Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-billiga-ingredienser
Läst 5300 ggr
Tigermatte
4

Är det någon som testat "ister"?

Hej!

På Coop har jag sett att det finns "ister" från Danmark med en fetthalt på 100%. Är det någon som testat detta i stället för smör? Skulle vara intressant med lite synpunkter. Det kostar ca 17:- för 500 g.

Countrygirl
0

När jag bodde i England fick jag lära mig att steka i ister. Där använde man även ister när man gjorde roasted potatoes i ugnen. Något jag har gjort även i Sverige. Nu är ju inte potatisar speciellt populärt inom LCHF.

Eftersom ister är animaliskt fett är det troligen toppen i LCHF synpunkt! Själv håller jag på att exprimentera med kokosfett just nu.

Du använder ister som fett när du steker i stekpannan och lägger i en klick som du gör med smör.

Lycka till!

andreas0
0

#0, Det går alldeles utmärkt att använda istället för smör. Det är bra till en del saker, för det tål högre temperaturer än smör utan att bli bränt.

raphanus
0

Mitt intryck av ister är att det luktar lite oaptitligt när man värmer upp det, och jag inbillar mig att det smakar lite som det uppvärmda istret luktar också, så jag använder det ogärna. I den mån jag har det hemma är det en vit förpackning med mörkblå text: ISTER / SIANIHRA

Tigermatte
0

Ok, tack för svaren. Jag kanske köper ett paket och testar. Hoppas det inte smakar alltför illa Skrikandes - i så fall får det väl bli smör även i fortsättningen.