Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 11691 ggr
Trollpyret
21

Buljong på räkskal?

Jag har stora mängder räkskal som jag tänkte koka buljong på. Finns det någon här som har något bra recept på det, eller helt enkelt lite idéer om vad man kan i ha i mer än räkskal och hur länge det ska koka?

Mojjan73
0

Googla på räkbuljong så får du nog upp endel bra recept.

asaml
4

Lite charlottenlök, lite vitt vin o lite tomatpuré brukar jag ha i. Det behövs inte så mycket, för räkskalen ger så otroligt mycket smak i sig själva. Börja gärna med att fräsa skalen i lite olja, släng sen i löken o tomatpurén. Späd med vinet o lite vatten. Låt det puttra till skalen är alldeles vita o urlakade. Sila bort räkskalen o koka ihop vätska ytterligare lite till. Färdigt!

kikki64
1

Brukar alltid göra buljong på skal av räkor eller kräftor:

Brukar först hacka ner lök morot och selleri smått som jag blandar och fryser in i små plastpåse-kulor, häller i ca 4-5 msk i en plastpåse gör en knut och sen igen… (bara för att alltid ha grönsakerna hemma på plats)

Ta smör i en panna och stek upp skalen 5-10 min, i med grönsakerna och fräs på 5 min , salt och peppar. häll på vatten och kanske lite vitt vin  ( sparar alltid den berömda skvätten i iskubspåsar då finns detta oxå alltid hemma Skrattande) låt koka ner till till 1/3 av vätskan - sila blandningen.

Häller även detta i iskubspåsar så att man alltid har fräsh buljong hemma!!

Trollpyret
0

Jag har googlat och får naturligtvis massor av träffar, men ibland känns det bättre att få tips av "riktiga människor" istället för en receptbank. Då kan man vara säkrare på att få bra tips tycker jag personligen.

#2 & 3

Tack för tipsen! Jag har en jättegryta på spisen nu så snart har jag troligtvis buljong för flera år Foten i munnen