var en toa i närheten ett måste .. Sedan har  jag haft otrolig hjärtklappning, speciellt vid sov dags, känns även som extraslag, Har även haft perioder med "lufthunger", allt känns som  en form av ångest(eller kan et vara ngt annat?). Det är först nu ca 10dgr med LCHF max 10kh som det kanske börja stabilisera sig. Jag känner mig full av energi,, på gränsen till speedad . Det som faktiskt inte känns så bra, är att vikten fortfarande går neråt, (jag hade nått min målvikt) . Har gått ner från 59kg till55kg på  ca 6veckor. Jag har tagit lärdom av den här testet, att man inte ska hålla på att laborera med sin kropp.

Andina
0

Grattis, Shin, till lärdomarna!

Var alltid snäll mot din kropp nu i fortsättningen! Det är ju den som bär upp dig. Vårda den ömt!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

nenna31
0

Grattis….säger samma som Andina…..till lärdomen….var rädd om dig och din kropp ….du har bara en…..Lycka till i fortsättningen….Glad

Pallo87
0

Shin, glad att du insett det ;) nu haru varit en försöks-kanin till alla också som vill pröva skiten.. kan du säga "En gång prövade jag det där och jag mådde skit" ;)