Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2667 ggr
Pussgurkan
0

Vad är okej?

Det är okej att INTE äta vitt bröd, ris och rafinerat socker OM man säger att det är för att det saknas fiber och vitaminer i det.
Det är INTE okej att säga att man inte äter vitt bröd, ris och rafinerat socker eftersom man äter enl LCHF princip.

I båda fallen ätar man INTE men det är nästan så man blir lynchad om man gör det pga kolhydrater ….. Logik?

[ngupa]
0

Världen är ett märkligt ställe…

Andina
0

Det logiska är att vi människor är så "hjärntvättade"/manipulerade att vi reagerar starkt när överheten/etablissemanget/invanda och dessutom rekommenderade kostråd ifrågasätts.

Alla har vi hört sedan barnsben att socker är skadligt - vi får höra det i samband med Karies och Baktus, tandtrollen… att det är skadligt för tänderna (men se'n proppas barnen med kh och godispåsar i alla fall.)
Vi har i många år fått höra att vi ska äta fibrer.
Detta har vi matats med från "etablissemanget" i många, många år.
Så de första exemplen går inte emot dessa råd - så därför är de "ok".

Däremot att inte äta det för att man inte vill ha kolhydrater - det går emot allt vad vi fått lära oss hittills!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

sese
0

Jag får inga negativa reaktioner på när jag säger att jag äter kolhyrats reducerat, men det beror kanske på omgivningen. Det är många av mina kollegor och vänner som har provat/äter Atkins och LCHF liknande dieter.

Miyu
0

Men säg att du är glutenintolerant isåfall? Det är mer accepterat.

mazen
0

Har inte heller märkt något negativt från omgivningen, de flesta verkar känna till lchf och ett flertal har börjat kh-reducera utan min påverkan. Disskusioner har det varit om enskilda livsmedel tex becel och margarin, grönsaker mm.

Mervi
0

Jag säger att jag tål inte fibrerna, att magen pajar, vilket är sant. Ingen säger emot.

Miyu
0

Men det är ju knappt fiber i vitt bröd..

Halvdansken
0

Jag tror att mycket av problemet ligger i förklaringarna.

Om jag säger att jag inte käkar tex pasta, så frågar folk varför. Då börjar vi (som läst och lärt) att snacka om att det är inte hälsosamt med socker….

För de flesta människor är socker = wienerbröd, läsk och godis. Inte potatis.

Det är som om man hoppar över några steg. Å andra sidan, om man ska sitta där och veva på som en uppslagsbok om stärkelse, glukos, blodsocker, insulin, ketos osv så blir det liksom mer föreläsning än ett trevigt samtal. och då tycker folk att man är tråkig.

Det är enklare om man är allergiskm -  jag kan inte käka gluten, laktos eller jordgubbar.

Men det är inte längesen folk skakade på huvudet åt min mamma när hon sa att hon inte tålde mjölk (laktos).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mervi
0

Men bröd i allmänhet, inte bara det vita.

Pussgurkan
0

#7 nä just det. Säger du att du inte äter vittbröd för det saknas fibrer i det så är det okej men säger du det för att du inte äter kolhydrater….